ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چالش ستاره - مربع‌ها برای وزیر ارتباطات

| شنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۰۱:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

چند روزی است که حواشی‌ای درباره برگزاری نظرسنجی مردمی جشنواره جام‌جم صداوسیما بعد از پیامک‌های مشکوک که به برخی مردم در مورد رای به یک برنامه ارسال شد، بالا گرفته است و هر کسی از ظن خود در مورد آن صحبت می‌کند. اما یکی از بحث‌هایی که در حاشیه این موضوع خیلی داغ شده، متولی نظارت بر سامانه‌های ارزش افزوده یا همان ستاره‌مربع‌هاست.


ماجرا از کجا شروع شد؟
برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با ارائه اسکرین‌شات‌هایی مدعی شدند پیامکی با مضمون ثبت رای‌شان به یکی از برنامه‌های تلویزیون به آنها ارسال شده است در صورتی که این افراد اساسا رأیی نداده‌اند. بعد از انتشار این پست‌ها وزیر ارتباطات که خیلی از حرف‌هایش را در توییتر می‌زند از ثبت بیش از یک میلیون رای غیرواقعی بین ساعت یک تا 4 بامداد به نام یک برنامه خبر داد.
مسعود احمدی‌افزادی، دبیر پنجمین جشنواره تلویزیونی جام‌جم هم که متولی اصلی این جشنواره است، وارد قضیه شد و به‌صراحت گفت یک شرکت دارای مجوز وزارت ارتباطات مسؤول این ماجراست. او گفت: «براساس تحقیقات صورت گرفته مشخص شد یکی از شرکت‌های مجوزدار آی سی تی (وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات) در جذب و شمارش آرای مردمی در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه هفته جاری سهل‌‌انگاری کرده و مرتکب تخلف شده است. در حال حاضر کمیته بررسی فنی و مرکز صیانت و حفاظت سازمان صداوسیما با همکاری پلیس فتا در حال پیگیری قانونی این موضوع برای برخورد با عامل یا عاملان تخلف در شرکت مذکور هستند. همچنین گزارش تخلف این شرکت به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه شده و خواستار برخورد قانونی آنها نیز شده‌ایم. دستگاه‌های مسؤول در حال بررسی دقیق ابعاد این تخلف هستند و سازمان صداوسیما در عین حال با تشکیل پرونده این موضوع از متخلف یا متخلفان به پلیس فتا شکایت کرده و خواستار اقدام قانونی لازم شده است.»
دکتر احمدی‌افزادی به سامانه چلچله به عنوان بستر نظرسنجی مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم اشاره کرد و افزود: این سامانه توسط یکی از شرکت‌ها توسعه داده می‌شود و این شرکت در بخش کد دستوری از زیرساخت USSD مربوط به یکی دیگر از پرمخاطب‌ترین شرکت‌های پردازنده کدهای دستوری کشور استفاده کرده و طبیعتا تحت نظارت فنی سازمان تنظیم مقررات و فرکانس‌های رادیویی (ICT) که در واقع از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجوز دارد، همه امور خود را به انجام می‌رساند.


ما متولی نیستیم!
این صحبت‌های دبیر جشنواره جام‌جم با واکنش وزارت ارتباطات مواجه شد و مدیر روابط عمومی وزارتخانه از اساس منکر هرگونه نظارت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر سامانه‌های ارزش افزوده شد. سیدجمال هادیان‌طبایی‌زواره، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات به ایرنا گفت: «تغییر آرا در شرکت طرف قرارداد تبلیغات انحصاری صداوسیما صورت گرفته است که هیچ مجوزی از وزارت ارتباطات ندارد.»


