ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیامکی که رفت و آمد

| جمعه, ۱۲ تیر ۱۳۸۸، ۰۴:۲۷ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - سرانجام پس از 21 روز سرویس پیامک به عنوان یکی از خدمات ارزش افزوده ارتباطات سیار کشور برقرار شد. سرویس پیامک از 21 خردادماه قطع شده و روز دهم تیرماه مجددا متصل شد.

سرویسی که حتی گفته می شد قطع آن موجب کاهش ارزش سهام مخابرات نیز شد. چراکه روزانه و در شرایط غیر از ایامی هچون اعیاد، ده ها میلیون پیامک در شبکه ارتباطات سیار کشور در گردش بود.

علت قطع پیامک را تقریبا همه می دانستند زیرا احتمال آن می رفت که پیامک بیشتر مورد سواستفاده واقع شود تا استفاده.

در این ایام نیز طبعا فشار برخی از روزنامه نگاران و سایت ها به مجموعه مخابرات و وزارت ارتباطات، در خصوص چرایی قطع این سرویس و زمان برقراری مجدد آن پاسخ دقیقی را به همراه نداشت.

بر اساس گزارش ها درست یک روز قبل از انتخابات دور دهم ریاست‌جمهوری، کاربران تلفن همراه 200 میلیون پیام کوتاه ارسال کردند. در این روز مشترکان همراه اول حدود 110 میلیون و مشترکان ایرانسل حدود 85 میلیون پیامک ارسال کردند و طبق برآوردها حدود 5 میلیون پیامک نیز از سوی مشترکان سایر اپراتورها ارسال شد.

در حال حاضر بالغ بر 40 میلیون نفر در کشور مشترک تلفن همراه محسوب می شوند. از این رو این وسیله کوچک و سیار ارتباطی در کنار تمامی امکانات و قابلیت های سودمندش می تواند به محملی جهت انتشار اخبار و اطلاعات نادرست نیز تبدیل شود.

بنا بر گزارش یک سایت خبری متاسفانه در این دوره از انتخابات ، جنگ روانی بسیار گسترده و البته نادرستی به صورت تولید و توزیع انبوه شایعات و ادعاهای دروغ شکل گرفته بود که از طریق پیامک در جامعه منتشر می‌شد.

از نامطلوبی محتوای ارسال پیامک ها در جامعه که بگذریم، فضای قبل از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری نشان داد که پیامک می توانست به مراتب سریع تر و گسترده تر از ابزاری همچون رادیو، تلویزیون و اینترنت عمل کند. علت نیز روشن بود،‌ چراکه این وسیله کوچک به بخشی جدانشدنی از زندگی کاربرانش تبدیل شده و میزان دسترسی به این وسیله که در جیب کاربران است بیشتر از سایر وسایل و خدمات ارتباطی مشابه است.

به هر حال ایرانی ها امروز از جمله طرفداران پر و پا قرص پیامک محسوب می شوند به نحوی که حتی دقایقی پس از برقراری مجدد این سرویس، انبوهی از پیامک هایی با محتوای طنز و شوخی بین کاربران تلفن همراه رد و بدل شد!

منبع : فناوران

  • ۸۸/۰۴/۱۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">