ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پول یا خدمت؛ مساله این است

| شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۹:۲۵ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - آنقدر مساله ریز و درشت سوال‌برانگیز و لاینحل در کشور وجود دارد که اگر تمام رسانه‌های واقعی، شبانه روز هم به آنها بپردازند، صفحه کم می‌آورند. البته که این مسایل همینطور رو به افزایش هم هستند.

با دو مثال این مطلب را شروع و به پایان می‌رسانم.

1- حدود 64 میلیون ایرانی واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستند که تا کنون حدود 40 میلیون ایرانی هزینه دریافت این کارت را پرداخته‌اند. آنطور که گفته می‌شود هر کارت حدود 31 هزارتومان هزینه دارد که شامل 11 هزارتومان هزینه صدور و تحویل کارت است و 20 هزارتومان باقی مانده نیز به خزانه دولت واریز می‌شود. این یعنی در کل مردم باید حدود 2 هزار میلیارد تومان از جیبشان بدهند که تا کنون هزار و دویست و 40 میلیارد تومان نیز وصول شده است.

این را چرا گفتم. این کارت‌های هوشمند که دایما نیز اصرار و فشار پشت اجرای آن است، در حالی به مردم تحویل شده و می‌شود که اصولا خبری از دستگاه‌های خوانش کارت‌های هوشمند ملی نیست و خدا می‌داند چه میزان هزینه، از کدام محل و تا چه سالی باید انجام شود تا این دستگاه‌ها در همه جا مستقر شود. کسانی که دستشان در کار است می‌دانند که واقعا خدا می‌داند چه زمانی این کار به انجام خواهد رسید و تا روزی که چنین اتفاقی رخ دهد اصولا مدل و فناوری فعلی اصلا کارایی دارد یا نه؟ کما این که در حال حاضر برخی کشورها روش‌های بیومتریک را در دستور کار گذاشته‌اند و اصولا کارت‌ها را حذف کرده‌اند.

2- صبر کنید چون قسمت جالب ماجرا با مثال دوم برای شما روشن‌تر خواهد شد. چند روزی می‌شود که شرکت پخش فراورده‌های نفتی وزارت نفت، کار نصب سری جدید کارتخوان‌های سوخت در پمپ‌بنزین‌های کشور را آغاز کرده است. کسی به درستی نمی‌داند وزارت نفت چقدر از بودجه کشور را صرف خرید این کارتخوان‌های جدید کرده است، اما تقریبا همه ما آخرین باری که از کارت سوخت ماشین خود استفاده کرده‌ایم را به خاطر نمی‌آوریم! چرا؟ چون خود دولت فعلی اعلام کرده بود این طرح متعلق به دولت قبل (احمدی‌نژاد) است و چون بحث سهمیه بندی دیگر وجود ندارد، مخالف استفاده از کارت‌های سوخت هست و دیگر اهمیتی ندارد چه کسی چه میزان سوخت استفاده می‌کند. در آخر هم کار به مجلس کشید و استفاده اجباری شد که تا به امروز کسی به آن اهمیتی نداده است.

پس صورت مساله روشن شد، در یکسو دولت کارت ملی هوشمندی را می‌دهد که کارتخوان‌های آن وجود ندارد و در سوی دیگر کارتخوان‌هایی نصب می‌کند که کسی از کارت سوخت برای کاربری آن استفاده نمی‌کند!

شما بگویید چه کنیم و دردمان را به که بگوییم؟! (منبع:فناوران)

  • ۹۷/۰۴/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">