ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گردشگرى مجازى دور دنیا در ۸۰ ثانیه

| يكشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۸۵، ۱۰:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر

وحید نقشینه - واژه گردشگر از زمانى پدید آمد که افراد طبقه متوسط به مسافران طبقه اشراف پیوستند و از زمانى که مردم جامعه داراتر شده و میانگین طول عمرها افزایش پیدا کرد و مردم طبقات پائین و متوسط جامعه با پس اندازى کافى از کار خود بازنشسته شدند و شروع به سیر و سیاحت در نقاط مختلف دنیا کردند.

اغلب گردشگرها بیش از هرچیز به آب و هوا، فرهنگ، طبیعت، آثار باستانى و صنایع دستى مقصد گردشگرى خود علاقه مندند و حاضرند رنج سفر را بر جان خریده و از وطن خود به قصد دیدن دیگر نقاط دیدنى دنیا حرکت کنند.

گردشگرى سازمان یافته امروزى، یک بخش بسیار مهم در اقتصاد تمامى کشورهاى دنیا محسوب مى شود و اقتصاد ملى بعضى از کشورها وابستگى بسیارى به صنعت توریسم آن کشور دارد.

گردشگرى، امروزه به عنوان یکى از صنایع بسیار مهم در توسعه فرهنگ ها و ارتباطات ملل، نقش ویژه اى در استقرار صلح و آرامش در جهان برعهده دارد. مى توان گفت بیش از ۶۲۰ میلیارد دلار، گردش مالى سالیانه صنعت توریسم در جهان است که سهم کشور ایران کمتر از یک دهم درصد است. گردشگرى در هزاره سوم را ارزنده ترین صنعت پول ساز جهان مى دانند. گذار از عصر صنعتى (industry revolution) به دوران طلایى عصر اطلاعات (communication revolution) فضاى جوامع اطلاعاتى (information society) را با تغییر روبرو کرده است. وقتى ابزارهاى نوین در ارتباطات و اطلاع رسانى به خدمت شهروندان درمى آید، باید انتظار تغییر در شیوه هاى زندگى روزمره را به انتظار نشست که یکى از این تغییرات، تغییر در گردشگرى و تولید گردشگرى مجازى است.

وقتى ما به شهروند الکترونیک (e-citizen )، دولت الکترونیک ( government-e)، تجارت الکترونیک ( commerce-e)، بانکدارى الکترونیک ( banking-e)، آموزش الکترونیکى (learning- e) در قالب جامعه اطلاعاتى (information society) معتقدیم و آن ها را کلیتى یکپارچه مى دانیم، باید زمینه هاى گردشگرى مجازى (tourism e-) را نیز فراهم کنیم.

گردشگرى مجازى ابزارى است که با آن یک علاقه مند به گردشگرى بتواند در کوتاه ترین زمان ممکن، با حداقل امکانات و پایین ترین هزینه و با دانشى اندک، ظرفیت هاى گردشگرى یک کشور را شناسایى و با یک برنامه هدف دار و هدایتگر، از سوى دولت و آژانس ها و مراکز به مکانى خاص مسافرت کند.

آمارهاى جهانى

کارشناسان و محققان سازمان بین المللى جهانگردى در آخرین مطالعات و بررسى خود دریافته اند که هم اکنون فرانسه بیش از دیگر کشورهاى دنیا از فناورى اطلاعات و ارتباطات (ICT) براى جذب توریست استفاده مى کند و پس از آن کشورهایى چون اسپانیا، آمریکا، چین، ایتالیا و غیره قرار دارند و جالب است بدانید کشور چین در سال هاى اخیر با رشد فناورى هاى بومى توانسته است خود را چنین قدرتمند جلوه داده و در صدر کشورهایى که داراى صنعتtourism e- هستند قرار بگیرد.

گردشگرى مجازى

گردشگرى مجازى (tourism e-) مقوله اى جدید است که کمتر از ۲۰ سال از پدید آمدن آن نمى گذرد، گردشگرى مجازى به معناى حضور در سرزمین دیجیتالى اطلاعات و ارتباطات و ظهور بر پهنه شبکه گسترده جهانى (world wide web) است که امکان مشاهده اطلاعات صوتى، تصویرى و متنى را از دنیاى فیزیکى پیرامون ما در اختیارمان مى گذارد. دور دنیا که در نوشته هاى ژول ورن در هشتاد روز انجام مى شد اکنون با Hyper textهاى دنیاى web با یک کلیک امکان پذیر شده است و شما با یک کلیک از این سوى دنیا به آن سوى دیگر مى روید و در این مسافرت طولانى حتى دلارى هم خرج نخواهید کرد!

واژه گردشگرى الکترونیکى (etourism) به معناى کاربرد کسب و کار الکترونیکى (eBusiness) در مسافرت و گردشگرى است و ۳ مجموعه متمایز مدیریت کسب و کار، نظام هاى اطلاعاتى مدیریت و گردشگرى را شامل مى شود.

