ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چرا کره‌ای‌ها گوشی G4 ال‌جی را نپسندیدند؟

| دوشنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

مدتی است که LG آخرین پرچمدار خود را روانه بازار کرده است. G4 آخرین پرچمداراین کمپانی است که به امید افزایش سهم ال‌جی از بازار موبایل در ماه می ‌سال جاری رسما در نیویورک، لندن، پاریس، سنگاپور، استانبول و سئول به بازار جهان معرفی شد. پیشتر ورود مقتدارانه گوشی G2 به بازار پررقابت گوشی‌های هوشمند در سال 2013 با استقبال کاربران رو به رو شد، اما گویی که پرونده این حرکت پس از ظهور G3 بسته شد و فروش رو به رشد گوشی‌های هوشمند ال‌جی را تحت تاثیر قرار داد. ظاهرا تغییرات به کار گرفته رفته در نسل جدید نتوانست نظر کاربران را به خود جلب کند و آنها همچنان G2 را گوشی بهتری می‌دانستند، به همین جهت G3 از قافله عقب ماند و علی رغم تغییرات ایجاد شده در آن، نتوانست موفقیتی در حد G2 داشته باشد.

اما در حالی که کاربران انتظار داشتند که ال‌جی از تجربه تولید این گوشی برای بهبود نسل بعدی خود به بهترین نحو استفاده کند، نوبت به پرچمدار سال 2015 رسید. G4 به عنوان نماینده جدید ال‌جی معرفی شد و از همان ابتدا به دلیل شباهت زیادش به G3 مورد انتقاد قرار گرفت.

این شباهت تا جایی بود که برخی پرچمدار جدید را همان نمونه قبلی قلمداد کردند که با بهبودهای اندکی رو به رو شده است. اما نکته قابل تامل اینجاست که آغاز ناکامی ‌G4 در محل تولد خود یعنی همان کره جنوبی رقم خورد! جایی که فروش روزانه 3500 تا 3600 دستگاه، این کمپانی را در موقعیت خطرناکی قرار داد و این کمپانی از سرایت این روند نزولی به سایر نقاط جهان بیمناک شد.

پس از گذشت حدود سه ماه از زمانه عرضه این محصول در کره تنها 240 هزار دستگاه از آن به فروش رسید، که با پیش بینی این کمپانی برای فروش 12 میلیون گوشی در سال 2015 فرسنگ‌ها فاصله دارد. وخامت این موقعیت زمانی آشکار می‌شود که بدانیم کمپانی هموطن ال‌جی یعنی سامسونگ توانسته در مدتی مشابه 1.3 میلیون گوشی Galaxy S6 وGalaxy S6 edge را به فروش برساند در حالی که فقط سه هفته زودتر از ال‌جی فروش پرچمداران خود را اغاز کرده بود، این موضوع نشان دهنده عدم اقبال کره‌ای‌ها به محصول جدید کمپانی ال‌جی بود.

اما در شرایطی که استقبال کاربران از یک محصول را می‌توان ملاک موفقیت آن قلمداد کرد، عدم استقبال آنان را نیز می‌توان دلیل بر وجود ضعف‌هایی در محصول جدید دانست. مشکلی که گوشی پرچمدار G4 گرفتار آن شده است. برای درک بهتر دلایل افت فروش در G4 می‌توان عملکرد این کمپانی را از دو منظر مورد توجه قرار داد.
عملکرد کمپانی ال جی نسبت به گذشته خود

در مورد اول، این کمپانی پس از عرضه G2 در سال 2013 نتوانست روند رو به رشد خود را حفظ کند، موفقیت این کمپانی در فروش ۱۲ میلیون دستگاه تلفن هوشمند در سه ماهه سوم ۲۰۱۳ و فروش 13.2 میلیون دستگاه در سه ماهه آخر همین سال چندان دوام نیاورد و ورود G3 به عنوان پرچمدار بعدی ال‌جی هرگز باعث تکرار تجربه موفق این کمپانی در سال 2013 نشد.

