ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیشنهاداتی برای دولت و وزیر فاوا

| شنبه, ۳۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۲:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

حسین طالبی - این روزها بحث بر سر دغدغه‌های توسعه فاوا در آستانه تشکیل کابینه جدید در میان فعالان بخش خصوصی و دولتی افزایش یافته است. به همین جهت فرصت را مغتنم دانسته و به پشتوانه سال‌ها تجربه و کار در این عرصه، پیشنهاداتی برای دولت و وزیر محترم فناوری اطلاعات ارایه کرده‌ام.

بررسی راه‌کارهای چگونگی فعال کردن بیش از 2000 شرکت کامپیوتری با حضور فعالان بخش خصوصی.
چگونگی ایجاد تسهیلات مالی و نیز کاهش هزینه‌های شرکت‌های کامپیوتری نظیر معافیت‌های مالیاتی و تعرفه‌های گمرکی برای کلیه در آمدهای ناشی از اجرای پروژه‌های فاوا.
 از آنجاییکه دولت و دستگاه‌های دولتی توان و تخصص تعریف پروژه‌های مورد نیاز را در حوزه فاوا ندارند لذا توصیه می‌شود که از شرکت‌های توانمند داخلی در تعریف ده‌ها و صدها پروژه شامل تعریف مشخصات هر یک از طرح‌ها وپروژه‌ها و نیز تهیه اسناد فراخوان پروژه‌ها استفاده شود و سپس انجام مناقصه با نظارت کمیته راهبردی متشکل از وزارت فاوا و بخش خصوصی و کارفرمای مربوطه انجام گیرد.
 جلب شرکت‌های صاحب دانش و فناوری خارجی در حوزه فاوا جهت مشارکت با شرکت‌های داخلی جهت تولید محصولات فاوا بویژه نرم‌افزار با استفاده از پتانسیل‌های ارزان تخصصی در داخل و نیز کمک به دستیابی به بازارهای خارجی جهت صادرات محصولات داخلی.
تلقی کردن کلیه طرح‌ها و پروژه‌های فناوری اطلاعات به‌عنوان طرح‌ها و پروژه‌های دانش‌بنیان و استفاده از کلیه تسهیلات دانش‌بنیانی.
از آنجاییکه بیش از 1300 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در داخل وجود دارد لذا پیشنهاد می‌شود با ارایه طرح‌ها و تسهیلاتی نظیر تضمین حداقل سود برای سرمایه‌گذاران، زمینه تشویق و ترغیب به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های فاوا فراهم شود.

در انجام این مهم ایجاد نهادها و entity‌های VC و  Cvc آنهم با تضمین حداقل سود بسیار کارگشا خواهد بود.

نهادهای خصولتی نظیر سازمان تامین اجتماعی و بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی وب نیادها و ... نیز می‌توانند سرمایه خود را در قالب CVC به میدان آورند تا در اجرای طرح‌ها وپروژه‌های فاوا توسط بخش خصوصی از آنها استفاده شود.

7- از آنجایی‌که تقریبا هیچیک از شرکت‌های خصوصی توان و ظرفیت بالای مالی و سرمایه‌گذاری برای اجرای پروژه‌های بزرگ ملی فاوا را ندارند و از طرفی قوانین و ضوابط لازم در رابطه با تشکیل کنسرسیوم جهت تجمیع توان تخصصی و مالی شرکت‌ها در ایران وجود ندارد، لذا پیشنهاد می‌شود هرچه سریعتر با استفاده از تجربیات و قوانین بین‌المللی نسبت به تدوین قانون تشکیل کنسرسیوم از ابعاد گوناگون اقدام شود.

لازم به توضیح است که در تمام کشورها و حتی اتحادیه اروپا قانون خاص برای تشکیل کنسرسیوم که در بر گیرنده تمامی شرایط: حقوقی، ساختاری، مشارکتی مالی، سرمایه‌ای و حمایتی به منظور تجمیع توان شرکت‌ها در تخصص‌های مختلف برای انجام پروژه‌های بزرگ وجود دارد.

8- افزایش کیفیت تولید محصولات فناوری اطلاعات وارتباطات بویژه سامانه‌های نرم‌افزاری منوط به رعایت متدولوژی‌ها و استانداردهای بین‌المللی است.

عدم وجود و رعایت استانداردها در طراحی، تولید، تست، پیاده‌سازی و تجاری‌سازی محصولات فاوا اعم از سخت‌افزار و نرم‌افزار در ایران عملا تولید و کاربرد آنها در داخل و نیز صادرات آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.

لذا پیشنهاد می‌شود نهادی تخصصی نظیر موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی جهت تدوین استانداردهای ملی برگرفته از استانداردهای جهانی نظیر: ISO/IEC 12207 و Agile Unified Process و . . .  و نظارت برحسن اجرای آنها ایجاد شود. و یا در موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی شاخه‌ای خاص به استانداردهای صنعتی فاوا و الکترونیک اختصاص یابد.

