ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

«کارنامه انضباطی بانک‌ها» را منتشر کنید

| دوشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۸، ۱۰:۴۶ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - کافی است در حوزه بانکی بخواهید اطلاعاتی راجع به تعداد ‌ATM‌ها، POSها، درگاه‌های بانکی، تراکنش‌های بانکی، تعداد شعب و غیره به تفکیک شهر، روستا، استان، ماه و سال داشته باشید.

این سبک آمار و ارقام که از قضا با ارزش هم هستند را به وفور می‌توان یافت،‌ آمار و ارقامی که حاوی یک پیام است: نظام بانکی علاوه بر اشراف بر ارزش داده‌هایی از این دست از «توانایی» تولید و عرضه این آمار و اطلاعات هم برخوردار است. بنابراین زمانی که صحبت از آمار و ارقام و کارکرد آنها می‌شود موضوع بیگانه‌ای در نظام بانکی کشور محسوب نمی‌شود.

اما نظام پولی و بانکی کشور سال‌های طولانی است که از وجود بخش‌هایی تاریک و غیرشفاف رنج می‌برد که از قضا عمده مشکلات امروز نظام بانکی نیز ریشه در همین تاریکی‌ها دارد. برای مثال می‌توان به تعداد حساب‌های بانکی راکد، تعداد حساب‌های بانکی بی‌هویت، تعداد افراد دارای حساب بانکی نامحدود، تعداد دستگاه‌های کارت‌خوان بی‌هویت، اسامی بانک‌ها و موسسات مالی که بیشترین سهم را در موارد مذکور دارند یا اسامی بانک‌هایی که بیشترین بی‌توجهی را به مصوبات و بخش‌نامه‌های بانک مرکزی داشته‌اند و مواردی از این دست اشاره کرد که در مواجهه با آنها آمار دقیقی در دست نیست و همواره با بی‌اطلاعی و سکوت مواجه بوده و هستیم.

پرواضح است که صرف انتشار این اطلاعات انگیزه‌ای برای تحرک بیشتر به بانک‌های کم‌کار محسوب شده و توجه و فشار مردم، مشتریان و رسانه‌ها را بر آنها تشدید کرده و مضاعف می‌کند. بماند که برخی کارشناسان معتقدند که تولید آمار مرسوم از سوی بانک مرکزی و شرکت‌های وابسته به آن خود تبدیل به یک معیار رقابتی کاذب شده و بانک‌ها را نیز وارد یک رقابت ناسالم کرده است.

مخلص کلام این که ارزیابی عملکرد و ارایه آمار و ارقام در قالب «کارنامه انضباطی بانک‌ها» به مراتب شاخص‌های مفیدتر و دقیق‌تری از وضعیت مدیریتی و جایگاه واقعی بانک‌های کشور به همگان ارایه خواهد داد و ناگفته پیداست که ارایه نمره انضباط بانک‌ها به مراتب بهتر از ارایه مشتی‌ آمار سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و املاک تلنبار شده است که لزوما به معنای سلامت مالی و کاری یک بانک نیست.

چراکه مساله امروز اقتصاد اعم از سواستفاده‌ها، کم‌کاری‌ها، پولشویی‌ها، فرارهای مالیاتی و بی‌عدالتی‌های مالی، در آمار و تعداد سخت‌افزارها و نرم‌افزارها پنهان نیست و ریشه در همان عملکرد و آماری دارد که اطلاع دقیق و کاملی از آن نداریم. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">