ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

8 نکته برای خرید گوشی در سال 2017

| سه شنبه, ۲ خرداد ۱۳۹۶، ۰۶:۱۳ ب.ظ | ۰ نظر

 سمیه مهدوی - تیتر چند پیشنهاد برای خرید گوشی یکی از تیترهای قدیمی و کلیشه‌ای در حوزه اخبار موبایل محسوب می‌شود که اکثر کاربران به تصور همان پیشنهادات قدیمی و تکراری قید خواندن مطلب را می‌زنند.

اما واقعیت این است که همانطور که گوشی‌سازان همواره در تبلیغات خبر از تغییرات جدید و جدید در محصولات خود می‌دهند، به ناچار معیارهای خرید گوشی‌ها هم باید تغییر کند و این تیتر کلیشه‌ای را باید تا سال‌های آینده هم تحمل کنید. به همین جهت ما سال 2017 را به انتهای تیتر اضافه کردیم تا شما را واقعا با نکاتی جدید برای خرید گوشی‌های جدید آشنا کنیم. به ویژه که امروزه کاربران در محاصره شدید و سنگین تبلیغات و سایت‌های تبلیغاتی احاطه شده‌اند و انتشار مطالبی از این دست به انتخاب درست کمک بهتری می‌کند.

با ذکر این مقدمه و با توجه به تغییرات مستمر در دنیای فناوری موبایل، برای خرید گوشی در سال جاری باید به چه نکاتی توجه کرد؟ در این مطلب 8 نکته کلیدی که پیش از خرید گوشی باید به آن توجه داشت را مرور می‌کنیم.

 

iOS استفاده آسان، اندروید انتخاب بیشتر

در حال حاضر دو سیستم عامل اندروید و iOS در دنیای موبایل برتری بالغ بر 95 درصدی دارند. اما این که هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند شاید پرسشی باشد که افراد غیرفنی چندان علاقه‌ای به ورود به جزییات آنها نداشته باشند.

به زبان ساده اما می‌توان گفت، کارکردن با سیستم عامل iOS که انحصارا روی گوشی‌های گرانقیمت آیفون سوار شده است، آسان‌تر است در حالی‌که سیستم عامل اندروید که تقریبا روی تمامی گوشی‌های سایر برندهای موبایل و در طیف قیمتی ارزان تا گران قرار دارند، به کاربران انتخاب‌های بیشتری می‌دهد. در نگاه نخست تقریبا تمام اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای پرکاربرد و پرطرفدار دنیا برای هر دو سیستم عامل وجود دارد و هر دو نیز به‌روزرسانی‌های لازم را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. اما واقعیت آن است که در سیستم عامل اندروید گذشته از تنوع بالاتر اپلیکیشن‌ها، شما حق انتخاب گوشی‌های نامحدود با قیمت‌های بسیار متنوع دارید در حالیکه آیفون‌های اپل به هیچ وجه ارزان نیستند و شاید خرید آنها برای بسیاری کاربران پرداخت پول اضافه باشد. موضوعی که در نکته کلیدی بعدی به آن می‌پردازیم.

 

پول بیشتر از نیازتان هزینه نکنید

در حالیکه گوشی‌های آیفون و بالارده‌های اندرویدی در نگاه نخست از حدود 2 و نیم میلیون تومان به بالا قیمت دارند و در هنگام خرید بابت سایر هزینه‌های جانبی و پنهان گاه تا 3 میلیون و 200 هزار تومان نیز برای شما آب می‌خورند، کم نیستند انتخاب‌های بسیار خوب و ارزانی که قیمتی در حدود 2 میلیون تومان و حتی به مراتب کمتر و در حدود یک میلیون و 200 هزار تومان هزینه دارند. برای راهنمایی بیشتر کافیست نگاهی به گوشی‌های پیشتاز نه سال‌های بسیار دور که یکی دو سال اخیر برخی برندهای پرفروش داشته باشید که با قیمت‌های بسیار مناسب یک گوشی با قابلیت‌های بسیار پیشرفته را در اختیار شما می‌گذارند.

 

سایز درست را بخرید

گوشی قرار است ابزاری باشد که دایم در دست دارید، پس سایز مساله محسوب می‌شود و اگر یک گوشی با اندازه نامناسب خریداری کنید، حتما پشیمان می‌شوید. به همین جهت حتما گوشی مورد نظر را در دست گرفته، لمس کنید و در صورت امکان اندکی با آن کار هم بکنید. گوشی‌های زیر 5.5 اینج برای استفاده کسانی که علاقه به در دست گرفتن یک‌دستی گوشی هستند یا دستان کوچک دارند انتخاب مناسبی است. حال آنکه گوشی‌هایی با صفحه بزرگ برای کاربرانی که علاقه و عادت به استفاده دو دستی از گوشی داشته و یا مرتبا میال به دیدن فیلم و بازی هستند، یک انتخاب درست و مناسب است.

اگرچه برخی گوشی‌سازان به دنبال ساخت گوشی‌های بزرگ‌تری هستند که در عین حال راحت‌تر نیز در دست قرار بگیرد، اما شما کاری به این تلاش‌ها نداشته باشید و آنچه را بخرید که با آن راحت‌تر هستید!

