ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پژوهشگران درباره ام.ام.اس تحقیق کنند

| چهارشنبه, ۲۰ مرداد ۱۳۸۹، ۰۲:۵۳ ب.ظ | ۰ نظر

یک استاد جامعه شناسی پیشنهاد کرد، پژوهشگران علوم ارتباطات در زمینه رسانه های جدید مانند سامانه ام.ام.اس (سرویس پیام چند رسانه ای) که حساس تر از پیامک است، پژوهش کنند.

به گزارش ایرنا، "محمود اکرامی فر" در نشست تخصصی رسانه های جدید و فرهنگ عمومی، گفت: متاسفانه پژوهشگر همیشه یک گام از جامعه عقب است و تحقیقات ما معمولا بعد از انجام یک عمل است. مثلا بعد از پنج سال که پیام کوتاه فعال شده، ظرفیت سنجی و آسیب شناسی می کنیم.

وی که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخن می گفت، تاکید کرد: باید ظرفیت ها و آسیب های سامانه ام.ام.اس را مورد بررسی قرار داد و به سمت کارهای جدیدتر رفت.

سامانه ام.ام.اس از قدرت ارسال تصویر، فیلم و متن بلند از طریق گوشی های تلفن همراه برخوردار است.

بنابر گزارش، اکرامی فر که دارای دکترای مردم شناسی است، طی سال های 84 تا 86 پژوهشی را در زمینه پیامک انجام داد و در این نشست توضیحاتی را درباره نتایج تحقیقات خود ارائه کرد.

به گفته وی، در این تحقیق که از 120 جوان مشهدی با مصاحبه عمیق، پرسشنامه باز و مشاهده مشارکتی صورت گرفته، شش هزار و 175 پیام تحلیل محتوا شد.

اکرامی فر تاکید کرد: این پژوهش به معنای یک کار کامل نیست، ولی اولین کار مدونی است که صورت گرفته و پایان نامه هایی نیز در این زمینه نوشته شده ولی این کار می تواند مقدمه ای باشد تا پژوهش هایی در زمینه مسایل دیگر مانند قدرت تعدیل کنندگی پیامک، ظرفیت ها و آسیب های پیامک یا اثرات تلفن همراه انجام دهند.

این جامعه شناس با بیان این مطلب که سامانه پیام کوتاه از سال 81 در ایران فعال شد، گفت: پدیده پیامک به این علت دچار مشکل شد که در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران از تولید ابزار به سمت نیاز می رویم، در حالی که در کشورهای پیشرفته از نیاز به سمت تولید ابزار می روند.

وی افزود: اهداف ما در این تحقیق شناسایی فرم و محتوای پیام ها، نقش رسانه ملی، شناسایی میزان آگاهی مردم، رابطه پیامک با فرهنگ عمومی و همچنین شناسایی آسیب ها و علل استفاده و استقبال مردم بویژه جوانان از این پدیده بوده است.

اکرامی فر ضمن بیان این مطلب که اطلاع مسئولان حوزه فرهنگ از تغییراتی که در حوزه ارتباطات صورت می گیرد، مهم است، تاکید کرد: شناخت مسائل مورد توجه و اهمیت مردم برای تصمیم گیران فرهنگی، همچنین شناخت رسانه ملی از آسیب ها و فرصت های پیامک می تواند به کنترل صحیح این سامانه منجر شود.

این جامعه شناس تاکید کرد: تلفن همراه که از رسانه های جدید به شمار می رود، در زمینه پیامک دارای ویژگی های تحرک پذیری، تبدیل پذیری، تعاملی بودن و ناهمزمانی در دریافت و پاسخ و همچنین اتصال پذیری است.

وی درباره نتایج پژوهش خود گفت: ارتباطی که از طریق پیامک صورت می گیرد، غیر رسمی و زبان گفتاری است و ایجاز و کوتاهی پیامک با شرایط جامعه جدید مطابقت دارد. به گونه ای که در این تحقیق هر چه به جلوتر می رویم، کوتاه بودن پیامک بیشتر رعایت می شود.

اکرامی فر اضافه کرد: بیشترین کارکردهای پیامک در زمینه های اطلاع رسانی، ایجاد ارتباط، تخلیه روانی، شوخی، تبلیغات، ایجاد نگرش جدید و خلاقیتی و تولید ادبی و هنری و نیز کارکردهای سیاسی، اخلاقی، مذهبی و اعتقادی است.

وی ضمن اشاره به تفاوت گفتاری در میان زنان و مردان، گفت: نوع پیام های کوتاه مردان و زنان متفاوت است. زنان بیشتر درباره مشکلات زندگی اجتماعی، شخصی و عاطفی خود پیام رسانی می کنند و مردان بیشتر راجع به مسائل اجتماعی، ورزشی، سیاسی و غیره پیامک ارسال می کنند.

  • ۸۹/۰۵/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">