ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ITanalyze.ir - تهران- خرداد 1384 - بخش جامعه مدنی یکی از سه بخش اصلی اجلاس جهانی جامعه اطلاعات و یکی از بخشهای تاثیر گذار بر مفاد اعلامیه اصول ژنو به شمار می آید و این بخش همواره در کنار نشستهای مقدماتی و گروههای کاری WSIS با برگزاری پنلها و جلسات منظم در صدد تاثیر در اعلامیه اصول و سندهای مربوطه بوده است.

در همین راستا کنفرانس تهران فرصتی را برای سازمانها و نهادهای غیر دولتی منطقه آسیا و اقیانوسیه فراهم آورد تا یک بار دیگر این سازمانهای غیردولتی دور هم جمع شوند و نظرات خود را در مورد اعلامیه اصول و اسناد ژنو که یکی از اسناد مهم و اساسی هزاره سوم است بدهند.

کنفرانس تهران را میتوان نقطه عطفی درحوزه جامعه اطلاعات در منطقه آسیا و اقیانوسیه و علی خصوص غرب آسیا دانست. چرا که متاسفانه این منطقه نسب به اسناد ژنو واکنش ویژه ای از خود نشان نداده است .
اقدامات دبیرخانه کنفرانس برای اطلاع رسانی قبل از برگزاری کنفرانس:
• اطلاع رسانی NGOs همکار با UNDPاز طریق دفتر سازمانهای غیردولتی

سازمان ملل

• اطلاع رسانی NGOs همکار با وزارت کشور از طریق مرکز توانمند سازی سازمانهای غیر دولتی ایران

• اطلاع رسانی از طریق لیست خبری سازمانهای غیردولتی که قریب به 700 NGO در آن عضو می باشند

• اطلاع رسانی از طریق لیست NGOs در دبیرخانه جامعه مدنی WSIS

• اطلاع رسانی از طریق کلیه گروههای خبری فعال در زمینه WSIS در جهان
در اثر این فعالیت ها افراد مختلفی از سازمان های زیر برای شرکت در این اجلاس اعلام آمادگی کردند.که سازمانهای مهم منطقه و ایران به شرح زیر می باشند:
1- انجمن فناوری اطلاعات جوانان کشور

2- اعضا کارگروه جوانان کمیسیون ملیWSIS

3- سازمان غیردولتی کاردوک

4- Friendship Education Society از بنگلادش

5- سازمان IT for change از هند

6- Institute for hyper network society از ژاپن

7- هماهنگ کننده پروژهAPC ICT Policy Monitor network

8- شبکه رسانه سازمان های غیردولتی سازمان ملی جوانان

9- شبکه فناوری اطلاعات سازمان های غیر دولتی سازمان ملی جوانان

10- سازمان غیردولتی زنان مسلمان

11- مرکز توانمند سازی زنان

12- سازمان غیردولتی ورتا

13- جمعیت نگاهی تازه

14- خانه سازمان های غیردولتی همدان

15- موسسه غیر دولتی رادین

16- گروهای از وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران حوزه فناوری اطلاعات و جامعه اطلاعاتی

17- و سازمانهای غیردولتی مختلف از سراسر ایران
دبیرخانه جامعه مدنی با توجه به محدودیت های موجود برنامه ریزی لازم برای ایجاد ارتباط کاری مناسب و استفاده بهینه از موقعیت موجود را در طول سه روز برگزاری اجلاس به عمل آورد. که اهم فعالیت های انجام شده به صورت روزشمار در زیر خواهد آمد.
روز نخست

در روز آغازین اجلاس که اختصاص به مراسم افتتاحیه و گزارش های نمایندگان کشور های مختلف از اجلاس های منطقه ای و زیرمنطقه ای داشت نمایندگان جامعه مدنی فرصتی پیدا کردند تا در نشست های کاری مشترک به بحث و تبادل نظر بپردازند و از دیدگاهها و فعالیت های انجام شده از سوی دیگر سازما ن ها آگاهی یابند.

محور بعدی این گفتگو ها پیرامون بررسی دیدگاها و دغدغه های مشترک افراد داخلی و خارجی جامعه مدنی بود.

در عصر روز نخست برای هم اندیشی مابین گروههای مختلف و برای تعاطی افکار و برنامه ریزی مناسب در جهت مدیریت فرصت سخنرانی اختصاص یافته به جامعه مدنی یک جلسه کاری در سالن 3 تشکیل شدو برنامه ریزی و تفاهمات لازم برای ساختار بیانیه ها و سخنرانی ها انجام گرفت. در این جلسه چالش های مشترک که سازمان های غیردولتی مورد اشاره و بررسی قرار گرفتند و متن سخنرانی هایی که باید در روز دوم ارائه می شدند به اطلاع افراد حاضر رسید.

