ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پایانی برای مزاحمان ایرانسلی؟

| شنبه, ۲ خرداد ۱۳۸۸، ۰۲:۲۲ ب.ظ | ۰ نظر

گزارش: عبدالله افتاده - روزگاری دور، مزاحمت معضلی اساسی برای کاربران ایرانی تلفن محسوب می‌شد.

این مشکل آنقدر آزاردهنده بود که به شکل‌گیری کسب و کار جدیدی منجر شد؛ دستگاه‌هایی که می‌توانست به ردگیری مزاحمان کمک کند. اما با عرضه فناوری نمایشگر (Caller ID) و سپس ارایه رایگان آن، این معضل از شبکه ارتباطی کشور تقریبا رخت بربست.

اما با ورود اپراتور دوم به عنوان بازیگر جدید عرصه ارتباطات کشور و ارایه سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان از سوی این اپراتور که در هر گوشه‌ای از شهر به راحتی و با قیمتی ناچیز قابل خریداری بود، نه تنها غول خفته مزاحمت تلفنی دوباره بیدار شد، بلکه نگرانی‌هایی در مورد امنیت اقتصادی و امنیتی کشور نیز پدید آمد.

تا جایی که گفته می‌شود 30 درصد کل قاچاق مخابراتی روی شبکه ایرانسل انجام شده و حتی مرکز پژوهش‌های مجلس نیز گزارش مفصلی راجع به مخاطرات قاچاق مخابراتی هشدار داد.
اولتیماتوم رگولاتوری

مزاحمت‌های تلفنی ایرانسلی رفته رفته به سوژه گزارش‌های متعددی تبدیل شد و اگر گشتی در وب می‌زدید موارد متعددی در این باره می‌یافتید.

این موضوع تا جایی پیش رفت که سازمان تنظیم مقررات برای کاهش آن دست به تهیه آیین‌نامه مزاحمت‌های تلفنی در سال گذشته زد و با ابلاغ آن به اپراتورهای کشور آن را لازم‌الاجرا اعلام کرد.

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز در آن زمان به ایرانسل فرصت داد تا پایان سال 87 تمامی سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان خود را غیرفعال کند و بسوزاند. خسروی تاکید کرده بود که سیم‌کارت‌های جدید نباید بدون ثبت مشخصات دارنده واگذار و مشخصات دارندگان سیم‌‌کارت‌های قبلی نیز باید تا پایان سال معلوم شود.

وی گفته بود: بعضی از دارندگان سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان با ارسال پیامک‌هایی به سایر مشترکان، آنان را به بهانه برنده شدن جایزه، فریب می‌دهند و از طریق پیامک، شارژ سیم‌کارت طرف مقابل را به سیم‌کارت خود انتقال می‌دهند.

علیرضا قلمبر دزفولی، مدیرعامل شرکت ایرانسل نیز در همان زمان در مصاحبه‌ای افزایش میزان مزاحمت‌های تلفنی را ناشی از سیم‌کارت‌های ایرانسل ندانست و اظهار داشت که این امر از زمان ورود تلفن‌های سیمی وجود داشته است.

به گفته وی، عدم ثبت‌نام بعضی از مشترکان در شبکه ایرانسل به این دلیل بوده که این اپراتور طبق پروانه باید سه روزه سیم‌کارت را به صورت فعال به مشترک ارایه می‌داد و به همین دلیل فرصتی برای پیش ثبت‌نام و جمع‌آوری مدرک نداشته است تا در صورت تکمیل مدارک، سیم‌کارت را در اختیار مشترک قرار دهد.

وی همچنین گفت: آشنا نبودن فروشندگان با سیستم فروش و فقدان زمان کافی برای هم زمان اجرا کردن همه این موارد موجب شده است تا هنوز اطلاعات برخی از مشترکان در بانک اطلاعاتی ایرانسل ثبت نشده باشد.
اولتیماتوم؛ یک سال بعد

ایرانسل با همین دلایل، موضوع ثبت مشخصات کاربرانش را به تاخیر انداخت و مزاحمت و قاچاق مخابراتی روی شبکه اپراتور دوم روز به روز بیش‌تر جان گرفت و شایعات نیز در این زمینه بیش از پیش به گوش می‌رسید.

