ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پشت پرده پرتاب ناتمام ماهواره پیام

| شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۱:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

منوچهر منطقی رئیس ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته کشور درباره علت ناموفق بودن پرتاب ماهواره در ماه‌های اخیر گفت: نکته خیلی مهمی که وجود دارد این است که فرآیندهای علمی را چون دقت نمی‌کنیم باعث می‌شود تفسیرهای اشتباه کنیم. اصولاً وقتی می‌خواهید پرتاب‌کننده جدید را داشته باشید که با آن پرتاب عملیاتی انجام بدهید، قبل از آن باید 10 تا پرتاب آزمایشی انجام دهید. این پرتاب‌گری که آمد و تست شد، سومین پرتابش بود؛ پس این نکته مهم است. چرا 10 پرتاب باید انجام بدهیم تا به این برسیم که مطمئن باشیم از نظر عملیاتی قابل اطمینان است؟ دلیلش این است که مجموعه پرتاب‌کننده یک مجموعه چند مرحله‌ای است؛ در واقع سه مرحله دارد که هر مرحله برای این‌که قابل اعتماد شود باید 4-3 بار تست کنید.
منطقی در برنامه تلویزیونی دست‌خط افزود: ممکن است یک بار تک‌تک اینها را تست کنید و یک بار با هم تلفیق کنید و این تست را انجام دهید. در واقع شما با 10 تست به این می‌رسید که قابلیت اطمینان محصول شما بالای 80 تا 85 درصد است، ولی وقتی دو بار یا سه بار تست کنید، ممکن است پرتاب شما موفق باشد و ممکن است موفق نباشد، احتمال این حدود 60 درصد است.
منطقی که هفت سال مدیرعامل ایران خودرو بوده درباره مشکلات صنعت خودرو هم گفت: در بخش خودرو چیزی که درگیر می‌شود 60 تا صنعت هستند که درگیر می‌شوند، تعداد 500 یا 2000سازنده درگیر می‌شوند و در سطح ملی پخش می‌شود. در صورتی که در مورد محصولات هوایی تعداد محدودتری درگیر می‌شوند.
وی درباره امکان کاهش قیمت خودرو نیز اظهار داشت:‌  شما همین الان به صورت‌های مالی خودروسازان در سال 96 مراجعه کنید که در سازمان بورس وجود دارد، آنجا نوشته است که مثلاً قیمت تمام شده مواد و قطعات چقدر است و سایر هزینه‌هایی که به اینها اضافه می‌شود چقدر است؛ این چیز پنهانی نیست. کاملاً قابل ملاحظه است منتها همین که آشکار است را می‌توانیم پایین‌تر بیاوریم؟ جواب مثبت است.  بنابراین اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، اول مواد و قطعات است که نسبت به حاشیه‌های جهانی قدری زیادتر داریم عمل می‌کنیم. اینجا جای مطالعه دارد.  بحث دوم فرآیندهایی است که با آن تولید را انجام می‌دهیم که جای کم کردن دارد؛ بخش سوم هم این است که کیفیت را بالاتر ببریم هزینه پایین‌تر می‌آید.
وی افزود: اغلب خودروسازی‌هایی که در جاهای مختلف هستند، در تغییرات قیمتی شدید خودشان راهکارهایی پیدا می‌کنند. برخی مواقع یک سبد دارند و می‌گویند در این سبد ضرر می‌دهیم ولی سعی می‌کنیم در این پنج مورد سود بدهیم. سود را در سبد متعادل می‌کنند.  یعنی اگر به قیمتی که مشتری می‌خواهد، نرسیدند با قیمت پایین‌تر عرضه می‌کنند همان‌طور که گفتم دچار ضرر نسبی می‌شوند. ولی سود خودشان را از جاهای دیگر جبران می‌کنند.
 منطقی گفت:‌ معمولاً دولت‌هایی که سیاست‌گذاری می‌کنند، این است که می‌گویند وقتی شما خودرو می‌سازید اجازه نمی‌دهم تمام قطعات را وارد کنید بلکه باید در این محصولات 80-70 درصد را خودکفا کنید. پس این یکی از سیاست‌گذاری‌ها است. یا در مورد کیفیت، همه خودروها با یک نمره منفی ارزیابی می‌شوند. هر چه نمره منفی پایین‌تر باشد کیفیت بالا است. سقف می‌گذارند و می‌گویند به شما این فرصت را می‌دهیم که در 18 ماه به این سطح کیفیت برسید و اگر نرسیدید، من مجوز تولید این را نمی‌دهم. نکته مهم‌تر این است که می‌گویند اگر شما یک خودرویی را تولید کردید، من اجازه نمی‌دهم بیش‌از 10 سال تولید کنید؛ چون بعد از 10 سال هزینه به شدت بالا می‌رود و این به مشتری تحمیل می‌شود، پس باید سراغ فناوری‌های جدید بروید که هم ایمن‌تر است و هم کیفیت بالاتر است و هم می‌توانیم بگوییم راحتی مسافر را همراه خود دارد. پس این بخشی است که در قسمت دولتی می‌آید و سیاست‌گذاری می‌کنند.
وی درباره زمان اصلاح صنعت خودرو گفت:‌ اگر بخواهند این چرخه را اصلاح کنند می‌توان گفت بله، در یک دوره 3 تا 5 ساله کاملاً قابل اصلاح است. نکته خیلی مهم این است این‌که گفتم 50 تا 90 درصد است که شما بخواهید 10 درصد کاهش دهید باید 10 درصد را روی 4000نوع قطعه‌ای بیاورید که در خودرو به‌کار می‌رود. روی هر کدام باید ببینید چطور می‌توانید کاهش را اعمال کنید.  یک زمانی ممکن است بگویند من بسته‌بندی را تغییر می‌دهم. بسته‌بندی 7 درصد قیمت تمام شده قطعات است. یک زمانی هست که می‌گویید من هزینه حمل و نقل را کاهش می‌دهم؛ باز هم 7 درصد در هزینه حمل و نقل است و این چیزهایی است که ما کمتر می‌بینیم ولی یکی بخواهد کاهش هزینه بدهد، همه این ابزار را می‌تواند استفاده کند و همان طور هم که گفتم در قیمت تومان تومان می‌توان کاهش داد و نهایتا به قیمت هدفی که مشتری انتظار دارد، دست یابیم. (منبع:روزنامه جام جم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">