همچنین برای حضور توام نمایندگان جامعه مدنی در برنامه های سالن اصلی و برنامه های جنبی که در قالب کارگاه ارائه می شدند تقسیم وظایف و برنامه ریزی لازم صورت گرفت.
با نزدیک شدن دیدگاه ها مطالب برای سخنرانی در روز دوم اجلاس تدوین و برنامه جامعه مدنی از طریق هماهنگ کننده ایرانی جامعه مدنی در اختیار ریاست اجلاس قرار گرفت.

محورهای مورد توافق برای ارائه به اجلاس از سوی جامعه مدنی عبارت بودند از:

1-فیلترینگ

2- توانمند سازی سازمان های غیردولتی

3- شکاف جنسیتی در جامعه اطلاعاتی

4- همکاری در جهت کاهش عوارض بلایای طبیعی

5- فناوری اطلاعات و محیط زیست

6- کنترل روند رو به رشد فرار مغزها در عصر اطلاعات

7- درخواست از دولتها برای اعطای نقش پررنگ تر به جامعه مدنی در جامعه اطلاعاتی
روز دوم
روز دوم اجلاس برای جامعه مدن روز پرکاری بود. فعالیت های سازمان های غیردولتی در قالب چند سخنرانی و بیانیه تهیه شده بود و باید در زمان محدود 20 دقیقه ای تعیین شده از سوی ریاست اجلاس اجرا و ارائه می شد.

جامعه مدنی علی رغم این محدودیت زمانی توانست دیدگاهها و سخنان خود را به اطلاع دولتهای حاضر در اجلاس برساند.

در این روز آقای حاجیلی از ایران به عنوان هماهنگ کننده این سخنرانی ها به ترتیب پس از معرفی سخنرانان از ایشان برای ارائه مطلب خود دعوت می کردند.

اولین سخنران جامعه مدنی آقای خسروی از انجمن فناوری اطلاعات جوانان کشور به ارائه دیدگاهها و نظرات جامعه مدنی در قبال موضوع فیلترینگ در دو بعد ملی و بین المللی پرداختند. یکی از فراز های بیانیه مذکور اختصاص داشت به تحریم های صورت گرفته شده از جانب سرور های آمریکایی برای سایت های ایرانی نظیر ایسنا

سخنران بعدی جامعه مدنی آقای پارتا ساکر از فعالان جامعه مدنی در هندوستان بودند.ایشان در سخنان خود بر فعال کردن و جدی گرفتن هر چه بیشتر سازمان های غیر دولتی در نشست های مقدماتی تاکید داشتند و برای سازمان های غیر دولتی در عرصه جامعه اطلاعاتی نقشی کلیدی قائل شدند.

سومین سخنرانی توسط خانم فریده ماشینی ارائه شد ایشان دیدگاهها و نظرات جامعه مدنی در مورد شکاف جنسیتی و معضلات ناشی از سو استفاده های جنسی از زنان در اینترنت و نابرابری جنسی در استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات را عنوان کردند.

سخنرانی بعدی توسط اقای ابطحی از سازمان غیر دولتی کاردوک انجام شد, ایشان با ذکر اقدمات انجام شده توسط سازمان غیر دولتی کاردوک به بیان دیدگاههای جامعه مدنی در رابطه با حمایت از توانمند سازی سازمان های غیر دولتی برای پیشبرد هرچه بهتر اهداف جامعه اطلاعاتی اشاره کردند.

آخرین سخنرانی جامعه مدنی در روز دوم توسط فرنود حسنی از کارگروه جوانان کمیسیون ملی WSIS اختصاص به ارائه بیانیه جامعه مدنی در حمایت از فعالیت های انجام گرفته برای استفاده از فناوری اطلاعات در کاهش اثرات منفی بلایای طبیعی داشت.
بیانیه ها و نظرات ارائه شده از سوی جامعه مدنی بازتاب قابل توجهی در میان حاضرین داشت و مورد استقبال دولت های حاضر قرار گرفت.

در بعد از ظهر این روز اعضا جامعه مدنی ضمن حضور در کارگاه های جنبی اجلاس, نشستی کوتاه برای بررسی نتایج سخنرانی های ارائه شده برگزار کردند و مقرر شد تا تلاش های لازم برای گرفتن وقت سخنرانی در روز سوم توسط دبیرخانه جامعه مدنی صورت گیرد.

روز سوم

سومین روز اجلاس در حالی آغاز شد که گروه کاری سند نهایی به شدت در تلاش بود تا اسناد را تا ظهر آن روز آماده کند و برای مطالعه در اختیار حضار قرار دهد به همین دلیل در صبح روز سوم فرصت مناسبی برای جامعه مدنی فراهم شد تا بتواند زمان اندکی در حدود 15 دقیقه برای سخنرانی در اختیار داشته باشد.

در این روز یک بیانیه از سوی جامعه مدنی در رابطه با تاثیر مستقیم فناوری اطلاعات بر روند رو به رشد فرار مغزها در آسیا صادر شد این بیانیه که توجه دولت ها را به اهمیت دادن هر چه بیشتر به موضوع فرار مغزها جلب می کرد توسط فرنود حسنی از کارگروه جوانان کمیسیون ملی WSIS ارائه شد.

