ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پورتال های سازمانی، انگیزه ای برای سودجویی

| دوشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۸۵، ۰۷:۱۳ ب.ظ | ۵ نظر

توماج فریدونی - تقریبا از اوایل سال 1384 به ویژه شروع دولت نهم شاهد رشد چشمگیر پورتال های سازمانی که در راه نیل به دولت الکترونیک است می باشیم.

رشدی که اگر اصولی و محاسبه شده باشد می تواند بسیاری از مشکلات حال حاضر را در بخش محیطی ومجازی تسکین بخشد و به مرور زمان و پس از فرهنگ سازی مرتفع کند، اما آیا واقعا این گام های خیر خواهانه ختم به خیر میشوند؟!

به جرات می توان گفت به علت نبود امکانات و تجهیزات آموزشی، کارگاهی و بهربرداری ؛وب ایران به جامعه ای پر از هرج و مرج مبدل شده است که نبود یک بخش نظارتی آشفتگی آنرا پر رنگ تر نشان می دهد و با توجه به آنکه یکی از بازو های قدرتمند دولت الکترونیک محیط وب و ابزار آن است عملا رسیدن به این برنامه طولانی مدت و حیاتی به تاخیر افتاده و در صورت عدم بازبینی و تقویت و نیز نظارت بر محیط وب با کاستی ها و لطمات جبران ناپذیری مواجه می شود که در نتیجه شکست پروژه و به هدر رفتن سرمایه های ملی را به همراه خواهد داشت و جواب تنها خیر است!

همانگونه که گفته شد، بخش دولتی گمان می کند که وجود پورتال های به اصطلاح سازمانی می تواند کمک شایانی به سامان دهی امورات و نیز تکریم ارباب رجوع داشته باشد، اما متاسفانه این تفکری ست غلط که به واسطه وابسته بودن بخش دولتی به شرکت ها و موسسات خصوصی برای راه اندازی این پروژه های پورتال، شاهد اصراف ها و نیز سودجویی های نسبتا چشم گیری هستیم.

از همین رو با توجه به وابستگی بخش دولتی و بعضا عدم اطلاعات کافی در این مبحث تخصصی باعث شده است تا شرکت های سود جو و متخلف با استفاده از اعمال تغییرات در تعاریف بین المللی و استاندارد، محصولات خود را با هزینه های سنگین به ادارجات دولتی بفروشند.

شرکت های مذکور موفق شده اند با یکی نشان دادن Content management system (CMS) و Web portal به بهانه درک بهتر و سریعتر مشتری که اکثرا بخش دولتی می باشند، عایدات ریالی و اعتباری قابل توجهی را از سیستم های مدیریت محتوی (CMS)، Rename شده و یا Open source به دست آورد.

اما مشکل کجاست و چه زمانی گریبانگیر ما می شود؟

برای اینکه به این مسئله پی ببریم ابتدا نیاز به شناخت علمی، برابر با استاندار های بین المللی و روز جهان داریم، استاندارد هایی که با انگیزه های سودجویی و غیر حرفه ای هرگز تعریف نشده و در اختیار مشتریان قرار نگرفته اند.

آیتم هایی که باعث تمایز وب سایت از وب پورتال ها می شوند بسیار متعدد اند که اولین و مهم ترین آنها تعریف کلی آنهاست.
- وب پورتال چیست؟

وب مهم ترین کانال دسترسی، به اینترنت و سرویس های آن می باشد که دسترسی ما از طریق وب سایت ها آسان تر می شود. وب سایت، سرویس دهنده ای است که خدماتی را در اختیار کاربران اینترنت قرار می دهد و بیشتر حول یک موضوع تخصصی فعالیت می کند ؛ اما وب پورتال فارغ از خاصیت سرویس دهی (Provider)که دسترسی به سرویس های مهمی چون Search, chat, mail, host… مقدور می سازد خود یک سرویس بشمار می رود، چرا که دروازه ورود و هدایت کاربر به محیط وب است، به گونه ای که کاربر در حداقل زمان به بهترین و کاملترین وب مورد نظر خود می رسد و مخاطب عام دارد. در یک جمله، وب پورتال سرویس دسترسی بهینه به محیط وبی است که محتویات و سرویس ها را به صورت طبقه بندی شده در اختیار کاربران قرار می دهد.