از سوی دیگر با ادامه روند عرضه G3 میزان نارضایتی کاربران از این گوشی هوشمند بالا گرفت. برخی از وجود لگ در این گوشی شکایت کرده و علت آن را عدم هماهنگی صفحه نمایش و پردازشگر می‌دانستند و برخی دیگر از صفحه نمایش بزرگ G3 با پیکسل‌های اضافه ناراضی بودند وآن را سبب بلعیده شدن شارژ باطری خود می‌دانستند، داغ شدن بیش از حد این گوشی نیز بازار گلایه‌ها را داغ‌تر کرد و انتظار کاربران را برای یافتن راهی از سوی کمپانی ال‌جی بالا برد اما این کمپانی پاسخ به هنگام و مناسبی به این اشکالات نداشت. موضوعی که شاید ناراحتی برخی خریداران این گوشی را نیز در پی داشت.
عملکرد ال‌جی در مقایسه با سایر رقبا

اما در مقایسه عملکرد این کمپانی نسبت به سایر رقبا باید گفت که G4 نسبت به سایر رقبا و حتی نسبت به نسل قبلی خود حرف چندان تازه‌ای برای گفتن ندارد به طوری که کمبود نوآوری در این گوشی محسوس است.

البته اگر استفاده از پوشش چرمی ‌در G4 نوعی نوآوری در نظر گرفته شود به طور قطع برای یک گوشی پرچمدار کافی نخواهد بود، هرچند در رابطه با مناسب بودن این پوشش نیز تردید‌هایی وجود دارد. به اعتقاد برخی از کاربران استفاده از این پوشش تبادل گرمای ایجاد شده در گوشی با محیط اطراف را دچار مشکل می‌کند و هم چنین میزان مقاومت آن در مقابل خط و خشی نسبت به پوشش‌هایی چون فلز، شیشه و حتی پلاستیک کمتر است. پوسته پوسته شدن چرم به مرور زمان و دشواری در پاک کردن لکه‌های خصوصا جوهری ایجاد شده در آن از دیگر ضعف‌های پوشش چرمی‌ است.

به هر حال باید گفت که آنچه از دید کاربران به عنوان نوآوری مورد قبول واقع می‌شود، تغییری کارامد و مثبت در نسل جدید است و نگاه صرفا تبلیغاتی به نوآوری در دراز مدت، نمی‌تواند اسباب موفقیت یک محصول را فراهم کند، روشی که این کمپانی در به کار بردن پوشش چرمی‌ و صفحه نمایش منحنی در پرچمدار جدید خود به کار گرفته است.

علاوه بر این، روند تغییرات در این کمپانی نسبت به سایر شرکت‌ها کندتر صورت می‌گیرد و ال‌جی در به کارگیری روش‌های خلاقانه، نسبت به سایرین محتاطانه تر عمل می‌کند. عدم ارتباط موثر با تمامی رسانه‌های مستقل و غیر تبلیغاتی نیز یکی دیگر از ضعف‌های ال‌جی از جمله در ایران محسوب می‌شود. چراکه به نظر می‌رسد نماینده ال‌جی در ایران تمرکز اصلی خود را روی کاتالوگ‌های تبلیغاتی اینترنتی که اصولا شبانه روز در حال تمجید از تمام محصولات هستند، گذاشته است!
مروری بر مشخصات فنی G4 ال‌جی

کره‌ای‌ها در پرچمدار جدید خود بر خلاف انتظار از چیپ اسنپدراگون ۸۰۸ استفاده کرده‌اند در حالی که امکان استفاده از مدل‌های بالاتر نیز در آن زمان فراهم بوده است. این در حالی است که ال‌جی در محصول قبلی خود با نام G Flex 2از چیپ اسنپدراگون 810 استفاده کرده است و این نوعی عقبگرد برای این کمپانی محسوب می‌شود، به هر ترتیب چیپ به کار گرفته شده در G4 به هیچ وجه در حد یک گوشی پرچمدار و رده بالا نیست. علت انتخاب این چیپ به درستی توسط این شرکت بیان نشده است اما به نظر می‌رسد داغ شدن بیش از حد G Flex 2 و ناتوانی ال‌جی در برطرف کردن این مشکل، این شرکت را وادار به عقب نشینی و استفاده از چیپ‌های قدیمی‌تر واداشت.

اما ال‌جی در گوشی دو نسل قبل خودیعنی G2، باطری 3000 میلی آمپر ساعتی و از نوع لیتیوم پلیمری به کار برد. صفحه نمایش این گوشی 5.2 اینچی و رزولوشن آن 1080× 1920 بود که اکنون با گذشت دو سال و با وجود افزایش اندازه صفحه نمایش از 5.2 اینچ در G2 به 5.5 اینچ در G4 و افزایش چشمگیر رزولوشن و رساندن آن به 1440×2560، نه تنها برظرفیت باطری افزوده نشده بلکه نوع آن نیز از لیتیوم پلیمری به لیتیوم یونی تنزل یافته است.