همچنین خانم تبریزی به ارائه نقطه نظرات جامعه مدنی در مورد تاثیرات مثبت توسعه فناوری اطلاعات بر محیط زیست و زندگی پرداختند.

در پایان این روز و پس از ارائه سند نهایی و تصویب آن از سوی دولتهای حاضر جامعه مدنی نیز آخرین بیانیه خود را توسط آقای ایزومی نماینده ژاپنی خود صادر کرد در این بیانیه ضمن انتقادی که به نقش کمرنگ سازمان های غیردولتی در تهیه سند نهایی شده بود حمایت جامعه مدنی را از سند تصویب شده اعلام شد.

شایان ذکر است که متن کامل بیانیه ها و سخنرانی های ذکر شده به پیوست این گزارش خواهد آمد.
بیانیه شماره 3 توسط خانم فریده ماشین به نمایندگی از سازمان های غیردولتی فعال در امور زنان ارائه شد.

بیانیه ایشان در سه محور کلی عبات بود از:

1- دولتها امکان دسترسی و کنترل بر فناوری اطلاعات و ارتباطات را در مناطق کمتر برخوردار برای زنان و دختران فراهم کنند و برنامه ریزی جهت آموزش دراز مدت زنان ایجاد شود و امکان اشتغال زنان تحصیل کرده را توسط فناوری اطلاعات فراهم آورند.

2- زنان در شوراهای عالی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای خود عضویت داشته باشند تا بتوانند نگرش های حساس به جنسیت را در برنامه ریزی ها وارد کنند.

3- دولتها قوانینی بازدارنده برای پیشگیری از سو استفاده از زنان و کودکان در اینترنت را تصویب کنند.
بیانیه شماره 5 توسط آقای فرنود حسنی از کارگروه جوانان ایران ارائه شد.

آقای رییس

خانم ها, آقایان

قاره آسیا از نظر وقوع بلایای طبیعی در یکی از پرخطرترین مناطق جهان قرار گرفته است, سیل و زلزله به عنوان دغدغه های بزرگ کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته آسیایی به شمار میروند. هر سال بسیاری از هم قاره ای های ما در اثر وقوع بلایای طبیعی از بین می روند و این حوادث به خصوص در شهرها و روستا های کوچک قاره آثار دلخراش تری به همراه دارد.

زلزله بم و تسونامی اندونزی دو نقطه تاریک و فراموش نشدنی از حافظه بشریت خواهند بود. سازمان های غیردولتی به عنوان فعالترین و پیشروترین ارگان ها در هنگا وقوع حوادث ناگوار طبیعی همیشه نقش موثری در حضور و کمک به حادثه دیدگان دارند.

ما به عنوان نمایندگان سازمان های غیردولتی ایران که در حوزه فناوری اطلاعات و جامعه اطلاعاتی ایران مشغول به فعالیت هستیم و حاصل هم اندیشی ما در کارگروه جوانان کمیسیون ملیWSIS تبلور پیدا کرده با پشتوانه ای از یک شبکه بزرگ از سازمان های غیردولتی متشکل از15000NGO , آمادگی خود را برای همکاری با سایر سازمان های غیردولتی کشورهای آسیایی, با هدف کاهش اثرات منفی بلایای طبیغی در سطح قاره اعلام می داریم. همچنین از پیشنهاد دولت ایران برای تشکیل یک پایگاه بین المللی فناوری اطلاعات محور برای مقابله با بلایای طبیعی حمایت می کنیم.
بیانیه شماره 6 توسط آقای فرنود حسنی از کارگروه جوانان ایران ارائه شد.
آقای رییس

خانم ها, آقایان

قاره کهن آسیا سرآمد غنی ترین و قدیمی ترین تمدن های بشری بوده است. اما, متاسفانه قاره ما نتوانسته به گونه مطلوبی خود را با تحولات دوران گذار از عصر کشاورزی به عصر صنعتی و از عصر صنعتی به عصر اطلاعات هماهنگ سازد و حاصل این دو گذار برای قاره ما فقر اقتصادی و اطلاعاتی بوده است, علی رغم این موضوع و با توجه به مشکلات فراوان مردم قاره برای دست یابی به سواد پایه و سواد تکنولوژیک, امروزه قاره آسیا با دو معضل بزرگ به نام فرار مغزها و فرار ژن ها مواجه است.

معضلی که در اثر سیطره بی حد و حصر کشورهای پیشرو و توسعه یافته در فناوری اطلاعات بروز پیدا کرده است.

خانم ها, آقایان

شاهد هستید که هر سال بسیاری از نخبگان علمی کشور شما توسط دانشگاهها و شرکت های آمریکایی و اروپایی جذب می شوند و این یعنی از دست رفتن سرمایه های مادی و معنوی فراوانی که آثار و تبعات آن در حال و آینده گریبان گیر ما خواهد شد.

  • ۸۴/۰۵/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">