با توجه به تعاریف بالا در می یابیم که وب پورتال نرم افزار و Engine نیست، یک ماهیت Web base است که Web page های آن توسط چندین Engine و نرم افزار متفاوت تولید (Generate) می شود.

اما آنچه در ادامه می یابیم بسیار فراتر از یک ماشین Web page generator است، سامانه ای عظیم و کارآمد که برای راه اندازی و پشتیبانی ، پیش ساز ها و مدیریت خاص خود را می طلبد، امکاناتی پر هزینه و حساس و حیاتی که بیشتر در بخش مدیریتی نمود داشته اند.

با این توضیحات متوجه می شویم که پورتال ها یک خروجی اند که با توجه به استاندارد ها و کمک ابزار های مورد نیاز و موجود ما تولید می شوند.

پورتال (portal) در لغت به معنی "درگاه" و یا "دروازه" است و زمانی که بعد از واژه وب (Web) قرار می گیرد معنی "درگاه ورود به وب"(Web portal) را می دهد.

ویژگی وب پورتال را در یک جمله کوتاه و موثر می توانیم به شرح زیر بدانیم:

در اختیار گذاشتن اطلاعات بیشمار و مختلف با تعیین اهداف قبلی، سطح دسترسی و رده بندی زیر نظر کادر نظارت و مدیریت در یک قالب انعطاف پذیر که به صورت جذاب و قابل دسترسی در کنار سرویس ها و خدمات مفید به کاربران اینترنت به گونه ای که سرویس دهنده و سرویس گیرنده هر دو از امنیت سرویس خود اطمینان داشته باشد را ویژگی پورتال می دانیم.
- چند سوال مهم!

با بیان تعاریف فوق چند سوال مهم به وجود می آید که با توجه به تعریف لغوی "وب پورتال" مهم ترین سوال به شرح زیر است:

زمانی که وب پورتال معنی دروازه ورودی به محیط وب را می دهد، یک سازمان و اداره با حجم اطلاعات محدود و وجود ارباب رجوع های مشخص و قوانین اختصاصی و نیز امنیت های درون سازمانی چه نیازی به یک پورتال دارد و عملا چه توجیهی میان یک درگاه وبی که دسترسی ما را به سایر وب سایت ها و سرویس های Web base و نیز اینترنتی راحت تر و سریعتر می کند وجود دارد؟

آیا می توانید سازمانی با این گستردگی نام ببرید که هر بخش آن مجهز به یک وب سایت رسمی و عظیم باشد که برای هدایت کاربران آن نیازی به یک سیستم یکپارچه (Web portal) داشته باشیم؟

هدف ما از راه اندازی این به اصطلاح پورتال ها چیست؟قاعدتا هدفی جز نیل به تکریم ارباب رجوع نیست، اما باز هم سوال!

در شرایطی که هنوز پیش فرض های مهمی چون بانکداری الکترونیک، امضای دیجیتالی و ... به مرحله عملیاتی نرسیده اند هدف ما از داشتن یک پورتال سازمانی چیست؟ آیا این پورتال ها خاصیت عملیاتی دارند؟ آیا می توانید تعیین وقت قبلی، ثبت نام و یا امورات اداری خود را در این پورتال ها انجام دهید؟

جواب منفی ست چرا که همانگونه که اشاره شد سیستم دولت الکترونیک ایران هنوز به استاندارد های بنیادی که مورد نیاز راهبری و مدیریت یک پورتال و اساسا اکثر خدمات وب و اینترنت هستند مجهز نشده است، پس عجیب نیست که تنها قدرت این به اصطلاح پورتال های سازمانی بخش اخبار داخلی، تماس از طریق email و یافتن نام مدیران هر بخش به همراه شماره تلفن های آنها باشد!

شما چه گمان می کنید؟ آیا با توجه به ویژگی های وب پورتال به کوچکترین موردی که حاکی از وجود یک پورتال واقعی برخورد داشته اید؟ آیا حداقل انعطاف در این تعاریف چون خاصیت شخصی سازی به جز قابلیت های ابتدایی و کودکانه ای چون تغییر رنگ به شما داده می شود؟!