گردشگرى مجازى مسأله اى نیست که فقط یک ارگان یا دستگاه در آن دخالت داشته باشد، بلکه همکارى و حمایت تمامى سازمان هاى درگیر را مى طلبد. براساس استانداردهاى گردشگرى امروزه جهان، سازمان دولت الکترونیک در راستاى جامعه اطلاعاتى یک کشور زیرساخت هاى گردشگرى را تشکیل مى دهد. اگر در کشورى مشاهده مى شود که سالیانه میلیاردها دلار گردش مالى در بخش توریست وجود دارد فقط به خاطر مکان هاى تاریخى و یا برج هاى تجارى آن نیست، بلکه هتل ها، فروشگاه ها، تجارت الکترونیک، بانکدارى و به طور کلى صنعت IT سازمان یافته اى دارد که اطلاع رسانى و برقرارى ارتباط نزدیک گردشگر با صاحبان این صنعت رابطه تنگاتنگى دارد. وجود ۲۵۶ هزار سایتى که براى گردشگرى مجازى در اینترنت ارائه مى شود اهمیت گردشگرى مجازى را نشان مى دهد.

زیرساخت هاى گردشگرى مجازى

براى طراحى و توسعه گردشگرى مجازى در هر کشورى نیاز به زیرساخت هایى است که این زیرساخت ها در دو بخش کلى گردشگرى و IT قابل دسته بندى است و این مقاله قصد بررسى زیرساخت هاى IT را دارد.

۱- website

۲- visa-e

۳- رزرواسیون مراکز اقامتى

۴- رزرواسیون مراکز گردشگرى

۵- رزرواسیون وسایل نقلیه

Website

یکى از بهترین زمینه هاى اطلاع رسانى توان گردشگرى یک کشور، استفاده از وب سایت ها است. این وب سایت ها به علت ارزش فوق العاده اطلاع رسانى که در اختیار کاربران گسترده اینترنت قرار مى دهند فرصت خوبى براى معرفى امکانات گردشگرى یک کشور است که از این میان سایت هاى اطلاع رسانى دولتى مربوط به گردشگرى یک کشور در اینترنت از اهمیت خاصى برخوردار است، در حقیقت مى توان گفت سایت هاى رسمى، سخنگوهاى دیجیتالى یک کشور در web هستند و هرچه این پایگاه ها قوى تر و به روزتر باشد، مخاطب پذیرى آن ها بیشتر است. در طراحى این پایگاه هاى اطلاع رسانى باید به چند نکته توجه داشت:

- چند زبانه بودن (Multi languegs): با توجه به زبان غیربومى گردشگران زبان هاى رایج در دنیا باید مدنظر قرار بگیرد.

- چند رسانه اى (Multi Media): پایگاه اطلاع رسانى باید از تمامى ظرفیت هاى web مانند عکس، فیلم، متن و غیره براى اطلاع رسانى استفاده کند و فقط یک وب سایت با ده ها صفحه متن نمى تواند جوابگوى مراجعان باشد.

- به روزرسانى قوى (uptodate) :اطلاعات موجود در وب سایت باید هر از چند گاهى به روز شده تا کاربران با آخرین تغییرات و قوانین و مقررات آشنایى داشته باشند.

user friendly :وب سایت باید به راحتى اطلاعات درخواستى کاربر را در اختیار او قرار دهد تا موجب سردرگمى او نشود به عنوان نمونه مى توان به امکاناتى مانند search و sort روى پایگاه اشاره کرد تا کاربر بتواند اطلاعات را در قالب دسته بندى هاى موردنظر خود به دست آورد.

visa-e

شما براى ورود به هر کشورى نیاز به ویزاى همان کشور را دارید، مراحل صدور ویزا امروزه راحت تر و سریع تر شده است اما در سال هایى نه چندان دور شما باید براى دریافت ویزا مراحل طولانى اى را پشت سر مى گذاشتید.

صدور ویزاى الکترونیکى براى گردشگران این فرصت را در اختیار آنها مى گذارد تا به جاى ایستادن در صف هاى طولانى سفارتخانه ها و نیز صفوف بانک ها این فرایند را از طریق اینترنت انجام دهند. هر کشورى با داشتن یک وب سایت براى صدور visa مى تواند از کاربر اطلاعات شخصى و نیز اطلاعات موردنیاز را درخواست کند و سپس این اطلاعات را با اطلاعات موجود در بانک هاى اطلاعاتى مقایسه کند تا به صحت و سقم اطلاعات کاربر پى برده و سپس اقدام به صدور ویزا کند و از طریق پست ویزا را براى کاربر ارسال کند و هزینه هاى این کار را نیز از طریق banking-e دریافت کند.

طراحى مکانیسمى براى اخذ ویزاى الکترونیکى نیاز به همکارى نزدیک ارگان هاى ذى ربط از جمله نیروهاى انتظامى و بانک ها را دارد تا با حداقل کردن موانع موجود، موجبات تسریع این مهم را فراهم آورند. براى اخذ ویزاى الکترونیکى کاربر باید پس از ورود به وب سایتى که به این منظور طراحى شده است اطلاعات درخواستى را وارد کرده و هزینه هاى صدور ویزا را نیز از طریق کارت اعتبارى خود پرداخت کرده و پس از چند روز ویزا را در محل موردنظر دریافت کند.

  • ۸۵/۱۲/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">