ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی شمیرانی - آمار دقیقی از تعداد نشریات کشور در دست نیست، اما تنها در دولت قبل بالغ بر 6300 نشریه به نشریات قبلی اضافه شد و هفته‌ای نیست که خبری از صدور صدها مجوز جدید برای نشریات منتشر نشود.

در نگاه نخست شاید این آمار خوشایند باشد و تصور بر این باشد که با این حجم از نشریات در کشور، سر سوزنی نقطه تاریک در بخش‌های مختلف کشور وجود نداشته باشد و حتی مسوولان رده پایین هم اگر پایشان را کج بگذارند، از دید رسانه‌ها مغفول نخواهد ماند.

این تصور اما کاملا غلط است البته نه این که محدودیت‌هایی حاکم بر کار رسانه‌ها نیست، اما علت اصلی این نیست. حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات این روزها شاهد فعالیت صدها رسانه‌ است، اما واقعیت آن است که نبود 95 درصد این نشریات هیچ خللی در حوزه ICT ایجاد نمی‌کند چراکه بخش عمده‌ای از نشریات حوزه ICT نه تنها باعث رشد این حوزه و رفع موانع و مشکلات نمی‌شوند، بلکه خود به عاملی برای عقب‌ماندگی کشور تبدیل شده‌اند. اما چرا و چگونه؟

این روزها عمده نشریات حوزه فاوا، بولتن‌هایی تبلیغاتی هستند که صرفا برای کسب درآمد ایجاد شده و در نتیجه اکنون تبدیل به سپر و پوششی سنگین بر کاستی‌ها و مدیران ناکارآمدی شده‌اند که در حکم دمل‌های چرکین این حوزه هستند.

شخصا مدیران زیادی در حوزه فاوا می‌شناسم که سراسر عمر بی‌برکت حرفه‌ای آنان را که جست‌وجو کنید، یک کار کلان و اساسی در پرونده آنها پیدا نمی‌کنید اما در عوض در طول تمام سال‌هایی که مسوولیت‌های مختلف را اشغال کرده‌اند، انبوهی از اراجیف تکراری به نقل از ایشان یافت می‌شود که کار نشر و بازتاب آن به عهده 95 درصد از رسانه‌های این حوزه بوده است.

به همین علت است که وقتی فاجعه‌ای رخ می‌دهد و نقش مدیری به علت ناتوانی، کم‌کاری و فساد مورد توجه چند رسانه انگشت‌شمار قرار می‌گیرد، فقط چند ساعت کافیست تا 95 درصد رسانه‌ها کار پاکسازی را انجام دهند و این پاکسازی به حدی مطلوب انجام می‌شود که حتی 10 صفحه نخست گوگل را هم که مرور کنید، رد و اثری از خبر مذکور باقی نمی‌ماند و تو گویی این رویداد در هزاران سال قبل رخ داده است.

در چنین فضای مطلوبی، حتی یک گلدان را هم می‌توان به جای مدیری روی یک صندلی نشاند و سال‌ها هم آب از آب تکان نخورد. (چه بسا گلدان خاصیتش بیشتر از برخی مدیران است.)

به هر حال چند سالی می‌شود که پیوند نامیمون رسانه‌های توخالی و مدیران پوشالی موفق بوده و حاصل آن عقب‌ماندگی حوزه فاوا و جابجایی ناکارآمدی از نقطه‌ای به نقطه‌ دیگر است. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۷/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">