در نظر بگیرید، اگر به جای پورتال نوشته می شد وب سایت چه تفاوتی در ماهیت کلی آن اعمال می شد؟ آیا وظیفه یک پورتال سازمانی تا این حد صغیر و ساده است که Forum, contact us و مواردی مشابه جز وظایف اصلی آن به شمار برود؟

صرف نظر از تمامی این موارد، آیا مضحک نیست که من به عنوان یک شخص حقیقی توانایی خرید این نرم افزاری هایی که به دست وزارتخانه الف و ب و ... رسیده اند را داشته باشم؟

توجیه امنیتی فروشندگان این محصولات در بخش خصوصی و خریداران آن در بخش دولتی چیست؟ آیا گمان نمی کنید هنگامی که هر کسی به عنوان خریدار می تواند این محصولات را که همگی Engineهای مشابه یکدیگر دارند در اختیار داشته باشد اگر به حفره های امنیتی احتمالی موجود در این نرم افزار ها پی ببرد و قصد شیطنت با مشتریان آنها که بعضا همگی بخش دولتی هستند را داشته باشد حیثیت ملی خدشه دار شده است؟

سوال مهم اینجاست که آیا در سیستم اداری فروشندگان این نرم افزار ها هدف وسیله را توجیه می کند مگر به قیمت هدر رفتن بودجه دولت و آبروی ملت و حکومت؟!

به جرات می توان گفت سوالات در این زمینه بسیار زیاد هستند که طرح هر کدام باعث به وجود آمدن سوالی جدید می شود که تجربه نشان می دهد در اکثر موارد پاسخ های آتی، پاسخ های قبلی را تکذیب و رد کرده است و عدم صداقت برخی افراد مسئول در بخش خصوصی و دولتی وباعث می شود که هیچگاه به نتیجه مناسبی دست نیابیم، نتیجه ای که می تواند به ما بگوید ادامه این راه منطقی ست و یا بهتر است راهی نو برگزینیم.
- آثار مخرب کوتاه و طولانی مدت این پورتال ها:

خسارات احتمالی که از این سودجویی ها و در عین حال عدم نظارت ها نتیجه می شود خارج از لطمه به اعتبار و نیز بودجه ملی نیست که شمای کوتاه مدت و بلند مدت متفاوتی دارد و مسلما در دراز مدت آثار تخریبی جبران ناپذیری را بجا می گذارد.

اگر بگویم تنها نگرانی ما صرف هزینه های گزاف برای تهیه این وب پورتال ها از بیت المال است آنچنان که باید و شاید دورنگری و نگرش علمی را الگو قرار نداده ایم چرا که هزینه و فاکتور با ارقام نجومی تنها یکی از دغدغه های اصلی ست و به دنبال این صرف هزینه های بیهوده آثار مخربی چون القای فرهنگ غلط من باب وب در بخش علمی، تجاری و کاربری به جامعه محیط و مجازی ایران تزریق کرده ایم که پیرو این بی توجهی ها قطعا به جایی می رسیم مشابه فیلترینگ و هزینه های هشت میلیاردی برای مقابله با اشتباهاتی که خود مسبب و یا عامل غیر مستقیم ترویج آنها بوده ایم!

همانگونه که متوجه شدید پورتال ها یکی از مهم ترین و مفیدترین سرویس های وب هستند که بود و نبود آنها تاثیرات بسزایی به روی فرهنگ محیطی و مجازی خواهد داشت، اما در نظر بگیرید امروز حتی تعاریف موجود از وب پورتال در ایران اشتباه و غیر علمی هستند و وب پورتال از نظر هر کس ماهیت متفاوتی دارد.

فکر می کنید دلیل و یا دلایل این تناقض کجاست؟ یکی از مهم ترین دلایل این عدم اتفاق نظر ها سوجویی عده ای سرویس دهنده وب و تولید کننده CMS ها است که برای فروش راحت تر محصولات خود و سو استفاده از مشتری بی اطلاع و یا کم اطلاع پورتال را آنگونه که دوست دارد تعریف می کند و هر چه را در اختیار دارد و می تواند تامین کند از ویژگی های پورتال می داند.

