ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

در روزهای پایانی سال گذشته بازهم اظهارنظرها و تهدیدها علیه تلگرام از سوی مسئولان بالا گرفت. آقای وزیر بازهم علیه تلگرام موضع گرفتند و بر حمایت مالی از پیامرسان های بومی تاکید کردند.

آقای خرم آبادی مثل همیشه از تخته کردن تلگرام سخن گفتند و آقای فیروزآبادی دبیر محترم شورای عالی فضای مجازی هم صحبتهایی علیه تلگرام کردند که قابل نقد است.
▪️بی تردید همه کارشناسان و منتقدان بر این نکته اتفاق نظر دارند که نگهداری اطلاعات مردم در پیام رسانهای خارجی می تواند موجب سلطه دیگران بر فضای سایبری کشور باشد و باید این انحصار شکسته شود. اما راهکار چیست؟ چرا پیامرسان های وطنی هرگز در جذب مخاطب موفق نبوده اند؟
عمده مشکلات را می توان در دوسته زیر تقسیم کرد:
1️⃣ اعتماد عمومی: واقعیت غیرقابل کتمان این است که مردم به سیستمی که تحت نظارت دستگاه های امنیتی کشور باشد نمی توانند اعتماد کنند و آزادانه حرف بزنند. وقتی که تنها انتشار تصویر رئیس جمهور سابق موجب تعطیل شدن یک نشریه به دستور مقامات امنیتی می شود چگونه مردم می توانند آزادانه در یک پیامرسان بومی که زیر همان دستگاه امنیتی قرار دارد با یکدیگر صحبت کنند؟ تا زمانی که مسئولان به پیامرسان ها نگاه امنیتی دارند مردم به پیامرسانهای بومی روی خوش نشان نخواهند داد و اتفاقا به دلیل همین نگاه های امنیتی به سوی پیامرسانهای خارجی می روند.
2️⃣ جذابیت های فنی: حتی اگر اعتماد سازی برای مردم هم ایجاد شود چه لزومی دارد که مردم از تلگرام به پیامرسان های بومی مهاجرت کنند؟ حتی اگر پیامرسانهای بومی 100% قابلیتهای تلگرام را در خود پیاده سازی کنند باز هم مردم مهاجرت نخواهند کرد. پیامرسان های داخلی باید قابلیتهایی را بوجود بیاورند که تلگرام فاقد آنهاست. این قابلیتها باید آنقدر جذاب باشد تا بتواند جذب مخاطب کند. به عنوان مثال پیامرسانهای داخلی می توانند با اتصال به شبکه شتاب امکان تبادل پول آنلاین را بین کاربران بوجود بیاورند تا امکان خرید و فروش در پیامرسان فراهم شود. یقینا چنین قابلیتهایی موجب جذب مخاطب خواهد شد.

▪️از جناب آقای فیروزآبادی به عنوان دبیر محترم شورایعالی فضای مجازی انتظار می رود با زبان زور و تهدید با تکنولوژی مبارزه نکنند. این روش جواب نداده و نخواهد داد. نه مردم را میشود به زور عضو یک شبکه اجتماعی کرد و نه با زور و تهدید می شود آنها را از یک شبکه اجتماعی اخراج کرد. توسل جستن به فیلترینگ هم شاید در کوتاه مدت موثر باشد اما در دراز مدت اثربخش نخواهد بود. امروزه فیلتر کردن تلگرام یعنی دعوت مردم به نصب انواع فیلترشکن های ناشناس که خود خطری بسیار بزرگتر برای اخلاق و امنیت کاربران است.

▪️آقای فیروز آبادی! اگر امروز تلگرام در ایران بیشتر از همه دنیا رونق گرفته علتش سیاستهای غلط ما در حوزه فیلترینگ دیگر شبکه های اجتماعی بوده است.  اگر فیلترینگ تلگرام هم بر فرض محال موفق باشد خیل کاربران ایرانی به سایر شبکه های اجتماعی خارجی سرازیر خواهد شد نه آنچه مورد نظر ماست.


@PingChannel
کانال تخصصی مدیران شبکه و امنیت

  • ۹۷/۰۱/۰۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">