ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

قرار بود دیروز آخرین روز شرکت در آمارگیری اینترنتی سراسری سال ۹۵ (قبل از اولین تمدید رسمی زمان آن) باشد. تا دیروز که مرکز آمار٬ امار شرکت کنندگان را اعلام کرد کمتر از ۱۳ ملیون نفر امارشان وارد سایت مرکز آمار شده است. احتمالا امروز این امار به حدود پانزده میلیون برسد. یعنی نهایتا کمتر از ۲۵ درصد جمعیت ایران. این در حالی است که بیش از پنجاه درصد از مردم امکان استفاده مستقیم از اینترنت را دارند. در دو سه سال اخیر سرعت اینترنت نیز بالا رفته است. مشوق هایی نیز برای کسانی که در این امار گیری شرکت کرده اند در نظر گرفته شده است؛ ولی متاسفانه مشارکت به مراتب پایین تر از آنی بوده که می بایست باشد.
اما مرکز آمار اعلام می کند در روزهای آخر سرشماری اینترنتی روند مشارکت افزایش پیدا کرده است و تهران با ثبت نام هفتصد هزار خانوار مشارکت داده است که 4 شهرستان برتر استان تهران از هدف گذاری 35 درصد عبور کرده و به مرز 40 درصد رسیده اند.
 علیرضا زاهدیان معاون مرکز آمار ایران در گفتگو با خبرنگار الف، در مورد آخرین وضعیت از سرشماری اینترنتی اظهار داشت: سزشماری اینترنتی تا یست و هفتم مهرماه تمدید شده است و دیگر این تاریخ قابل تمدید نخواهد بود چراکه قرار است عملیات میدانی از بیست و هشتم مهرماه به مدت یک ماه در سراسر کشور آغاز می شود.
وی همچنین در مورد مشارکت شهرهای بزرگ علیرغم دسترسی آسان تر به اینترنت نسبت به شهرهای کوچک افزود: برای شهرهای بزرگ، اطلاع رسانی و هماهنگی بسیار سخت تر است و مردم در شهرهای بزرگ به دلیل مشغله کاری دیرتر در جریان قرار می گیرند لذا همواره مشارکت آنها نسبت به شهرهای کوچک کمتر است.
برخی معتقدند عدم اعتماد مردم به دادن اطلاعات و گمان آنها از اینکه اطلاعات وارده ی آن ها سو استفاده می شود {به طور مثال یارانه آن ها قطع شود یا احیانا مالیاتی بر اموال و در آمد آن ها بسته شود} باعث عدم مشارکت گسترده در این طرح شده است.
زاهدیان با رد این مسئله اعلام می کند اولا در این امار گیری به درامد و سرمایه ی خانوارها پرداخته نشده است و ثانیا برطبق قانون مرکز آمار اجازه ارائه اطلاعات به هیچ نهاد دولتی یا غیردولتی دیگری را ندارد و مرکز هم چنین تخلفی را انجام نخواهد داد.
معاون مرکز آمار ادامه داد: در حال حاضر در این روزهای آخر، روند مشارکت افزایش پیدا کرده است و تهران با ثبت نام هفتصد هزار خانوار مشارکت داده است که 4 شهرستان برتر استان تهران از هدف گذاری 35 درصد عبور کرده و به مرز 40 درصد رسیده اند.
زاهدیان تاکید کرد: تعداد 700 هزار خانوار در سامانه اینترنتی سرشماری نفوس و مسکن 95 تا امروز ثبت نام کرده اند که شامل 2209 هزار سرانه در تهران محسوب می شود و آمار 17 درصدی را به خود اختصاص داده است.
به گزارش الف، بسیاری از کارشناسان دلیل کم بودن مشارکت را به پایین بودن تبلیغات در این زمینه نسبت داده اند. آنها معتقدند شاید به دلیل مقارن شدن ایام امارگیری با ایام محرم تبلیغات مسئله ی امارگیری تحت الشعاع موضوع محرم و عزاداری ها در این دهه قرار گرفته بوده اما دولت می توانست این کار را بعد از ایام عزاداری انجام دهد که احتمالا مقداری مشارکت بیشتر می شد.
 زاهدیان در پاسخ به این انتقاد و سوالی مبنی بر اینکه برای این طرح عظیم ملی چه تبلیغاتی در حوزه های مختلف انجام دادید، گفت: ما از قبل از آغاز سرشماری یعنی از بیست شهریورماه تبلیغات گسترده ای در حوزه های مختلف داشتیم. همیار سرشماری، روزنامه دیواری در مدارس، پوستر و بیلبورد و همچنین تبلیغات گسترده ای در صدا و سیما انجام شد که همین موضوع میزان مشارکت را افزایش داد.
 معاون مرکز آمار افزود: تا روز گذشته 20.5 درصد خانوارهای ایرانی و 21.5 درصد جمعیت کشور در سرشماری اینترنتی شرکت کرده اند که  تا به الان به ۶ میلیون و ۲۱۰هزار خانوار رسیده است. همچنان استان های سمنان، بوشهر، خراسان جنوبی، یزد، کردستان و سیستان و بلوچستان از هدف تعیین شده فراتر رفته اند.
زاهدیان خاطرنشان کرد: کردستان، سیستان و بلوچستان، مازندران ، گرگان و خراسان در حال حاضر به هدف سرشماری نزدیک تر شده اند و همچنان روند مشارکت مردم در کشور رو به افزایش است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">