با این اوصاف دیری نمی پاید که این تعاریف بین متخصصین در ارتباط با اینترنت و وب نیز منتشر می شود و بعد از آن به سمت کاربران متوسط و مبتدی کشانده می شود و بدین ترتیب ویروس اطلاعات غلط ما را فرا می گیرد و از این به بعد می توانیم در انتظار ادعا های عجیبی چون پورتال های شخصی، پورتال خبری، پورتال موسیقی و ... باشیم!

در چنین وضعی که نیاز به طی یک پروسه نامشخص است ما مجبور به صرف انرژی، هزینه و زمان قابل توجهی شده ایم، هزینه و زمانی که اگر هدف گیری مناسبی داشتیم امروز موفق به داشتن یک وب پورتال واقعی بودیم که می توانست مرکز علمی، تفریحی و تجاری برزگی برای کل کاربران ما باشد اما حالا چیزی نمانده است جز افسوس و غبطه به کاربرانی که به راحتی می توانند از پورتالی چون Yahoo استفاده کنند!

به عقیده من وب پورتال ها شرکت های نفت اینترنتی هستند که راندمان سودهی بسیار بالاتری نسبت به یک شرکت نفتی نیز دارند و هر روزی را که ما با این اشتباهات عمدی و غیر عمدی سر می کنیم خود را از موقعیتی استثنایی عقب می کشیم ، موقعیتی که زمان یکی از آیتم های حیاتی برایش محسوب می شود.

مواردی که ذکر ست خسارات و ضررهای ناشی از القای فرهنگ غلط به محیط کاربری و کاربران وب بود که تاثیر گذاری کاملا مستقیم داشت، اما تاثیرات مخرب اصلی این پورتال های سازمانی کجاست؟

همانگونه که مشاهده می کنید اکثر این CMS های فروخته شده با عنوان پورتال به سازمان های دولتی اکثرا محصولات خارجی هستند که توسط شرکت های داخلی ایران Rename شده اند و شرکت های مذکور برای اینکه صرف هزینه کمتری داشته باشند و عایدات مالی بیشتر به فکر تهیه محصول انحصاری و ویژه برای هر سازمان نیستند و تمام این محصولات Open source یا Cracked license می باشند که همین امر خود باعث بروز یک ضعف امنیتی در نرم افزار های مذکور شده است.

در این صورت کافی ست یک هکر کوچکترین حفره امنیتی را در سورس های یکی از این نرم افزار های پیدا کند، پس با توجه به عمومی و مشترک بودن این نرم افزار ها سایر مشتریانی که از آن محصول استفاده کرده اند در خطر تهدید هک و نفوذ عوامل غیر مجاز می باشند.

همچنین این آیتم اشتراک نیز طعلق نرم افزار به یک کمپانی خارجی و در نتیجه خاص بودن آنها باعث شده است تا نوع کاربری و کاربرد پورتال وزارتخانه الف با وزارتخانه ب عینا مشابه باشد و این دو قابلیت حرکت های مفید تری چون Forum و Contact us و News نداشته باشند.

حداقل قیمت این نرم افزار ها حدود 30.000.000 ریال است؛ حال اگر بیست و پنج مرکز دولتی از این محصول خرید کنند رقمی حدود 750.000.000 ریال از بودجه کشور خرج خرید این محصولات شده است اما سوال اینجاست، زمانی که این محصولات عینا مشابه یکدیگر هستند و هیچ کاری فراتر از دیگری انجام می دهند حداقل بهتر از نیست امتیاز یکی از آنها برای همیشه خریده می شد تا جدا از صرف جویی در هزینه ها تیم پشتیبانی واحد و متمرکزی به کل سازمان های مذکور خدمات رسانی بهتری می داد؟!
- سوالاتی که نیاز به پاسخ شفاف و صادقانه و علمی دارند!

تعریف شما به عنوان یک شرکت ارائه کننده این محصولات و راه انداز پورتال و شما مسئولین محترم در بخش دولتی به عنوان خریداران اصلی این محصولات از وب پورتال ها چیست ؟

آیا اگر هزینه های خود را به میزان چشمگیری کاهش می دادیم و یک وب سایت اداری راه اندازی می کردیم در اصل موضوع خسارتی وارد می شد؟

  • ۸۵/۰۸/۱۵

نظرات  (۵)

