ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

به اعتقاد مدرس ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، پیشبرد اهداف جامعه‌ی اطلاعاتی در کشور نیاز به تدوین استراتژی ملی و لحاظ کردن فرصت‌ها و تهدیدها‌ی این عرصه‌ی تازه دارد .
دکتر «اسماعیل قدیمی» ‌در گفت‌وگو باایسنا)‌، درباره‌ی ارزیابی فعالیت‌های ایران برای حضور در دومین مرحله‌ی اجلاس سران درباره‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی اظهار داشت: با توجه به این که جهان به سوی گسترش ارتباطات بین المللی از طریق تکنولوژی‌های نوین ارتباطی واطلاعات حرکت کرده، بنابراین برگزاری اجلاس‌های ارتباطی و اطلاعاتی یا جامعه‌ی اطلاعاتی به تسهیل این روندکمک شایانی می‌کند.
به عقیده‌ی وی کشور ما به دلیل موانعی که در جریان توسعه‌ی خود داشته است، ‌نتوانسته همگام با سایر کشورهای پیشرفته حرکت کند، در واقع در حوزه‌ی جامعه‌ی اطلاعاتی نیز با مشکلات عمیقی مواجه است، بنابراین حضور صرف ایران در اجلاس‌های جامعه‌ی اطلاعاتی نمی‌تواند در توسعه‌ی کشور، راهگشا باشد، چرا که پیشبرد هر جامعه‌ای به سوی جامعه‌ی اطلاعاتی نیاز به مولفه‌های سخت افزاری و نرم افزاری خاصی خود را دارد .
این مدرس ارتباطات عنوان کرد: در گام اول برای حرکت به سوی جامعه‌ی اطلاعاتی باید قابلیت‌های رقابتی خود را با سایر کشورهای پیشرفته افزایش دهیم ، در واقع باید یک استراتژی ملی با لحاظ کردن فرصت‌ها وتهدیدها پیش روی تدوین کنیم .
به عقیده‌ی وی برای موفقیت بیشتر در اجلاس‌های WSIS ، بهتر است تیم‌های علمی‌ و کارشناسی خود را از جریان‌ها‌ی سیاسی در کشور جدا کنیم تا از دغدغه‌های کمتری حداقل در بعد علمی‌ برخوردار باشیم چرا که امسال برای حضور ایران در اجلاس WSIS تونس این دو مقوله با یکدیگر آمیخته شده است و تا حدودی از آمادگی کشور برای حضور موثر در این اجلاس کاسته شده است.
این مدرس ارتباطات با اشاره به این که برای تحقق جامعه‌ی اطلاعاتی باید یک ساختار نیروی انسانی مدیریتی و تخصصی برای هدایت امور ایجاد شود ، تصریح کرد: این ساختار درکشور به وجود نیامده است، تنها گروه‌ها یا افراد ذی نفوذ هدایت امور را برعهده دارند که این امر با اصل جامعه‌ی اطلاعاتی در تضاد است .
به عقیده‌ی وی ، برای حضور فعال‌تر در اجلاس‌های جامعه‌ی اطلاعاتی باید هسته‌های تخصصی در حوزه‌های دولتی و به ویژه غیردولتی ، راه انداز‌ی کنیم همچنین ایجاد یک ساختار علمی‌وپژوهشی و نیاز سنجی از مشکلات و موانع موجود از دیگر عوامل موثر در پیشبرد به اهداف WSIS است .
قدیمی‌در پایان خاطر نشان کرد : ما نیاز به تدوین یک نظام حقوقی جامع در کشور درحمایت از فعالیت‌های مرتبط با جامعه‌ی اطلاعاتی داریم .
همچنین دولت باید در مقابل مسائل جامعه‌ی اطلاعاتی از انعطاف پذیری بیشتری برخوردار باشد ، تا این جامعه با رشد و توسعه مواجه شود .

  • ۸۴/۰۸/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">