ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا نقش فاوا در رشد اقتصادی کلیدی است؟

| سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۶، ۰۱:۳۹ ب.ظ | ۰ نظر

علی اصلان شهلا- فناوری اطلاعات و ارتباطات در حالی در آمارهای بانک مرکزی به عنوان پیشران رشد اقتصادی در سال 1395 مطرح می شود که فعالان این حوزه بارها بر لزوم توجه به فاوا به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی کشور تاکید کرده اند.
فناوری اطلاعات و ارتباطات از چند جنبه می تواند بر توسعه اقتصادی کشور موثر باشد. در درجه نخست، توسعه در شرکت های فناوری اطلاعات و ارتباطات به صورت انفجاری است. افزایش قابل توجه تعداد مشترکان اینترنت تلفن همراه در مدتی کوتاه، سودآوری قابل توجه کسب وکارهای فاوا که نمونه بارز آنها در سال گذشته آژانس های اینترنتی بودند و روند جهانی این صنعت نشان می دهد سرمایه گذاری در فاوا، ارزش افزوده بیشتری نسبت به سایر بخش های اقتصادی ایجاد می کند.
هرچند مانند کشورهای پیشرفته، شرکت های فاوای ایران در صدر ثروتمندترین شرکت های کشور نیستند، اما حضور دو اپراتور ارتباطی در میان 5 شرکت سودآور سال 94 به خوبی توان ایجاد ارزش افزوده در این بخش را نشان می دهد.
توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات همچنین اسباب روانی و سرعت بخشی به کارها را فراهم می آورد. امکان دسترسی به منابع مالی، دسترسی به خدمات، سرعت گرفتن اخذ مجوزها و سرعت پاسخگویی بخش دولتی به انواع درخواست ها، یکی دیگر از آثار مثبت فاوا در توسعه اقتصادی است. هرچقدر سرعت دریافت مجوزها و همچنین مبادلات اقتصادی افزایش یابد، امکان توسعه بیشتر کشور نیز فراهم می شود.
نقش مهم دیگر فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایجاد شفافیت اقتصادی است. گفته می شود اتصال سامانه های اطلاعاتی دولت در مدت کوتاهی، سبب کشف فرارهای مالیاتی، سوءاستفاده از بیمه تامین اجتماعی و شناسایی بدهکاران بانکی شده است. توسعه دولت الکترونیکی و ایجاد نظام های شفاف اطلاعاتی می تواند از فساد جلوگیری کرده و زمینه مساعد سرمایه گذاری در فضایی سالم و مطمئن را به ارمغان بیاورد.
آمارهای بانک مرکزی اکنون می تواند به عنوان چراغ راه سیاست گذاران به ویژه در دولت دوازدهم برای توجه بیشتر به حوزه فاوا عمل کند. (فناوران)

  • ۹۶/۰۱/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">