ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یک عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاورین و پیمانکاران مخابرات ایران گفت: بیش از 70 درصد طرح‌های خدمات مخابراتی کشور به شرکت‌ها و پیمانکاران خارجی واگذار می‌شود.

'حسن طالبی نژاد' روز دوشنبه در نشست خبری که با حضور اعضای این اتحادیه برگزار شد، افزود: بحث پیمانکاران مخابرات این است که چرا با وجود ظرفیت‌های عظیم کشور بیشتر پروژه‌های خدمات فنی و مهندسی مخابرات دست خارجی‌ها است و به صورت دست دوم و با واسطه از مشاورین و پیمانکاران ایرانی استفاده می‌شود.

وی تصریح کرد که شرکت‌های خارجی قرارداد پروژه‌ها را انعقاد می‌کنند اما اجرا آن را متخصصان داخلی و پیمانکاران داخلی انجام می‌دهند.

این عضو هیات مدیره اتحادیه پیمانکاران مخابرات گفت: فعالیت‌های خدمات فنی و مهندسی باید از طریق شرکت‌های داخلی انجام شود و متخصصان ایرانی و پیمانکاران داخلی توان طرح نصب، اجرا، راه‌اندازی و نگهداری را دارند.

به گفته‌ی طالبی نژاد، در زمان حاضر حدود 30 درصد فعالیت فنی مهندسی مخابرات را پیمانکاران داخلی انجام می‌دهند.

وی با اشاره به قانون حداکثر استفاده از توان فنی و مهندسی در اجرای پروژه‌ها، گفت: براساس این قانون باید که 14 سال از زمان ابلاغ آن می‌گذرد در اجرای پروژه‌ها باید دست‌‌ کم به میزان 51 درصد توان فنی و مهندسی داخلی استفاده شود.
** به جای صدور متخصصان مخابرات ، خدمات آنان را صادر کنیم .

نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی ، مشاورین و پیمانکاران مخابرات ایران، گفت: باید تلاش کنیم به جای صدور متخصصان مخابرات، خدمات آنان را صادر کنیم تا سودی نیز عاید کشور شود.

'عبادس فرهادیه' افزود: اتحادیه پیمانکاران مخابرات ایران از خرداد ماه سال 1389 به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از اهداف کمک به اشتغال نیروهای جوان و تحصیل کرده در رشته‌های برق، الکترونیک و مخابرات است.

وی افزود: اگر این نیروها سازماندهی نشوند از مملکت خارج و دنبال بازار کار خارجی می روند و کشور از ظرفیت فنی و افراد توانمند تهی می‌شود.

فرهادیه هدف از تشکیل این اتحادیه را انسجام بخشیدن به شرکت‌های داخلی و معرفی ظرفیت و توان پیمانکاران داخلی عنوان کرد و گفت: هیچ کاری در بخش خدمات مهندسی مخابرات نیست که بدست نیروهای ایرانی قابل انجام نباشد. هم اکنون نیز این کارها با واسطه به دست نیروهای ایرانی انجام می‌شود.

وی کارفرمایان عمده بخش مخابرات را شرکت مخابرات ایران، اپراتورهای تلفن همراه، اپراتورهای وایمکس و بخش مخابرات وزارتخانه‌های نفت و نیرو ذکر کرد و گفت: به دلیل نبود اتجادیه و تشکل منسجم، کارفرماها به خارجی‌ها روی آورده‌اند.

نایب رئیس اتجادیه صادرکنندگان خدمات مهنسی، مشاورین و پیمانکاران مخابرات ایران، اظهار داشت: هدف این اتحادیه شناساندن توانمندی پیمانکاران داخلی را در بخش طراحی، مشاوره، اجرا، نظارت، نگهداری و بهینه‌سازی بخش مخابرات است.

وی با اشاره به نوپا بودن اتحادیه پیمانکاران مخابرات گفت: کارفرمایان از توان و ظرفیت شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی اطلاعی ندارند و این خلاء با تشکیل اتجادیه پر خواهد شد.

فرهادیه تاکید کرد که هیچ تقابلی بین اتحادیه و کارفرماها وجود ندارد و به طور قطع کارفرمایان شرکت‌های داخلی را به پیمانکاران خارجی ترجیح می‌دهند.

وی افزود: تاکنون 80 شرکت در سطح کشور درخواست عضویت در اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاورین و پیمانکاران مخابرات را کرده‌اند که حدود 65 درصد شرکت‌ها از استان تهران و مابقی از استان‌های دیگر هستند.
** چینی‌ها با شگرد دامپینگ بازار مخابرات ایران را بدست گرفته‌اند

'علی رحیم زاده' یکی دیگر از اعضای هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان خدمات مهندسی، مشاورین و پیمانکاران مخابرات ایران نیز گفت: شرکت‌های چینی با شگرد دامپینگ (تجارت مکارانه و استفاده از ترفند عرضه کالا و خدمت به قیمتی پایین تر از قیمت تمام شده برای نفوذ در بازار و حذف رقبای تجاری) بازار ایران را بدست گرفته‌اند.

وی افزود: نه تنها شرکت‌های ایرانی بلکه خارجی‌ها هم در این شرایط از بازار رقابت خارج شده‌اند.

رحیم زاده تاکید کرد: ما اعتقاد نداریم که چینی‌ها و خارجی‌ها را از بازار ایران بیرون کنند بلکه معتقدیم ایرانی‌ها و چینی‌ها در شرایط برابر رقابت کنند.

وی افزود: کالاهایی که الان در شبکه مخابراتی کشور وجود دارد، نشان دهنده استفاده چینی‌ها از شگرد دامپینگ است، کیفیت کالاهایی که چینی‌ها هم اکنون در شبکه مخابرات ایران استفاده می‌کنند بسیار پایین تر از کیفیت کالاها در چند سال پیش است.

وی در ادامه افزود: شرکت‌های چینی مدیریت می‌کنند و اجرا را به شرکت داخلی داده‌اند.

رحیم زاده با اشاره به کاهش اشتغال در بخش خدمات فنی و مهندسی گفت: شرکتی که تا چند سال پیش 485 نفر کارکن داشت الان تعداد کارکنانش به 140 نفر رسیده است.

وی با اشاره به مزیت ایران در صدور خدمات فنی مهندسی مخابرات گفت: با توجه به نیروی جوان و هزینه پایین حقوق و دستمزد قدرت رقابت در بخش صادرات خدمات مهندسی مخابرات را داریم و به کشورهای پیشرفته هم می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

  • ۸۹/۰۹/۰۱

نظرات  (۱)

  • حسن عباس زاده
  • مطالب عنوان شده توسط متخصصی چون آقای طالبی نزاد بایستی به نظر وزیر محترم رئیس جمهور و .....رسانده شود.هرگونه طرح و اجرا توسط متخصصین ایرانی امکان دارد

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">