ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گزارش روز نخست اجلاس WSIS+10

| چهارشنبه, ۲۱ خرداد ۱۳۹۳، ۰۱:۳۰ ق.ظ | ۰ نظر

یکی از کارگاه‌های موضوعی در روز پیش جلسه اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS+10) به موضوع مقابله با اسپم اختصاص داشت و با این پرسش برگزار شد هر کس چه نقشی در مقابله با این معضل می‌تواند ایفا کند؟

از نکات قابل توجه در این نشست نگرانی جهانی از افزایش جهشی مشکل اسپم‌ها و مهم‌تر از آن تغییر کاربرد اسپم‌ها بود. اگرچه اکثر حضار در حالی به طرح مشکلات خود از بابت ناکارآمدی اقدامات برای مقابله با اسپم‌ها می‌گفتند که هیچ طرح و برنامه مشخصی برای ارایه در اجلاس وجود نداشت. به همین منظور حضار غالبا به دنبال بحث و تبادل نظر برای یافتن ایده‌های جدید و اقدامات کشورهای مختلف برای توقف پدیده اسپم‌ها بودند.

از جمله مهم‌ترین نگرانی‌های بی‌پاسخ جهانی کارشناسان حاضر در اجلاس استفاده‌های روبه گسترش اسپم‌ها برای فیشینگ (سرقت اطلاعات و هویت کاربران) بود. ناتوانی در شناسایی عاملان ارسال اسپم‌ها از دیگر دغدغه‌های بی‌پاسخ جهانی است.

چراکه ارسال‌کنندگان اسپم با تغییر تاکتیک‌ها و روش‌های کاری خود توانسته‌اند با قربانی گرفتن کامپیوتر سایر کاربران از آن برای ارسال انبوه اسپم و سرقت هویت سایر کاربران مراجعه کنند که این روش امکان شناسایی اسپمرها را با چالش‌های جدی و بی‌پاسخی مواجه کرده است.

اما یکی از جالب‌ترین نکات در این نشست این بود که در 4 سال گذشته دنیا هنوز نتوانسته به تعریف واحد و جامعی از خود اسپم برسد. در حال حاضر موضوع تبلیغات و بازاریابی‌ها نیز در برخی نقاط به عنوان اسپم تلقی می‌شود در حالیکه تجار معتقدند در حال استفاده از ابزار اینترنت و ایمیل برای استفاده می‌کنند.
** تداوم شکاف دیجیتال در ‌WSIS+10

یکی از مهمترین نگرانی‌های جهانی از آغاز موضوع اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی در سال 2003 به عقب ماندن برخی کشورها از غافله جهانی و ظهور پدیده‌ای به نام شکاف دیجیتالی بود. این موضوع یکی دیگر از مسایل مورد توجه در اجلاس WSIS+10 است.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که همچنان برخی از کشورها به علت فقر مانع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشورهای خود می‌شوند. موضوعی که شکاف میان کشورهای پیشرفته و کمتر توسعه یافته را بیش از پیش کرده و حالا و ده سال بعد از اجلاس سران درباره جامعه اطلاعاتی بیشتر در حال نمایان شدن است.

به اعتقاد کارشناسان عوامل اقتصادی همچنان بر عقب‌ماندگی کشورها در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از برخی فناوری‌ها نوین در این عرصه سایه افکنده است. پرسش کلیدی در نشست مذکور این بود که چگونه باید جلوی افزایش این شکاف را گرفته و به این چالش پاسخ مناسب داد؟

کارشناسان معتقدند از آنجا که دولت‌ها توانایی اقتصادی لازم در این عرصه را نداشته و یا اولویت‌های مهمتری از فناوری اطلاعات و ارتباطات را برای خود برگزیده‌اند، از این رو روش‌هایی همچون دریافت کمک‌های جهانی و زمینه‌سازی برای ورود بازیگران جدید به این عرصه که در راس آنها بخش خصوصی به عنوان مهترین جایگزین‌ها مطرح شد.
** راهبری اینترنت همچنان چالش برانگیز

یکی از بحث برانگیزترین مسایل مطرح شده در نخستین اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعاتی موضوع راهبری اینترنت بود. این موضوع به رغم مخالفت آمریکا که راهبری اینترنت را حق غیر قابل بحث و طبیعی خود می‌دانست، با توجهی جهانی مواجه شد و مقرر شد بررسی‌ها و اقداماتی در خصوص خروج راهبری اینترنت از آمریکا و اتخاذ شیوه‌ای برای مدیریت و راهبری جهانی اینترنت فراهم شود.

حالا بعد از ده سال این موضوع نه تنها به راهکارهای قطعی و روشن نرسیده بلکه با پیچیدگی‌های بیشتری نیز مواجه شده است.

یکی از مهمترین مسایل مبتلابه در خصوص راهبری اینترنت به تعدد بازیگران در این عرصه مربوط می‌شود که همچنان به عنوان مانعی برای پیشبرد این مساله محسوب می‌شود.

