ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

پیچیدگی‌های نسخه‌ پیچی الکترونیکی!

| شنبه, ۱۶ اسفند ۱۳۹۹، ۰۵:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

طرح حذف دفترچه‌های درمانی کاغذی چندین سال است که در مراحل تست برای اجرایی شدن در سراسر کشور قرار گرفته است که بتوانند با ایجاد زیرساخت‌های مورد نظر در جهت ارائه خدمات درمانی به بیمار گام مثبتی را در راستای ایجاد پرونده سلامت الکترونیک برداشته باشند .

سرانجام اواخر بهمن ماه سال جاری بود که دستور العمل حذف دفترچه‌های درمانی ابلاغ شد. براساس بخشنامه حذف دفترچه درمانی و استفاده از کارت ملی بیمه شدگان برای ارائه خدمات، از اول اسفند ۱۳۹۹صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و کارگزاری‌های سازمان تأمین اجتماعی متوقف شد و تمامی افراد تحت پوشش بیمه با ارائه کارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان تأمین اجتماعی برخوردار شوند و در زمان مراجعه به پزشک و مؤسسات تشخیصی و درمانی الزامی به ارائه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.

سازمان تأمین اجتماعی در این بخشنامه‌ چاپ و تحویل دفترچه‌های جدید درمانی بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران را ممنوع کرده و از پزشکان خواسته است پس از احراز هویت بیمار به روش الکترونیک به مراجعان خود خدمات ارائه کنند.

هرچند دلایل خوبی برای اجرای این تصمیم وجود دارد وهمگان از اجرایی شدن چنین سیستمی  استقبال می‌کنند، اما در بسیاری از شهرها مشکلاتی در اجرای این مصوبه وجود دارد که موجب گلایه شهروندان شده است .

 

دسترسی نداشتن به سیستم

حسن‌زاده یکی از بیمارانی که در روزهای اول آغاز اجرای این طرح به پزشک مراجعه کرده بود، می‌گوید:  در زمان مراجعه به پزشک منشی عنوان می‌کند که سامانه قطع است و باید هزینه را آزاد حساب کنید.

یکی دیگر از بیماران با گلایه از وصل نشدن سامانه ویژه نسخ الکترونیک دربرخی مطب‌ها می‌گوید: این طرح مشکلات بسیاری را برای بیماران به وجود آورده است و همه بیماران سردرگم هستند.

حمیدی ادامه می‌دهد: با شیوع کرونا بهتر است مسئولان خودشان از نزدیک  سری به مطب‌ها بزنند و مشاهده کنند چه ازدحامی در مطب‌ها و بیمارستان‌هاست.

این شهروند بجنوردی می‌گوید: با توجه به اینکه اکثر بیماران قشر ضعیف هستند و از مناطق روستایی و حاشیه شهر مراجعه می‌کنند، بندگان خدا اطلاعی از این طرح ندارند و با وضعیت بیماری که دارند بسیار سردر گم هستند.

بیمار دیگری نیز نسبت به نحوه برخورد منشی‌های پزشکان گلایه و اعتراض دارد و می‌گوید: برخی از این افراد در مورد سؤالی که داریم اصلاً پاسخ نمی‌دهند و گاهی با لحن بسیار بد به بیماران توهین می‌کنند.

وی می‌گوید: هر ماه مبلغی برای بیمه واریز می‌کنیم و اکنون با اجرای این طرح که اعلام کرده‌اند و از سوی مطب‌ها اجرا نشده ، باید هزینه‌های هنگفت درمانی را آزاد حساب کنیم.

مرد میانسالی که از یکی از روستاهای اطراف بجنورد برای درمان به شهر آمده، می‌گوید: من از حرف‌های دکتر در مورد نسخه الکترونیکی چیزی متوجه نشدم، فقط گفتند داروهایت را نوشته‌ایم و برو از یک داروخانه بگیر ولی من به چند داروخانه مراجعه کردم که هر کدام چیزی می‌گفتند که برای من قابل درک نبود .

محمدیان می‌افزاید: قبلاً به نخستین داروخانه مراجعه می‌کردم و داروهایم را می‌گرفتم ولی امروز چند داروخانه رفتم تا موفق شدم دارویم را بگیرم کاش اول امکانات فراهم می‌شد، بعد می‌گفتند دفترچه‌ها را کنار بگذاریم.

 

اعتبار دفترچه بیمه سلامت تا ۱۴۰۰

مدیر کل بیمه سلامت خراسان شمالی در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: نسخه‌نویسی الکترونیکی در شهریور ماه سال گذشته به صورت پایلوت از شهرستان اسفراین آغاز شد و از ابتدای سال جاری با جدیت بیشتر در سراسر استان ادامه یافت و علاوه بر این نسخه پیچی الکترونیکی نیز از شهریور سال جاری در خراسان شمالی کلید خورد.

محسن رعنایی در خصوص تعداد نسخه پیچی الکترونیکی صورت گرفته در استان می‌افزاید: تا پایان دی ماه سال جاری در مجموع ۱۳۰هزار نسخه پیچی

الکترونیکی و ۲۱۰نسخه نویسی الکترونیکی در استان توسط داروخانه‌ها، رادیولوژی، آزمایشگاه‌ها سونوگرافی و پزشکان انجام شده است.

وی ادامه می‌دهد: بر اساس بخشنامه دریافتی از بیمه سلامت کشور مقرر شده حق الزحمه‌ای به صورت جداگانه برای پزشکان، داروخانه‌ها، رادیولوژی و آزمایشگاه‌ها از جانب بیمه به منظور همکاری کردن در این طرح پرداخت شود.

مدیر کل بیمه سلامت با بیان اینکه این طرح در مرحله آغازین است می‌گوید: قطعاً تا یک پروسه در جایگاه اصلی خود قرار گیرد، زمانبر است که روز به روز شرایط بهتر خواهد شد.

رعنایی با بیان اینکه اکنون تمامی پزشکان با اجرای این طرح همکاری داشته‌اند، می‌افزاید: در حال حاضر برخی از مطب‌ها به سیستم رایانه‌ای و اینترنت مجهز نیستند که با همکاری ارتباطات این امر محقق خواهد شد.

وی در ادامه از ارائه تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی از سوی بانک‌های عامل به منظور تهیه تجهیزات این طرح برای هر مطب خبر می‌دهد.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده دفترچه‌های بیمه سلامت در تعداد ۶ برگه‌ای برای افراد عادی و با برگ بیشتر برای بیماران خاص تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۰ چاپ می‌شوند و از اول اردیبهشت ماه چاپ دفترچه‌های بیمه سلامت در سراسر کشور متوقف می‌شود.

همچنین پیش از این جلال جهان نیا معاون درمان تأمین اجتماعی خراسان شمالی نیز در یک برنامه تلویزیونی شبکه استانی گفته بود پزشکان در صورت برخورد با هر گونه مشکل نسخه نویسی الکترونیکی می‌توانند از سربرگ نسخه‌ای که در اختیار دارند، برای تجویز دارو استفاده کنند. (منبع:قدس)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">