عالی بود
سلام خدمت مدیریت سایت سوالی که از شما دارم این است که چرا مقالات علمی آقای فریدونی را در باره پرتال ها نمایش نمی دهید- آخرین مقاله ایشان در سایت آی تی ایران است و فکر می کنم در صورتی که در این وب سایت هم نمایش داده شود از آنها استقبال می گردد. همچنین جسارتا باید عرض کنم مدتی است که سایت شما مانند قبل مقالات داغ را نمایش نمی دهد می توانم دلیل این موضوع را بدانم؟ فکر می کنم مشغلتان زیاد شده باشد رحمانی
از توجه شما سپاسگذارم اما متاسفانه این سایت تنها یک سایت تحلیلی ست و انتشار سایر مقالات من توجیهی ندارد.
کی گفته پورتال سازمانی وجود نداره نکنه می خوای محصول خودتو ببری بفروشی؟
  • علیرضا کاظمی
  • با سلام و عرض خسته نباشید خدمت خوانندگان محترم و نگارنده مقاله فوق آقای فریدونی. اینجانب ضمن تایید فرمایشات نگارنده مقاله در بحث سودجویی برخی از ارائه کنندگان نرم افزارهای مدیریت محتوا و فروش CMS به جای پورتال، و ضمن تاکید بر این نکته که متاسفانه اینجانب نیز تاکنون نتوانسته ام وزارتخانه ای را بیابم که دارای پورتال سازمانی باشد. لیکن انتقادات زیر را نیز بر مقاله فوق وارد دانسته که برای روشن تر شدن مطالب به تخلیص عرض می نمایم: 1- مفهوم پورتال و مشتقات آن نظیر پورتال سازمانی، پورتال خبری، پورتال تجاری و ... جزء معدود مفاهیمی است که متاسفانه نه تنها تعریف دقیقی از آن در ایران ارائه نگردیده است بلکه در بسیاری موارد تعاریف متناقضی نیز به چشم می خورد. نگارنده مقاله نیز از این قاعده مستثنا نبوده و صرفا تعریف عمومی پورتال را به جای پورتال سازمانی به کار برده است و از ذکر منبع نیز خودداری نموده است. در صورتی که در جهان فناوری اطلاعات، مفهوم Web Portal با مفهوم Enterprise Information Portal کاملا متفاوت است: • یک پورتال سایتی است که دارای ورودی به دیگر سایتها می باشد، یک پورتال معمولاً دارای خدمات رایگانی نظیر موتور جستجو، ایمیل رایگان، چت و ... می باشد. منبع: http://www.cogsci.princeton.edu • یک پورتال سایتی است که اولین مکانی باشد که مردم در هنگام استفاده از وب از آن دیدن کنند.(First place to see) و یا اینکه با چنین هدفی تاسیس شده باشد. معمولاً یک پورتال دارای فهرستی از سایتهای دیگر، یک موتور جستجو و برخی خدمات رایگان مانند پست الکترونیک، چت و ... می باشد. در واقع یک Portal یک Point Of Entry محسوب میشود. منبع : www.ianr.unl.edu • پورتال سایتی است که با هدف اولین مکان تماس بودن (First Port Of Call) در هنگامی که کاربر آنلاین شروع به کار می کند طراحی و پیاده سازی گردد. یک پورتال آمیزه ای از اخبار، اطلاعات، سرویس جستجو و دایرکتوری را ارائه می کند. در این رهگذر، ارائه سرویس های رایگان و ابزار های محتوایی دیگر نیز از جمله تلاش های پورتالها برای حفظ مقام بهترین مکان برای شروع می باشد. منبع: www.nottingham.ac.uk نکته دیگر در تعریف مفهوم پورتال، مشتقات پورتال است نظیر پورتال های تجاری، ورزشی، خبری، سازمانی و... که در این میان به تعریف پورتال سازمانی بسنده می کنیم: • پورتال های سازمانی یا Enterprise Information Portal ، یکی از راههای رایج تبادل اطلاعات با کارکنان، مشتریان و شرکای تجاری سازمانها هستند، به نحوی که هر شخص با تنها Login کردن در پورتال تحت وب می تواند به اطلاعات، منابع و خدمات مورد نظر خود دست یابد. پورتالهای سازمانی معمولا در برگیرنده اطلاعات شخصی و محرمانه هستند که می بایست صرفا در