در این نشست بر این نکته تاکید شد که با توجه به آنکه دولت آمریکا با ابلاغ قوانین مربوط به بی طرفی اینترنت در این کشور رسما مسوولیت خود را از اینترنت برداشت، حالا این پرسش را ایجاد کرده که این مسوولیت به کجا و چه کسانی واگذار شده است؟ آیا آنها قدرت کافی برای این کار را دارند؟ موضوع دیگر آنکه اختیارات آنها بیشتر داخلی بوده و حال آنکه با واگذاری چنین مسوولیتی باید این پرسش نیز مطرح است که آیا آنها اختیارات خارج از حیطه کاری خود را نیز دارند.

به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها برای کاهش فشارهای جهانی از یکسو و ایجاد پیچیدگی‌های جدید در فرایند بررسی راهبری اینترنت اقدام به تصویب قانون بی‌طرفی اینترنت کرد. موضوعی که حتی تعجب و اعتراض شرکت‌هایی بزرگ آمریکایی همچون گوگل و فیس‌بوک را نیز به دنبال داشت.

چالش تفاوت دیدگاه‌ها در راهبری اینترنت

علاوه بر وجود بازیگران متعدد، مشکل دیگر در خصوص کندی پیشرفت‌ها در مقوله راهبری اینترنت به همزبان نبودن دیدگاه‌ها و رویکردهای طرفین ذینفع مربوط است. گفته می‌شود این اختلاف سطح به شکلی است که به یک برنامه نویس کامپیوتر کتاب حقوق داده و خواسته شود نظرات خود را بیان کند و از سوی دیگر به یک حقوقدان کتاب برنامه نویسی کامپیوتر داده شده و خواسته شود تا او هم نظرات خود را بگوید.

به اعتقاد حضار امروزه مساله راهبری اینترنت و تعدد بازیگران به مثال چند آشپز و یک غذا تبدیل شده که در نهایت مشخص نیست چه سرانجامی خواهد داشت.
** مردم بازیگر جدید دنیای اینترنت

یکی از نکات جالب توجه در نشست راهبری اینترنت در اجلاس سران درباره جامعه اطلاعاتی (WSIS+10) ورود بی سابقه بازیگرانی جدید به نام مردم به عرصه اینترنت بود.

به گزارش آی‌تی‌آنالیز به اعتقاد حضار امروز مردم نیز به راحتی از کنار اینترنت و مسایل مربوط به آن نگذشته و این روزها شاهد حتی وقوع تضاهرات‌های مختلف در سراسر دنیا در اعتراض به چالش‌ها و موانع ایجاد شده در آن هستیم. موضوع سوپا و پیپا در آمریکا بود.

اعتراضات اخیر در آمریکا به موضوع بی طرفی اینترنت نیز گواهی بر این مساله است که مردم به عنوان بازیگرانی قدرتمند در حال ورود به عرصه راهبری اینترنت و مسایل مرتبط با آن هستند.

از این رو امروزه مساله راهبری اینترنت در حوزه ملی و بین‌المللی شاهد ورود و خواست مردم در تنظیم مسایل مربوط به اینترنت است
** تحمیل مسوولیت‌های بیشتر به کاربران اینترنت

یکی از دیگر موضوعات جالب توجه در نشست روز نخست اجلاس جهانی سران درباره جامعه اطلاعات (WSIS+10) به تحمیل برخی مسوولیت‌ها به کاربران اینترنت مربوط می‌شد.

به گزارش آی‌تی‌آنالیز یکی از مدیران نشست با طرح این پرسش که برخی این سوال را می‌پرسند که ما در کشور خود مشکلاتی در حوزه اینترنت داریم، حال این مسایل را به کجا باید منتقل کنیم؟ واقعیت آن است که اینترنت امروزه پرسش‌های زیادی را ایجاد کرده و کمتر نهادی مسوولیت برخی مسایل به ویژه در حوزه‌های امنیتی را می‌پذیرد.

از این رو همانطور که مسوولیت امنیت بسیاری از چیزها همچون خانه، ماشین و ... به خود مردم سپرده شده و از آنها خواسته می‌شود که با تدابیر امنیتی همچون انواع قفل‌ها از اموال خود محافظت کنند، رفته رفته بسیاری از مسوولیت‌های اینترنتی نیز در حال تحمیل به کاربران اینترنت است. به همین منظور دولت‌ها دایماً به کاربران توصیه‌های متعدد می‌کنند که برای پیشگیری از هک نشدن، ویروسی نشدن و از دست ندادن اطلاعات همواره باید اقدامات بیشتری به عمل آورند.

این موارد نیز از جمله مسایل لاینحل و البته جدید هستند، اگرچه در برخی موارد همچون انواع جرایم سازمان یافته اقداماتی در عرصه جهانی در حال انجام است، اما در عین حال مسایل و مسوولیت‌های بیشتری به آهستگی در حال انتقال به کاربران اینترنت است.

  • ۹۳/۰۳/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">