ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گلایه وزارت ICT از کمبود اعتبارات پژوهشی

| يكشنبه, ۲۰ آذر ۱۳۸۴، ۰۸:۵۲ ب.ظ | ۰ نظر

معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن گلایه از کمبود پژوهشگر و کم بودن بودجه پژوهشی در ایران ، گفت : ‪۲۶‬ هزار و ‪ ۳۰۰‬پژوهشگر در کشور داریم که به این ترتیب به ازای هر سه هزار نفر یک پژوهشگر در کشور وجود دارد.
دکتر"کمال محامدپور" روز یکشنبه در یک نشست مطبوعاتی که به مناسبت هفته پژوهش برگزارشد ، افزود : ‪ ۱۹‬هزار نفراز پژوهشگران در دانشگاهها و شش هزارو ‪ ۷۰۰‬نفر آنان در موسسات غیر دانشگاهی هستند.
وی ادامه داد: ما نسبت به استاندارد جهانی در این زمینه بسیار فاصله داریم چرا که در کشورهای صنعتی برای هر هزار نفر،‪ ۱۰‬پژوهشگر وجوددارد.
وی گفت:سهم‌پژوهش واهمیت تحقیقات که زیرساخت توسعه اقتصادی ،اجتماعی در کشور است ، ‪ ۱/۲۵‬درصداز تولید ناخالص ملی است که این رقم برای امسال ‪ ۰/۶۷‬درصد است.
محامدپور افزود: این امر نشان می‌دهد که وضعیت خوبی در بخش پژوهش و پژوهشگر در کشور وجود ندارد و از آنجا که این بخش در صنعت تولید و درآمد سرانه کشور تاثیرگذار است باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: یکی از علل عمده پانگرفتن بخش پژوهش،عدم ارتباط بین بخش تحقیق با سایر بخشهاست که باید رابطه‌ای منطقی دراین میان شکل گیرد.
معاون آموزش، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات ، گفت : باید تحقیقات در کشور خریداری شود و به بازار برای مصرف راه پیدا کند که این امر نیازمند سنجش نیاز بازار در بخش پژوهش است.
محامدپور افزود: از آنجا که هنوز میان بخش پژوهش و بازارارتباطی شکل نگرفته است، پژوهش نیز در کشور زیرساخت‌های مورد نیاز را ندارد.
وی اظهار داشت : اگر ایران را با کشوری مانند هندوستان مقایسه کنیم خواهیم دید که دراین بخش بسیار جای کار وجود دارد به طوری که بررسی ها نشان می‌دهد که تنها یک شرکت در هندوستان که در بخش فناوری اطلاعات کار می کند ، درآمد خود را به زودی به ‪ ۸۷‬میلیارد دلار خواهد رساند.
وی گفت : همچنین تعداد کارشناسان فناوری اطلاعات این کشور تنها در شهر بنگلور ‪ ۱۵۰‬هزار نفر است که این امر نشان از پیشرفت و توسعه نیروی انسانی در این بخش دارد.
وی ادامه داد: به همین دلیل است که هندوستان بین شش کشوری است که پرتاب ماهواره دارد و جز سه کشوری است که سوپر کامپیوتر ساخته است.
وی به برخی از مشکلاتی که در امر توسعه پژوهش در کشور وجود دارد، اشاره‌کرد و گفت : کمبود اعتبار، نبود فرهنگ پژوهشی و نبود ن تجربه فعالیت‌های پژوهشی به صورت گروهی و عدم استفاده از نتایج پژوهش‌ها در بخش‌های اجرایی از جمله این مشکلات است.
معاون آموزش ، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات ، گفت : ایجاد انگیزه و رغبت برای انجام طرحهای پژوهشی و انجام تحقیق برای تقاضا، محور بودن پژوهش‌ها براساس نیازسنجی مشخص ، نیز از جمله موانعی است که باید در این بخش مرتفع شود.
محامدپور افزود: باید تلاش شود ارتباط صحیحی میان "پژوهش و صنعت" و "پژوهش و دانشگاه" ایجاد شود.
وی اظهار داشت: بخش پژوهش کشور از نظر پتانسیل منابع انسانی کمبودی ندارد، بلکه سه محور اعتبار، تعیین نیاز و مدیریت تحقیقات باید در این بخش بطور جدی شکل گیرد.
وی خاطرنشان کرد : وزارت ارتباطات از پایان نامه‌های کارشناسی‌ارشد و دکترا، در بخشهای پژوهشی و دانشگاهی حمایت کرده است و تاکنون هزار پروژه به این سازمان برای حمایت پیشنهاد شده که ‪ ۸۰۰‬پروژه از آنها تصویب شده که اعتبار این پروژه‌ها بالغ بر دو میلیارد تومان است.
محامد پور اظهار داشت: حمایت از ایجاد آزمایشگاههای تحقیقاتی در بخش مخابرات و فناوری اطلاعات و ارایه وام‌های کم بهره به بخش تعاون و خصوصی از دیگر حمایت‌هایی است که در حال انجام است.
معاون آموزش ، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات گفت : تا پایان مهرماه امسال ، ارایه ‪ ۲۷‬میلیارد تومان وام کم بهره بدین منظور به تصویب رسیده است که ‪ ۱۶‬میلیارد تومان از آن تاکنون از سوی پست بانک پرداخت شده و امیدواریم تا پایان سال ‪ ۲۲‬میلیارد تومان دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به تعامل بخش پژوهش با کشورهای دیگر ادامه داد: کشور ما متاسفانه تعامل گسترده‌ای در این بخش با دیگر کشورها ندارد و ارتباطاتش بیشتر با کشورهای منطقه مثل ترکیه و پاکستان و کشورهای عضو اکو است.
وی اظهار داشت : پروژه‌ای در مرکز تحقیقات مخابرات توسط چهار مشاور خارجی در حال انجام است که برای توسعه فناوری اطلاعات و مخابرات ، ارایه اینترنت پرسرعت ، شکل گرفته است.
وی گفت : یکی از تلاشهای اساسی ما ایجاد ارتباطی تنگاتنگ میان بخش خصوصی و دولتی است که از نتایج پژوهشها در هر دو بخش استفاده شود.
معاون آموزش ، پژوهش و امور بین‌الملل وزارت ارتباطات گفت : از دیگر سیاستهای حمایتی وزارتخانه ، مشارکت بخش خصوصی در مناقصات وانجام پروژه- هااست تا بدنبال آن بازارسازی برای تولید داخل و بخش خصوصی فراهم شود.

  • ۸۴/۰۹/۲۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">