تا اینکه بالاخره دو هفته پیش، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی صریح با «فناوران» با تایید وقوع قاچاق مخابراتی روی شبکه ایرانسل (و نه توسط ایرانسل) به اپراتور دوم در زمینه ثبت مشخصات کاربرانش هشدار داد و رگولاتوری نیز بلافاصله به موضع‌گیری پرداخت.رسانه‌های نزدیک به ایرانسل ابتدا سعی داشتند تکذیب سخنان وزیر را از زبان خودش بشنوند، قلمبر دزفولی هم به جای پاسخگویی به رسانه‌ها، به نوعی دیگر وارد عمل شد و با ارسال خبری به «ایسنا» اعلام کرد که تمامی مشخصات ثبت شده است!
دزفولی: همه را ثبت کردیم

دزفولی هفته گذشته در گفت و گو با ایسنا نیز پس از گذشت دو ماه از زمان مقرر در ثبت مشخصات مشترکان ایرانسل از تکمیل ثبت‌نام و ثبت مشخصات تمام سیم کارت‌های فعال ایرانسل خبر داد.

مدیرعامل ایرانسل گفت: این موضوع از سوی ایرانسل در هفته گذشته و به صورت مکتوب به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام شده است.

وی افزود: با اجرای اقدامات مربوطه و تکمیل ثبت نام مشترکان، در حال حاضر در شبکه ایرانسل سیم کارت فعال ثبت نشده‌ای وجود ندارد.

به گفته وی، پیش از تکمیل ثبت نام و وارد شدن مشخصات مالک سیم کارت خریدای شده در سیستم ایرانسل، برقراری تماس از سیم کارت‌های دایمی، ‌اعتباری و پیام رسان ایرانسل امکان پذیر نیست.

مدیرعامل ایرانسل گفت: متقاضیان خرید سیم کارت ایرانسل در هنگام نام نویسی باید اصل شناسنامه یا کارت ملی و گذرنامه برای اتباع خارجی به همراه یک برگ کپی از آنها را همراه داشته باشند.
رگولاتوری: مسوولیت‌های حقوقی با اپراتور است

ایرانسل انتظار داشت، ماجرا با اعلام این خبر پایان یابد اما حسن رضوانی،‌ معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان رگولاتوری در گفت‌وگو با فناوران با اشاره به تخلفات پیشین شرکت ایرانسل در خصوص ثبت مشخصات مشترکانش گفت: هفته گذشته این شرکت با ارسال نامه‌ای به رگولاتوری مدعی ثبت مشخصات تمامی سیم کارت‌های فعال در شبکه خود شده که این موضوع باید توسط رگولاتوری بررسی شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به ثبت غیر حضوری مشخصات مشترکان با ارسال کپی شناسنامه یا کارت ملی به شرکت ایرانسل، آیا می‌توان به مشخصاتی که در شبکه ایرانسل ثبت شده است اطمینان داشت، گفت: ثبت مشخصات بدون احراز هویت به هیچ عنوان از نظر رگولاتوری پذیرفتنی نیست.

وی با اشاره به اینکه اگر شخصی در خصوص مزاحمت تلفنی شکایت داشته باشد و پس از بررسی مشخص شود که اپراتور مشخصات را به درستی ثبت نکرده است، تمامی مسوولیت حقوقی آن متوجه اپراتور است.
فروش سیم‌کارت‌های فعال ثبت نشده غیرقانونی است

رضوانی همچنین با هشدار به شرکت ایرانسل درباره روش ثبت نام غیر حضوری مشترکان تاکید کرد که اپراتور دوم باید روش ثبت مشخصات مشترکان خود را اصلاح کند.

وی در خصوص فروش سیم کارت‌های فعال ایرانسل که با وجود ثبت نشدن مشخصات مالک آن قابلیت دریافت تماس را دارد، توضیح داد:‌ از نظر رگولاتوری تا زمانی که مشخصات کاربر در شبکه ثبت نشود، اپراتور نباید سیم‌کارت فعال حتی به صورت یک طرفه در اختیار مشترکان قرار دهد، چرا که از طریق همین سیم‌کارت هم امکان سو‌استفاده وجود دارد.
روش نادرست فروش

معاون اعمال مقررات و نظارت سازمان تنظیم مقررات درباره فروش سیم کارت‌های ایرانسل توسط نمایندگی‌های غیر مجاز خارج از شبکه رسمی شرکت ایرانسل گفت: با توجه به اینکه ورود رگولاتوری به جزییات و برخورد با متخلفان در این سطح صلاح نیست و موجب برخی واکنش‌ها می‌شود، در این باره جلساتی را با نمایندگان اصناف داشته‌ایم که در صورت احراز جرایمی از این دست خود اصناف با متخلفان برخورد کنند.

رضوانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه احراز هویت در فروش سیم‌کارت به کاربران از اهمیت بالایی برخوردار است حتما باید سیم‌کارت توسط نمایندگان رسمی و افراد دارای صلاحیت فروخته شود که اپراتور هم در این باره مسوول است و نباید سیم‌کارت را در اختیار کانال‌های فروش غیر قانونی قرار دهد.

به گفته رضوانی، شرکت ایرانسل اخیرا نمایندگی فروش و پاسخگویی خود را طی فهرستی به رگولاتوی ارایه داده است که ما هم در حال بررسی صحت موارد اعلام شده هستیم.

اما علاوه بر ثبت نشدن دقیق مشخصات متقاضی برای ثبت‌ سیم‌کارت یکی دیگر از دلایلی که باعث افزایش مزاحمت‌های تلفنی از طریق شبکه ایرانسل شده است، نحوه فروش سیم‌کارت‌های این اپراتور است به طوری که در اوایل ورود سیم‌کارت‌های این اپراتور به بازار شاهد بودیم که مکان‌هایی مثل سوپر مارکت، دکه روزنامه‌فروشی، دست فروش‌های کنار خیابان و غیره نیز اقدام به فروش این سیم‌کارت‌ها می‌کردند.

افشار فروتن لاریجانی با تایید این موضوع، نحوه فروش سیم کارت‌های این اپراتور را یکی از عوامل مهم مشکلات ایرانسل دانست و اظهار می‌کند: ایرانسل در روزهای اول ورود به بازار برای فروش سیم کارت‌های خود حتی از سوپر مارکت‌ها هم غافل نشده است. ایرانسل با توجه به اینکه بیش‌تر به دنبال جذب مشترک و مخاطب است از ارایه خدمات و سرویس مطلوب غافل مانده بود و به نظر من بد نیست این شرکت به جای تبلیغ گسترده برای فروش و آسان کردن خرید سیم‌کارت برای افراد متقاضی، بخشی را هم به فرهنگ‌سازی استفاده از تلفن‌همراه اختصاص بدهد .

وی عنوان کرد: در همان روزهای آغازین فروش سیم کارت‌های ایرانسل به شیوه غیر متعارف اعتراض و آمادگی خود را برای ساماندهی نحوه فروش سیم کارت‌های ایرانسل اعلام کردیم اما تا کنون هیچ مذاکره‌ای در این رابطه با ما انجام نشده است.

رییس انجمن صنفی فروشندگان سیم کارت، گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی که با فناوران سخن می‌گفت، افزود: در حال حاضر ایرانسل با تعیین تعدادی نماینده سیم کارت‌ها را از طریق آنها وارد بازار می‌کند که البته باید نظارتی دقیق بر شبکه‌های مویرگی توزیع که در نهایت سیم‌کارت را در اختیار کاربر قرار می‌دهد انجام شود.

وی با اشاره به اینکه هنوز هم تخلفاتی در این بخش دیده می‌شود می‌افزاید: از آنجا که سیم‌کارت به عنوان یک کالای تجاری محسوب می‌شود فروش آن باید از طریق اصناف دارای مجوز انجام شود که متاسفانه این اقدام عملی نشد و حالا مشکلات آن پس از گذشت چند سال گریبان اپراتور دوم را در بخش مزاحمت‌های تلفنی گرفته است.
یک ارجاع به پروانه

براساس پروانه اپراتور دوم، «دارنده پروانه نباید شبکه موضوع پروانه یا خدمات موضوع پروانه را برای هیچ هدفی که با قوانین حاکم مغایر می‌باشد، مورد استفاده قرار داده یا آگاهانه استفاده از آن را به این منظور اجازه دهد».

حال سوال اینجاست که آیا ایرانسل از وقوع قاچاق مخابراتی و مزاحمت روی شبکه‌اش آگاه است؟ و اگر بله، در این زمینه چه مسوولیت‌هایی دارد؟
منبع: فناوران

  • ۸۸/۰۳/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">