ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

چهار نامه سربسته مدیریتی

| شنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۳۵ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - چندی پیش دوستی، یک داستان معروفِ مدیریتی را به این شرح تعریف کرد: مدیری که داشت از سازمانی می‌رفت، سه نامه‌ سر بسته برای مدیر بعدی نوشت و به او گفت هر وقت به مشکل خوردی، به ترتیب یکی از این نامه‌ها را باز کن.

مدیر جدید بعد از یک‌سال به مشکل برخورد و نامه‌ اوّل را باز کرد. در نامه نوشته شده ‌بود: «مدیریت قبلی را ملامت کن!»، وی نیز همین‌کار را کرد و امورات یکی دو سالی جلو رفت تا دوباره به مشکل برخورد، پس نامه‌ دوّم را باز کرد، که نوشته‌بود «ساختار شرکت را عوض‌کن». مدیر این کار را هم انجام داد و یکی دو سالی به همین منوال گذشت و زمان خرید تا دوباره به مشکل برخورد! این‌دفعه، پاکت سوّم را باز کرد و دید که در آن نوشته‌ شده: «سه تا نامه بنویس!»

به نظرم می‌توان این داستان مدیریتی را به نوعی بومی‌سازی کرد:

نامه اول: «تا می‌توانی وعده بده!» وعده دادن روش خوبی برای خرید زمان است. این یعنی یک مدیر برنامه دارد و می‌داند چه می‌کند و از قضا برای اجرای برنامه‌هایش به تیم مدیریتی همراه با خود نیاز دارد و سپس باید عزل و نصب‌ها را شروع کرد و همین موضوع تا مدت‌ها فشار برای کار و خروجی را از سر مجموعه دور می‌کند.

 نامه دوم: «بگو دیگران همکاری نمی‌کنند.» مدتی که گذشت و فشارها برای خروجی و عملکرد خواستن رو به افزایش گذاشت، توپ مشکلات را در زمین دیگران شوت کن. مثلا می‌توان گفت بودجه کافی تزریق نشده، قوانین و مصوبات کم است یا شفاف نیست. پای موازی‌کاری‌ها را به میان بکش. انتظار طولانی برای تصویب آیین‌نامه‌ها را مطرح کن و هزار و یک مساله دیگر. به این ترتیب احتمالا چندسالی می‌توان رسانه‌ها را دست به سر کرد و فشارهای احتمالی را باز هم به تعویق انداخت و میز و صندلی خدمت را دو دستی و با حقانیت هر چه تمام چسبید.

نامه سوم: «سیاسی‌کاری و مظلوم‌نمایی کن.» سرانجام که دوره استفاده از تاکتیک دوم نیز به پایان رسید و باز هم فشارها شروع شد، بگو هیچ‌کس بی‌عیب و نقص نیست و من و همکارانم تمام تلاش‌مان را کردیم. البته می‌توان به منتقدان برچسب و اتهام هم زد و به کل سمت و سوی مطالبات را ناشی از سیاسی‌کاری و فشارهای رقیب برد.

نامه چهارم: «ژست اپوزیسیون بگیر.» در ‌این مقطع البته که می‌توانی از خودت قهرمان هم بسازی و با ژست مخالف‌خوانی و اپوزیسیون، بگویی: من منافع عده‌ای فاسد را به خطر انداخته بودم و یک لحظه تصور کنید اگر من نبودم الان اوضاع چگونه بود!

این وضعیت برای شما آشنا نیست؟

(منبع:فناوران)

  • ۹۷/۰۹/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">