ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یک سوزن به خود و یک جوالدوز به دیگران

| دوشنبه, ۷ خرداد ۱۳۹۷، ۱۰:۵۷ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - این صحنه را زیاد در فیلم‌ها دیدیم که کارآگاهان پلیس روی یک تخته یا دیوار تعدادی عکس چسبانده و با کلی خط یا نخ آنها را به یکدیگر وصل می‌کنند تا در نهایت بتوانند، تصویری از ارتباطات میان آنها را پیدا کنند.

حالا اگر شبیه این کار را با دولت انجام داده و عکس وزارتخانه‌ها و نهادهای عضو هیات دولت را روی تخته چسبانده و مسایل و مشکلات آنها را به هم مرتبط کنیم، قطعا تصویر پیچیده‌ای ایجاد می‌شود که پیام آن چیزی شبیه به نوعی رهاشدگی و ناهماهنگی است.

اما برای آنکه این مطلب سر به فلک نکشد، تنها به مسایل پیرامون حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت، آن هم نه با شخم زدن آرشیو اخبار که با مروری سطحی و کوتاه پرداختم.

* وزارت راه بابت عدم راه‌اندازی سامانه املاک و اسکان، صدای وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی را درآورده که به کلی از مکاتبات ایشان در دو سال گذشته پاسخ نداده و حقوق دولت و کشور تضییع شده است.
* وزارت بهداشت انتقاد دارد که وزارت ارتباطات باید برای مهار پدیده چندین ساله داروهای تقلبی و ماهواره‌ای وارد عمل شده و خطوط ارتباطی آنها را از کار بیندازد.
* وزارت ارشاد متولی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات است و انتقاد دارد که برخی وزارتخانه‌ها اصلا توجهی به این قانون و سامانه ندارند.
* بانک مرکزی هنوز تکلیف قانونی خود را برای ارز مجازی روشن نکرده، وزارت ارتباطات اعلام می‌کند که نخستین ارز ملی مجازی را راه‌اندازی کرد.
* بانک مرکزی به عنوان متولی و رگولاتور حوزه مالی، امنیت کدهای USSD اپراتورها را زیر سوال می‌برد، وزارت ارتباطات اما ورود کرده و مهلتی برای رفع این ناامنی می‌گیرد و خبری از نتیجه نمی‌شود.
* وزارت صنعت سامانه جامع تجارت راه‌انداخته و وزارت اقتصاد هم پنجره واحد گمرکی ساخته و این سامانه و آن پنچره به یکدیگر اطلاعات نمی‌دهند و کلی مساله ایجاد شده است.
* گمرک وزارت اقتصاد برای حفظ انحصار و اقتدار اطلاعاتی خود، اقدام به باز تولید تمام زیر مجموعه‌های سامانه جامع تجارت وزارت صنعت به صورت موازی کرده است.
* وزارت اقتصاد نماد اعتماد کسب‌وکارهای اینترنتی که سال‌هاست از سوی وزارت صنعت صادر می‌شود را غیرقانونی می‌داند و می‌گوید باید حذف شود.
* وزارت ارتباطات سال‌هاست نتوانسته مشکل کسب‌وکارهای حوزه فاوا را با وزارت اقتصاد و سازمان تامین اجتماعی حل کند.
* رییس جمهور 5 سال است شعار تحقق دولت الکترونیکی می‌دهد، متولی دولت الکترونیکی اما صدایش در می‌آید که در 5 سال گذشته حتی یک ریال بودجه نگرفته است.

خاطرمان باشد که این موارد صرفا در خصوص مسایل حوزه ICT در دولت بود و اگر این وضعیت را به تمام حوزه‌ها تعمیم دهیم، تصویر عجیبی از آنچه در دولت می‌گذرد شکل خواهد گرفت.

راستی این روزها یکی از انتقادات مقامات دولتی از رسانه‌ها و منتقدان این است که چرا از سایر نهادها انتقاد نمی‌کنند و دست و دلشان فقط برای انتقاد از دولت باز است. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۷/۰۳/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">