ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پشت پرده تبدیل یک سامانه گمرکی به خط قرمز

| دوشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۱:۰۹ ق.ظ | ۰ نظر

به عقیده برخی مدیران گمرکی، بررسی مکاتبات انجام شده در خصوص سامانه ارزش گمرک نشان می‌دهد، سامانه tsc با قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن هماهنگ نیست.
به گزارش تسنیم، مجتبی شیشه‌چی ها مدیر شناخته  شده حوزه ارزش و عضو کمیسیون رسیدگی به اختلافات گمرکی در مکاتبه‌ای با معاون فنی گمرک ایران نکات مهمی را در خصوص نقایص سامانه ارزش گمرک ایران مطرح کرده است.

شیشه‌چی ها که پیش از این به عنوان مدیر کل دفتر ارزش گمرک فعالیت می‌کرد، طی یک نامه رسمی تاکید کرده است، سامانه ارزش یا tscگمرک با قانون امور گمرکی و آیین نامه اجرایی آن هماهنگ نبوده و با تبدیل شدن این سامانه به خط قرمز، عملا هرگونه حرکت در مسیر اصلاح این سامانه مسدود شده است.

 


600 هزار رکود  اطلاعاتی در سامانه ارزش چگونه تنظیم شد؟

در این مکاتبه آمده است، رکوردهای موجود در این سامانه بالغ بر 600 هزار مورد است که بسیاری از آنها به صورت دستوری مقامات داخل  و بیرون سازمان ایجاد شده‌اند و محمل قانونی مشخصی ندارند و برخی دیگر دارای ایرادات فنی و قانونی بوده که صرفا پس از بررسی دقیق آنها قابل شناسایی می‌باشند.

با توجه به سیاست تمرکزگرایی در گذشته نه چندان دور در گمرک ایران و سرازیر شدن پرونده‌های فراوان از سراسر کمرکات کشور بویژه در خصوص رسیدگی به ارزش کالاها به دفتر ارزش و کمیسیونهای رسیدگی اختلافات گمرکی و تجدید نظر، راه‌اندازی سامانه TSC به دلیل عدم انطباق با قانون گمرکی و آئین‌اجرای آن و همچنین مغایرت آن با موافقتنامه تعیین ارزش WTO و به رسمیت نشناختن آن از سوی سازمان جهانی گمرک و سازمان جهانی تجارت و استفاده از سیاست دستوری جهت ایجاد رکوردهای ارزش در سامانه مذکور و عدم همسویی آن با سامانه TSC مورد نظر آنکتاد انتقادات فراوانی بهدنبال داشته به طوری که ادامه کاربرد آن را به امری چالش‌آور تبدیل نموده است. 

 

ماجرای خط قرمز شدن یک سامانه

به عنوان مدیر کل دفتر ارزش در جلسات حضوری و گزارشات شفاهی و کتبی به ویژه نامه‌های زیر نقایص، مشکلات و خطرات سامانه TSC و راهکارهای لازم را جهت اطلاع سیستم رسیدگی به ارزش گزارش نمودم و نه تنها پاسخ قانع کننده و موجهی در خصوص آنها از جانب آن معاونت داده نشده بلکه به نظر می‌رسد هرگونه راهکار در خصوص اصلاح سامانه بویژه خارج کردن اطلاعات آن از دسترس وارد کنندگان جهت دستکاری اسناد خرید به خط قرمز آن معاونت تبدیل شده و عملا را ه اصلاح در این زمینه مسدود و اختیارات لازم در این خصوص از اینجانب سلب شده است. بدیعی است که اصلاح و بازنگری سامانه TSC مستلزم همکاری معاونت برنامه‌ریزی دفتر فاوا و اعطای اختیارات قانونی توسط مقامات ارشد گمرک ایران می‌باشد. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">