9- تحریک تقاضا در کاربرد فناوری اطلاعات به‌ویژه در دستگاه‌های دولتی و برداشتن محدودیت در تخصیص بودجه برای مکانیزاسیون سیستم‌ها وجایگزین کردن هزاران سامانه قدیمی و فرایندهای سنتی با سامانه‌ها و فناوری‌های نوین اطلاعاتی و نیز تحقق دولت الکترونیکی می‌تواند در شفاف‌سازی و افزایش سرعت و دقت در ارایه خدمات به شهروندان و کاهش هزینه‌های جاری دولت بسیار مفید باشد.

10- توسعه شبکه اینترنت در ده‌ها هزار روستای کشور و عدم ایجاد سامانه‌های کاربردی به منظور تامین نیازهای روستاییان در زمینه‌های: بهداشتی، آموزشی، صنایع دستی، دامداری، تولید، توزیع و فروش محصولات صنعتی و کشاورزی و ... باعث شده که عملا روستاییان از شبکه اینترنت جز آثار منفی آن بهره‌ای نبرند.

لذا پیشنهاد می‌شود که با تعریف پروژه‌های کاربردی در سطح ملی نسبت به توسعه وکاربرد سامانه‌های مذکور با استفاده از امکانات رایانش ابری (SaaS) اقدام شود.

11- فناوری‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی می‌تواند در توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فناوری و ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به‌ویژه تحقق اقتصاد مقاومتی نقش بسیار موثری داشته باشد. متاسفانه از این فرصت بسیار ارزنده درفضای سایبری چندان استفاده نمی‌شود و اگرچه بیش از 40 میلیون نفر از تلگرام برای تبادل نظرات و سرگرمی‌های اغلب تفرقه‌انگیز پراکنده استفاده می‌کنند  ولی به علت عدم دسترسی به اطلاعات انباشته به‌صورت داده کاوی داده‌های کلان مستقر در سرورهای خارج از کشور و نیز عدم امکان کاربرد آنها در امور اقتصادی، اجرایی و مالی بویژه در سازمآنها و ضعف امنیتی تلگرام، عملا استفاده از چنین امکانات سودمندی فراهم نشده است.

لذا پیشنهاد می‌شود نسبت به ایجاد دو شبکه اجتماعی امن داخلی:

- عمومی public social network

- سازمانی Enterprise social network

برای استفاده عموم مردم و استفاده هریک از سازمان‌ها اقدام شود.

این شبکه‌ها کاملا بومی و دسترسی به داده‌های بسیار مفید آنها که روی سرورهای داخلی است توسط کاربران مجاز امکان‌پذیر است.

امروزه تقریبا اکثر سازمآنهای بزرگ در دنیا دارای شبکه اجتماعی اختصاصی برای تعامل با پرسنل و ذینفعان خود بوده و سرور این شبکه‌های اختصاصی صرفا توسط آن سازمان قابل دسترسی است و از طریق این شبکه‌های اختصاصی امکان دسترسی به سامانه‌های back office سازمان جهت بهره‌برداری درون سازمانی وجود دارد.

12- باتوجه به اینکه اجرای طرح‌های بزرگ ملی نظیر: شبکه فیبر نوری منازلFTTH  و کنتورهای هوشمند آب، برق، گاز و نیز طرح توسعه شبکه‌های  LTE  و IoT و غیره نیاز به حجم انبوهی از تجهیزات شامل: فیبر، سوییچ‌ها، حسگرها و غیره دارد لذا لازمست دولت محترم هرچه سریعتر تسهیلات وبرنامه‌ریزی مناسب برای تولید این تجهیزات در داخل انجام داده و از این فرصت استثنایی جهت کاهش چشمگیر هزینه تامین این تجهیزات وتوسعه صنایع دانش‌بنیان استفاده کند.

13- در نهایت اینکه دولت محترم باید تلاش کند که جذابیت شیرین دلالی برای واردات انبوه تجهیزات دانش‌بنیان به‌ویژه در حوزه ICT را از طریق تشویق و ترغیب و تسهیلات و نیز فرهنگ‌سازی، تبدیل به روحیه و تفکر افتخارآفرین تولید داخل با استفاده از پتانسیل‌های بسیار با ارزش شرکت‌های دانش‌بنیان و متخصصان خبره و بخش خصوصی کند وگرنه تاسیس این همه شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز برگزاری مسابقات المپیادها جهت گزینش نخبه‌های کشور و معرفی آنها به سایر کشورها و سپس مهاجرت آنها و عرض تبریک برای اخذ جوایز بین‌المللی و عرض تسلیت برای درگذشت غریبانه آنها، دردی را از نیازهای انبوه کشور مرتفع نکرده، بلکه بر تاثر و تالم خبرگان و توانمندان داخلی آن هم در شرایطی که تحقق اقتصاد مقاومتی از مطالبات همه اقشار ملت است، می‌افزاید. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۴/۳۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">