با توجه به این که در حال حاضر بهترین باطری‌های موجود در بازار لیتیوم پلیمری هستند این اقدام ال‌جی در حذف نمونه بهتر و جایگزینی آن با نوع ضعیف‌تر وهم چنین ثابت نگاه داشتن ظرفیت آن، باافزایش تعداد پیکسل‌های صفحه نمایش و پرمصرفتر شدن پردازشگرآن، نوعی عقبگرد به حساب می‌آید.

نمایشگر ال‌جی G4نیز همانند سال گذشته رزلوشن QHD یعنی 2560*1440 پیکسل را داراست و انحنای محسوسی در آن دیده می‌شود که کارایی چشمگیری نداشته و فقط ضخامت آن را افزایش داده است. البته انحنای میانی صفحه نمایش باعث ایجاد قوسی در پشت این گوشی شده که جایگیری آن را در دست آسانتر کرده است!

اما اگر کارایی این انحنا به تسهیل جایگیری این گوشی در دست محدود شود باید گفت که این اقدام ال‌جی در ایجاد صفحه نمایش منحنی، جنبه تبلیغاتی داشته و تنها تاثیر منفی بر افزایش قیمت آن داشته است، چرا که سایر کمپانی‌هایی همچون اپل و HTC بدون ایجاد تغییر در نمایشگر، گوشی‌های خوشدستی تولید و روانه بازار کرده‌اند. اما نکته اصلی و پرتکرار در مورد این صفحه نمایش، مشکل دریافت فرمان‌های کاربر از طریق تاچ بود، با توجه به این که این امکان تنها را برقراری ارتباط کاربر با گوشی است، نارضایتی‌هایی در این رابطه شکل گرفت که ال‌جی همچون گزارش مشکلات کاربرانش در گوشی G3 پاسخ رسمی به این مشکل ارایه نکرد.

در خصوص این مشکل گفته می‌شود پنل لمسی نمایشگر ال‌جی G4در برابر لمس‌های ناگهانی، سمت چندگانه و برخی سوایپ‌ها (کشیدن انگشت روی صفحه) به درستی عمل نمی‌کند. این در حالیست که با توجه به این که عکس العمل سریع صفحه نمایش این گوشی به فرمانهای لمسی، پیش نیاز یکی از قابلیت‌های شاخص در دستگاه‌های ال‌جی یعنیKnock code به شمار می‌آید، انتشار این خبر ذهنیت خوبی بر برخی کاربران ایجاد نکرد. اگرچه ال‌جی تلویحا این مشکل را پذیرفت و با ارایه آپدیتی ساده در بخش صفحه کلید سعی در بر طرف کردن این مشکل جدی کرد.
جمع بندی

به طور کلی نمی¬توان ویژگی خاصی در G4 یافت که وجه تمایز آن با سایر رقبا و حتی مدل‌های قبلی خود این سری باشد. G4 در حقیقت نمونه ارتقا یافته G3 است که به سختی می¬توان نام پرچمدار جدید را بر آن نهاد، سر¬باز زدن این کمپانی در بکارگیری پردازشگرهای قوی¬تر و تلاش برای رفع مشکلات احتمالی آنها، قدرت رقابت G4را با هم¬رده‌های قدرتمند خود کاهش می¬دهد. به نظر می‌رسد که در تولید این گوشی، ال‌جی بیشتر به فکر حفظ موقعیت کنونی خود بوده است.

ظاهرا ترس از دست دادن موقعیت ایجاد شده پس از عرضه G2، راه نوآوری را برای ال‌جی بسته است تا آنجا که او را وادار به استفاده از قطعات معمولی‌تر کرده است. G4 از نظر زیبایی و وزن نیز در مقابل رقبا¬یی چون GS6 از موقعیت خوبی برخوردار نیست و در نهایت اینکه اکثر کاربران و فعالان بازار گوشی‌های هوشمند، قیمت این محصول را با توجه به امکانات و محصولات پیشتاز دیگر برندها چندان مقرون به صرفه نمی‌دانند.

  • ۹۴/۰۶/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">