ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا فیلترینگ اینستاگرام اهمیتی ندارد؟

| يكشنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۲۹ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - هفته قبل و با اوج‌گیری زمزمه‌های فیلترینگ اینستاگرام، بار دیگر شاهد جدال‌های رسانه‌ای میان برخی مسوولان مخالف و موافق بودیم.

اما بگذارید بدون ورود له یا علیه فیلترینگ اینستاگرام به این دو سوال پاسخ دهیم؛ 1- اگر اینستاگرام فیلتر شود چه اتفاقی می‌افتد؟ 2- اگر اینستاگرام فیلتر نشود چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

پاسخ واضح است؛ اگر اینستاگرام فیلتر ‌شود اتفاقی که برای توییتر و فیس‌بوک و تلگرام افتاد رخ می‌دهد که تاثیر چندانی روی کاربران نداشت و این اقدام علاوه بر اینکه پای فیلترشکن‌ها را به میان آورد، گذشته از خطرات ناشی از رواج فیلترشکن‌ها، به اقتصاد فیلترشکن‌ها هم کمک قابل توجهی کرد.

اما آنچه که روشن است و می‌توان قاطعانه در مورد آن سخن گفت این که بعید است فیلتر اینستاگرام شوک جدیدی به فیلترشکن‌ها و کاربران وارد کند؛ به قول معروف چون که صد آمد، نود هم پیش ماست.

لذا از حیث کاربری اعم از کاری، تفریحی و ارتباطی، بعید به نظر می‌رسد مساله‌ خاصی پیش بیاید. کما اینکه در حوزه‌های مردمی بعد از فیلترینگ تلگرام و حتی در بین رسانه‌‌ها و فعالان رسانه‌ای واکنش‌های تندی در مورد آینده اینستاگرام دیده نمی‌شود و می‌توان گفت مردم و رسانه‌ها دچار نوعی کرختی و بی‌تفاوتی شده‌اند.

از آنجا که کاربران فضای مجازی، تجربه زیر تیغ رفتن تلگرام با حدود 40 میلیون کاربر را پشت سر گذاشته‌اند، بعید است که هیجان رسانه‌ای و تب‌وتابی که پس از فیلتر تلگرام در جامعه برپا شد، با فیلترشدن اینستاگرام هم رخ دهد. کما این که هم‌اکنون و با مطرح شدن زمزمه‌های مبنی بر فیلترینگ اینستاگرام کاربران در فضای مجازی از فراگیرترشدن فیلترشکن‌ها و حتی به طنز از اینستاگرام طلایی و غیره با یکدیگر سخن می‌گویند و به نظر می‌رسد با فراگیر شدن فیلترشکن‌ها عملا موضوع فیلترینگ برایشان لوث شده و مطلقا واکنش‌های هیجانی از آنها دیده نمی‌شود.

در سوی دیگر ماجرا اما شاهد بگومگوهای رسانه‌ای برخی مسوولان با یکدیگر هستیم که اگر اینستاگرام فیلتر شود چه تاثیری در زندگی مردم خواهد گذاشت و دیدگاه دیگر که بر فیلترشدن اینستاگرام اصرار دارد.

در هر حال از منظر عمومی به نظر می‌رسد که تلگرام با آن حجم بالا و متنوع کاربری و استفاده ده‌ها میلیون کاربر، ماه‌ها قبل ضربه اصلی و عواقب فیلترینگ را به شکل کامل گرفته و حالا خبر فیلتر اینستاگرام به مثابه خودرویی است که در دره چپ کرده و دیگر چه اهمیتی دارد که بعد از مدتی گفته می‌شود که لاستیک اتومبیل هم ترکیده است!

واقعیت این است که پاسخ به هر دو سوالی که در ابتدا مطرح کردیم در این برهه از زمان اهمیت چندانی ندارد، چرا که ما پیش‌تر نگران دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، شیوع فیلترشکن‌ها و سوءاستفاده از این ابزار و دسترسی نرم‌افزارهای وی‌پی‌ان‌ به ترافیک و اطلاعات مردم بودیم که راه به جایی نبردیم و حالا تجربه تلگرام پیش روی ماست، مگر آن که متعاقب فیلترشدن اینستاگرام، تمامی فیلترشکن‌ها از کار بیفتند که البته اجرایی شدن این مساله هم اما و اگرهایی دارد. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۱۰/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">