پلیس: وزارت ارتباطات متولی است
در همان حال که وزارت ارتباطات با قدرت هرگونه مسؤولیت در حوزه ستاره‌مربع‌ها را از خود نفی کرد، معاون فنی پلیس فتا هم وارد ماجرا شد و صراحتا از مسؤولیت وزارت آی.‌سی.‌تی گفت.
سرهنگ علی نیک‌نفس در گفت‌وگویی با اشاره به ماجرای اختلال اخیر در نظرسنجی جشنواره جام‌جم بیان کرد: با توجه به شکایتی که از طرف صداوسیما مطرح شد، همکاران ما اقدامات خود را با استناد به ماده 734 قانون مجازات اسلامی که جرایم علیه صحت و تمامیت داده‌ها را شامل می‌شود، آغاز کردند. مساله‌ای که وجود دارد این است که هم صدا و سیما و هم وزارت ارتباطات پیگیر موضوع هستند اما مستنداتی که وزیر ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی اعلام کردند هنوز به پلیس واصل نشده و پیگیر هستیم که این مستندات را دریافت کنیم.
وی درخصوص متولی نظارت بر شرکت‌های خدمات ارزش افزوده نیز با صراحت گفت: نظارت بر شرکت‌های ارزش افزوده با توجه به این که در ارتباط با اپراتورهای تلفن همراه هستند و مجوزهای مربوط هم توسط سازمان تنظیم مقررات صادر می‌شود، همان سازمان باید بر عملکرد آنها نظارت داشته باشد. این شرکت‌ها، موجودیت حقوقی مستقلی هستند که از بستر تلفن همراه، خدماتشان را ارائه می‌کنند و متولی نظارت بر آنها هم سازمان تنظیمات مقررات وزارت ارتباطات است.


ما کاره‌ای نیستیم، وزارت صمت ناظر است!
با پخش صحبت‌های معاون فنی پلیس فتا و تصریح او بر وظیفه نظارتی وزارت ارتباطات بر شرکت‌های ارزش افزوده، وزیر جوان کابینه که توییترباز قهاری است در توییتی با اشاره به حرف‌های نیک‌نفس توپ را به زمین دیگری انداخت. آذری جهرمی نوشت: « شرکت‌های ارزش افزوده و USSD مجوزی از وزارت ICT ندارند و فعالیت آنها مطابق قانون تجارت است» معنای این صحبت آقای وزیر چیست؟ اگر بخواهیم خودمانی بگوییم باید گفت  
آذری جهرمی می‌گوید همتایش در خیابان سمیه تهران، یعنی وزیر صنعت، معدن و تجارت باید در زمینه نظارت بر شرکت‌های ارزش افزوده پاسخ دهد و این شرکت‌ها تحت نظارت این وزارتخانه هستند!


بهمن ماه پارسال یادتان هست جناب وزیر؟
حالا در این کش و قوس حقوقی، حق با کیست؟ بد نیست نگاهی به ماجرایی که چند ماه پیش شرکت‌های ارزش افزوده داشتند بیندازیم.
زمستان سال گذشته به‌دلیل ناامن بودن کدهای دستوری USSD، قرار شد با صدور بخشنامه بانک مرکزی، از ۱۵ بهمن ماه محدودیت‌هایی در بستر USSD ایجاد شود. اما توییت محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مشخص کرد وی با این تصمیم بانک مرکزی به‌شدت مخالفت کرده و جلوی این کار را گرفته است.
وزیر ارتباطات با وعده ارائه راهکارهایی برای تأمین امنیت کدهای دستوری USSD، از توقف فعالیت این بستر توسط بانک مرکزی جلوگیری کرد. یک سال از وعده آقای وزیر گذشته و در ارائه خدمات پولی و افزایش امنیت ستاره‌مربع‌ها تفاوت خاصی صورت نگرفته است و کارشناسان همچنان هشدار می‌دهند ادامه کار این بسترها در قالب‌های کنونی، ممکن است خطراتی فراتر از جابه‌جایی رای‌های یک جشنواره تلویزیونی داشته باشد.
دو روز پیش هم یک منبع آگاه در بانک مرکزی در گفت‌وگو با روزنامه شرق گفت: «صحبت‌های آقای وزیر جالب است؛ زیرا هنگامی که بانک مرکزی تلاش کرد فعالیت انتقال مالی با بستر ناامن USSD را متوقف کند، این وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که به‌شدت مخالفت کرد و جلوی این کار را گرفت.»
همه اینها را که کنار بگذاریم این سوال به وجود می‌آید اگر نظارت بر ستاره‌مربع‌ها با وزارت ارتباطات نیست پس علت دخالت سال گذشته «برادر جواد» در این زمینه چه بود؟ (منبع:روزنامه جام جم)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">