ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چهارمین اپراتور کشور در راه است

| چهارشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۸۹، ۰۳:۴۲ ب.ظ | ۰ نظر

قائم مقام وزیر ارتباطات از راه‌اندازی چهارمین اپراتور کشور با نام اپراتور فناوری اطلاعات خبر داد و گفت: این اپراتور قرار است در زمینه رساندن فیبر نوری به منازل فعالیت کند.

به گزارش فارس محمد مهدی اخوان‌بهابادی در دومین جشنواره ارزیابی وب‌گاه‌های دولتی از راه‌اندازی اپراتور IT خبر داد و گفت: در وزارت ارتباطات تصمیم‌گرفته شده که اپراتور چهارم وارد بازار شود و این اپراتور در حوزه فناوری اطلاعات خواهد بود.

وی گفت: این اپراتور بر بستر فیبر نوری راه‌اندازی خواهد شد و در پروژه رساندن فیبر نوری (FTTX) قرار است فیبر تا منازل کشیده شود.

وی گفت: این پروژه در گام اول به دلیل وسعت پروژه برای نیمی از خانوارها هدف‌گذاری شده است و امیدواریم با حمایت دولت و رئیس جمهور این پروژه هر چه سریعتر آغاز به کار کند.

قائم مقام وزیر ارتباطات همچنین ادامه داد: کار نهایی برای وارد شدن به مرحله اعطای پروانه این اپراتور در حال انجام است که در صورت راه‌اندازی این اپراتور جهش بزرگی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خواهیم داشت.

اخوان‌بهابادی همچنین در خصوص افزایش سرعت اینترنت گفت: فرض کنید سرعت اینترنت افزایش یابد، بدون در نظر گرفتن بعد فرهنگی از لحاظ اقتصادی این کار چه سودی برای ما خواهد داشت زیرا در ایران ترافیک بین‌المللی توسط دولت خریداری می‌شود و البته دولت در این قضیه سود زیادی نمی‌کند و طبیعی است که به این دلیل قیمت تمام شده برای ما زیاد است.

وی گفت: در بعضی کشورها بابت عرضه پهنای باند پول بسیار کمی می‌گیرند زیرا یک ارائه دهنده سرویس و یک محتوای تولید شده وجود دارد و برای عرضه این محتوا نیز شبکه‌ای نیاز است که پول پهنای باند را از سرویسی که در این شبکه ارائه می‌شود به دست می‌آورند.

اخوان‌بهابادی گفت: اما در ایران فقط پهنای باند وجود دارد و طبیعی است که هزینه آن بالاست.

قائم مقام وزیر ارتباطات ادامه داد: براساس یک برآورد انجام شده در کشورهای اروپایی صاحبان شبکه در سال 40 میلیون دلار گردش مالی دارند و کسانی که سرویس ارائه می‌دهند گردش مالی بیش از سه میلیارد دلار کسب کرده‌اند.

وی گفت: دیدگاه وزارتخانه این است که خواهان افزایش پهنای باند هستیم اما نه اینکه سرعت اینترنت از 128 به 256 یا بالاتر برسد بلکه قصد داریم روی سرویس‌ها کار کنیم و اگر در مقوله سرویس کار انجام شود نیاز به عرضه پهنای باند بسیار زیاد نیست.

وی ادامه داد: برای مثال بسیاری از امور ساده امروز که با پهنای باند 128 قابل انجام است به دلایل مختلفی از جمله میزبانی‌های خارج کشور و نداشتن سیستم caching سخت شده است.

  • ۸۹/۰۴/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">