اختیار افراد مجاز قرار گیرد. (مثلا اطلاعات فیش حقوقی افراد که باید صرفا در اختیار صاحب فیش قرار گیرد) برخی از امکانات پورتالهای سازمانی عبارتست از : o مدیریت اسناد و محتوا: ارائه اسناد در دسته بندی های مجزا، کنترل نسخ مختلف اسناد، چرخش اسناد و مدیریت آنها از جمله امکانات یک پورتال سازمانی محسوب می شود. با وجود امکانات فراوان در مدیریت و ایجاد محتوا، پورتالهای سازمانی معمولا نیاز به سیستم مدیریت محتوا را در سازمان برطرف می کنند. o همکاری(Collaboration): در پورتالهای سازمانی معمولا کاربران می توانند به صورت Synchronous از طریق Chat و Messenger و یا به صورت Asynchronous از طریق Forum (انجمن)، وبلاگ و پست الکترونیک با سازمان در ارتباط باشند. o جستجو و گردش در اطلاعات: ارائه اطلاعات، مفید است ولی به شرطی که رسیدن به آن سخت و یا غیر ممکن نباشد. جستجوی اطلاعات موجود در انواع پایگاه داده و انواع فایلها از جمله امکانات مهم در پورتالهای سازمانی با حجم فراوان داده می باشد. o خصوصی سازی (Personalization): امکان خصوصی سازی محتوا- داده ها ، اطلاعات و خدمات – و همچنین خصوصی سازی ظاهر پورتال، توانایی برخورداری از قالب شخصی را به کاربران اعطا میکند. هر کاربر باید بتواند خدمات واطلاعات مورد نطر خود را گزینش کند. این کار معمولا به راحتی و با Drag and Drop ماوس انجام می شود. o تعیین حقوق و قواعد دسترسی (Entitlement): مدیران پورتالهای سازمانی باید بتوانند کاربران را در دسترسی به اطلاعات و خدمات محدود کنند. به عنوان مثال اطلاعات مالی شرکای تجاری سازمان باید فقط در اختیار شرکای تجاری سازمان باشد. نه مشتریان و نه کارمندان سازمان. • یکپارچگی (Integration): ایجاد ارتباط نرم افزاری میان سیستم ها و نرم افزارهای موجود در سازمان و ایجاد یک نقطه دید – Single Point Of View – یکی از مهمترین خصوصیات یک پورتال سازمانی می باشد. در این واقع این خصوصیت از جمله تفاوتهای بازر یک سایت با یک پورتال سازمانی می باشد. • تعیین هویت و تصدیق اصالت یک مرحله ای (Single Sign On - SSO): کاربران در هنگام کار با پورتال نباید ملزم به ورود نام کاربری و مشخصات خود در رابطه با هر بخش یا خدمت باشند. در واقع با کمک سرویسهایی چون LDAP و Active Directory می بایست امکان استفاده از یک پروفایل برای کار با سیستم های مختلف وجود داشته باشد. به طور مثال کاربر باید بتواند با ورود یک نام کاربری برای یکبار از بخشهای مدیریت اسناد، نامه های الکترونیکی(مرتبط با Mail Server)، آرشیو اسناد (مرتبط با نرم افزار آرشیو اسناد) و نامه های اداری (مرتبط با سیستم اتوماسیون) استفاده کند. منبع: www.Whatis.com 2- جای تاسف است که نگارنده استفاده از جهان Open Source را به عنوان یک عیب معرفی کرده و آن را مورد نکوهش قرارداده است، در صورتیکه دنیای Open Source دارای محصولات بسیار قدرتمندی در تمام زمینه های نرم افزاری از جمله CMS، 3CMS، Web Portal، EIP و ERP است که برخی از آنها در زمینه پورتالهای سازمانی حتی گوی سبقت از محصولات قدرتمندی نظیر Oracle Portal و Websphere نیز ربوده اند. البته در بسیاری از موارد محصول مناسب مشتریان در Open Source نیز موجود نمی باشد که در این صورت نیز استفاده از ابزارهای Open Source نظیر AJAX، Struts، Hibernate ، Spring و Tiles در ایجاد یک محصول با کیفیت و قابل اطمینان بسیار کم هزینه تر و بهتر از ایجاد یک محصول From Scratch می باشد. از طرفی دیگر نگارنده باید به این سوالات پاسخ دهد که اگر محصولات Open Source دارای امنیت پایین تری نسبت به محصولات غیر Open Source هستند چرا در مبحث Web Server، از Apache استفاده بیشتری نسبت به IIS می گردد؟ و چرا سرورهای قدرتمند Yahoo بر مبنای BSD و FreeBSD است که محصولات Open Source هستند؟ چرا از سیستم عامل سورس باز Linux به عنوان بستر سیستم عامل ملی در بسیاری از کشورها نظیر آلمان، ژاپن و ایران استفاده میگردد؟. به طور کلی نگارنده را به تجدید نظر در رابطه با Open Source و مروری به دنیای FSF یا Free Software Foundation دعوت می نمایم. البته صرفا تغییر نام یک نرم افزار و فروش آن قطعا مورد تایید هیچ عقل سلیمی نیست و مباحثی مثل امنیت کاری، پشتیبانی، توسعه پذیری و ... گریبانگیر شرکت مذکور خواهد شد. 3- علی رغم ادعای نگارنده در ارائه پیش فرضهای ایجاد پورتال سازمانی و فراهم نبودن هیچ یک از آنها، اهم پیش فرضهای ایجاد پورتال سازمانی موارد زیر می باشد : • آرشیو الکترونیک اسناد: در بسیاری از ادارات این آرشیوها موجود است و نرم افزارهای ایرانی بسیاری نظیر آرشیو اسناد Filerpro و اتوماسیون اداری همکاران سیستم این امکانات را دارا می باشند. • اتوماسیون اداری و گردش مکاتبات • وجود Data Center های استانی و یا برقراری ارتباط اینترنتی با سرور مستقر در سازمان (برای ارتباط سرور پورتال سازمانی با نرم افزارهای مورد استفاده در سازمان). خوشبختانه Host این پورتالها در خارج از کشور (از لحاظ امنیتی و تا حدی فنی) امکان پذیر نمی باشد. • امکان ایجاد ارتباط نرم افزاری میان نرم افزارهای مورد استفاده در سازمان و پورتال از طریق استانداردهایی نظیر SOAP، XML-RPC، ECE و یا حداقل ODBC و JDBC. البته وجود Active Directory و یا LDAP نیز به یکپارچگی و نیل به SSO کمک شایانی می کند. • پرداخت الکترونیک: با وجود شبکه شتاب و همکاری بانکهایی چون بانک پارسیان، این پیش فرض تقریبا محقق شده است. نتیجه آنکه نه در تمام سازمانهای کوچک و بزرگ، ولی در بسیاری از سازمانهای بزرگ پیش فرضهای ایجاد پورتال سازمانی برقرار می باشد. 4- نگارنده حداقل قیمت پورتالهای سازمانی را 000/000/30 ریال ذکر نموده است در صورتیکه پیاده سازی یک پورتال سازمانی حتی با استفاده از ابزارهای Open Source با هزینه ای کمتر از 000/000/200 ریال تقریبا محال است. در واقع اگر سازمانی یک پورتال سازمانی را به مبلغ سی میلیون ریال از یک شرکت نرم افزاری خریداری نماید باید به طرفین معامله تبریک گفت! به فروشنده به دلیل اینکه توانسته است CMS خود را به عنوان پورتال بفروشد و به خریدار که توانسته یک پورتال را به قیمت یک CMS بخرد!!! در پایان خوانندگان عزیز و نگارنده را به جستجوی کلمات Enterprise Information Portal و "پورتال سازمانی" در موتور جستجوی Google دعوت می کنم. چرا که قطعا اطلاعات مفیدی را در اینترنت در باب تفاوتهای پورتال سازمانی و CMS خواهید یافت. البته یادمان باشد هرچند نمی توان برای ایجاد خدمات الکترونیک نظیر صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری و یا صدور پروانه تاسیس گلخانه از سازمان جهاد کشورزی به صورت الکترونیک صرفا به خرید یک پورتال سازمانی بسنده کرد، لیکن پورتالهای سازمانی حلقه مفقوده ایجاد خدمات الکترونیک هستند که اگر سایر زیر ساختها فراهم باشد. انقلابی را در حرکت به سوی دولت الکترونیک ایجاد می کنند. با تشکر علیرضا کاظمی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">