ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

کمیته ملی سواد سایبری ایجاد کنیم

| دوشنبه, ۲۶ فروردين ۱۳۹۸، ۱۰:۱۲ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - «با ادای همدردی و تسلیت به هموطنانم که در مناطق سیل‌زده، روزهای سختی را سپری می‌کنند.»

در حوزه سایبری کشورمان اختیارات یا شاید بلاتکلیفی‌های نهادهای مسوول، به حدی ریز و توزیع شده است که می‌توان گفت تقریبا هیچ نهادی مسوول هیچ کاری نیست. نمونه‌های آن زیاد است، از صدور مجوز کسب‌وکارها گرفته تا تصمیم‌گیران.

ما در بخش خصوصی چندین صنف و اتحادیه همگن در صدور مجوزها داریم، و صد البته که وضعیت در بخش‌های دولتی و غیردولتی هم چنین است و گاه یک کسب‌وکار باید از چندین نهاد دولتی مجوز داشته باشد.

در مقوله تصمیم‌گیری برای حوزه سایبری هم اوضاع همینطور است و از انواع وزارتخانه‌ها و کمیته‌ها گرفته تا دادگاه‌ها، مجلس، شوراهای عالی، هیات دولت و غیره همه و همه می‌توانند برای آنچه در این فضا می‌گذرد، تصمیم گرفته و تعیین تکلیف کنند.

در حوزه ایجاد زیرساخت‌های ارتباطی نیز چنین است و در این بخش نیز می‌توان نهادهای مسوولی چون وزارت ارتباطات، اپراتورهای خصوصی، شهرداری‌ها، پلیس و حتی وزارت راه و وزارت نفت را یافت که گاه موازی و گاه پراکنده در حال کار هستند.

در بخش امنیت سایبری هم وضع خیلی متفاوتی نداریم. در این بخش نیز مراکز متعدد امنیت سایبری، دولت و نهادهای امنیتی، اطلاعاتی، نظامی، انتظامی و پدافندی دست به کار هستند و مسوولیت دارند.

نتیجه این تشتت مرسوم در ساختار اداری و تشکیلاتی البته که امروز پیش روست. از قضا هر نهادی هم که برای تجمیع این اوضاع تشکیل می‌شود خود بعد از مدتی به جزء کوچکی از این ساختار و بلاتکلیفی تبدیل می‌شود.

به هر حال شرایط همین است که هست. اما در این میان همه این نهادها و دستگاه‌ها در برخی نیازهای فرهنگی و آموزشی اشتراکاتی دارند. برای مثال متولی کار روی پدیده اخبار جعلی که از صدر تا ذیل کشور را در بر می‌گیرد کیست؟ یا انبوهی از معضلات ناشی از سوءاستفاده از بسترهای سایبری که دود آن به چشم تمام ذی‌نفعان این اکوسیستم می‌رود را چگونه باید جمع‌وجور کرد.

موضوع صرفا پرداختن به جنبه‌های سلبی نیست و از جنبه‌های ایجابی نیز ما با مسایل متعددی در حوزه سایبری مواجه هستیم که تمامی آداب حضور در شبکه‌های اجتماعی را در بر می‌گیرد. اتفاقا جامعه نیز تشنه پذیرش و دریافت بسته‌ها و نکات آموزشی پیرامون فضای سایبری است. کافیست که فردی دست به‌کار شود و متن یا کلیپی از یک معضل سایبری یا یک توصیه آموزشی ارایه کند، در این مواقع به سرعت شاهد دست به دست شدن گسترده این قبیل مطالب هستیم. چراکه خود کاربران فضای سایبری نیز دریافته‌اند که ما با یک نقصان جدی در فرهنگ سایبری مواجه هستیم و از هر گام کوچکی در این راه استقبال می‌کنند.

اگرچه "تجربه" می‌گوید تشکیل یک نهاد هماهنگی فرهنگی در حوزه سایبری به سرنوشت سایرین دچار خواهد شد، اما "نیاز" می‌گوید، جای خالی یک کمیته ملی سواد سایبری به شدت خالی و ملموس است. کمیته‌ای که با اتکا به بخش کوچکی از هزینه تبلیغات، فرهنگ‌سازی و روابط عمومی دستگاه‌های ذی‌نفع در حوزه سایبری، اقدام به سفارش، تهیه و از همه مهمتر ترویج گسترده فرصت‌ها و تهدیدهای این حوزه کند.

ای کاش امسال حداقل در این بخش مهم و اساسی، شاهد همت و حرکتی باشیم.(منبع:عصرارتباط)

  • ۹۸/۰۱/۲۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">