ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کدام آمار و گزارش صحیح است؟

| شنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۰۱:۴۹ ب.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - دوستی تعریف می‌کرد که در یک نشست محدود در خارج از کشور، نمایندگان سه نهاد داخلی به ارایه گزارشی پرداختند که از بد حادثه، در هر کدام از آنها جمعیت کشور یک عدد اعلام شد. در پایان جلسه یکی از خارجی‌ها به طعنه به من گفت، شما آمار جمعیت کشور را هم دقیق اعلام نکردید، بعد چطور انتظار پذیرش سایر ارقام و گزارش‌هایتان را دارید!

آری، وقتی شاخص‌های دقیق و چگونگی احصا شدن آمارها را ارایه نمی‌کنیم و مرجع یگانه‌ای نیز در این خصوص نداریم، چطور می‌توان به گزارش‌های پیشرفت‌ها و پسرفت‌ها ارایه شده اتکا کرد؟

در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کم آمار و ارقام ارایه نمی‌شود. در خصوص این آمارها، گاه هیچ مستند و پیوستی ارایه نمی‌شود، گاه اصلا آمارها محسوس و باور پذیر نیست و گاه نهاد دیگری آماری متفاوت و متناقض ارایه می‌کند و در نتیجه چنانچه در یک اقدام علمی نیز آماری تهیه و ارایه شود، باور آن از سوی مخاطبان کار آسانی نیست.

برای نمونه در مورد تعداد سیم‌کارت‌های بی‌هویت و میزان جمع‌آوری آنها، از گذشته تاکنون آمار متعددی داده شده و می‌شود. اما به یکباره پلیس فتا با ارایه آماری، دوباره معضل سیم‌کارت‌های بی‌هویت را بر سر زبان انداخته و بعد از مدت کوتاهی دوباره آمار جمع‌وجور شدن این مساله اعلام می‌شود.

از این رو اگر چند روز دیگر پلیس یا مرجع دیگری آماری از وجود میلیون‌ها سیم‌کارت بی‌هویت داد، باز هم جای تعجب نیست.

یا در مورد سایت‌های غیراخلاقی یکی از مراجع چندی پیش اعلام کرد 95 درصد فضای مجازی فساد و لجن‌زار است. اما از سوی دیگر وزیر اطلاعات اعلام می‌کند 3 درصد کانال‌های تلگرامی غیراخلاقی هستند و وزیر ارتباطات نیز بدون هیچ شاخص و آماری اعلام می‌کند، میزان مراجعه به سایت‌های غیراخلاقی کمتر شده است.

در مورد شبکه ملی اطلاعات نیز اگرچه بعد از افتتاح فاز دوم آن، صدای مخالفی بلند نشد، اما چه از سوی مخالفان و چه از سوی مجریان شبکه، هیچ شاخص و آمار دقیقی برای اندازه‌گیری وجود ندارد.

در خصوص برخی موارد در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم که اصولا هیچ آماری ارایه نمی‌شود که نیازمند به‌روزرسانی باشد.

این موارد نمونه‌هایی کوچک از نمای کلی صنعت ICT است و در حالی شاهد آن هستیم که شفافیت و ارایه آمار قابل اتکا یکی از شرط‌های نخست برای رشد و رونق سرمایه‌گذاری به ویژه از سوی خارجی‌ها است.

  • ۹۵/۱۱/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">