 

برای صفحه نمایش رنگ و نور مهمتر از رزولوشن است

بگذارید یک موضوع را برای شما شفاف کنیم. در انتخاب صفحه نمایش گوشی در نظر داشته باشید که کیفیت رنگ‌ها و روشنایی صفحه در اهمیت بالاتری از رزولوشن (وضوح) که شرکت‌ها اعلام می‌کنند و بسیاری از کاربران نیز از آن سر در نمی‌آورند، قرار دارد.

یک صفحه نمایش 4K برای گوشی خوب است اما تا حدودی زیاده‌روی است. در عوض توجه خود را بیشتر معطوف به این موضوع کنید که نور و رنگ گوشی شما در تاریکی و روشنایی روز و زیر آفتاب چه عملکردی دارند. واقعیت آن است که در این مورد مشخص، صفحه نمایش‌های AMOLED بهتر از LCD هستند. البته این روزها صحبت از صفحه نمایش‌های HDR در گوشی موبایل نیز می‌شود که طیف رنگ‌های بیشتری را ارایه می‌دهند. اما در نهایت قرار است شما با گوشی کار کنید، پس نه به بمباران تبلیغاتی که به آنچه در عمل می‌خرید دقت کنید.

 

مگاپیکسل‌های دوربین را نادیده بگیرید

در کنار مساله مهمی به نام عمر باطری، این روزها دوربین یکی از قابلیت‌های مهم در انتخاب گوشی‌های هوشمند تبدیل شده است و بسیاری از شرکت‌های گوشی‌ساز نیز روی این بخش سرمایه‌گذاری و تبلیغات زیادی دارند. در مورد دوربین به سایز دهانه دوربین (aperture) دقت کنید که عدد هر چه پایین‌تر باشد بهتر است. نکته بعدی آنکه این روزها لنزهای دوگانه نیز عملکرد به مراتب بهتری را نشان داده‌اند. خیلی روی جنگ عددی مگاپیکسل‌ها خودتان را معطل نکنید.

 

پردازنده مثل سابق مهم نیست

بله در گذشته پردازنده یک اصل مهم برای خرید و انتخاب یک گوشی بود اما واقعیت آن است که امروزه و به لطف پیشرفت گوشی‌ها، پردازنده‌ها دیگر مساله و نگرانی محسوب نمی‌شوند و حتی در میان گوشی‌های میان‌رده نیز انبوهی از مدل‌ها را می‌توان یافت که پردازنده آنها توان کافی برای رفع نیاز بخش زیادی از کاربران موبایل را دارند.

اما این موضوع را هم در نظر داشته باشید که اگر اهل بازی و سرگرمی‌های موسوم به واقعیت افزوده هستید، برای شما یک گوشی اندرویدی با پردازنده اسنپ‌دراگون 821 و یا آخرین نمونه آن یعنی 835  توصیه می‌شود. برای سایر کاربران پردازنده اسنپ‌دراگون سری 600 نیز کافی و مناسب است. در مورد عشاق آیفون نیز باید گفت پردازنده‌های A10 که روی آیفون 7 و هفت پلاس هستند بسیار پرسرعت محسوب می‌شود.

 

نه به باتری‌های زیر 3000میلی‌آمپر

از هر چه بگذریم، قید باتری در گوشی‌های هوشمند و پرکاربرد امروزی که قابلیت اتصال به اینترنت نسل 4 و LTE را نیز دارند، نمی‌توان زد. پس خیلی رک و راحت به شما بگوییم اگر از گوشی فقط برای جواب دادن تلفن و ارسال پیامک استفاده نمی‌کنید، سراغ گوشی‌هایی با باتری زیر 3000 میلی‌آمپر نروید. برای کسب اطلاع دقیق میزان توانایی گوشی‌ها در استفاده‌های طولانی به ویژه وب‌گردی می‌توانید سری به لیستی که بر اساس Tom's Guide Battery Test تهیه شده بزنید و خودتان نتیجه و گوشی دلخواهتان را انتخاب کنید.

 

حداقل 32 گیگ حافظه می‌خواهید

نمی‌توان هم گوشی داشت، هم دوربین داشت، هم یک کامپیوتر جیبی داشت، هم ابزار بازی داشت، هم وسیله‌ای برای مطالعه داشت و هم خیلی چیزهای دیگر، اما حافظه‌ای اندک هم داشت. این موارد با هم در تناقض است و باید گفت دوره گوشی‌های 16 گیگی به سرآمده است. خود من یک گوشی با حافظه 16GB دارم که نزدیک به 9GB آن را سیستم عامل و برنامه‌های اصلی گوشی اشغال کرده و تنها 7 گیگ باقی‌مانده در اختیار من بود. با آنکه یک کاربر بسیار کم مصرف محسوب می‌شوم، هفته قبل ناچار به خرید یک SDکارت 16GB جدید برای گوشی شدم.

پس حداقل حافظه مورد نیاز یک گوشی امروزی دیگر 16 گیگ نیست و 32گیگ جای آن را گرفته است. البته که کسانی که اهل دانلود زیاد و بازی‌های و فیلم‌های 4K هستند، به حافظه 64 گیگ به بالا نیاز خواهند داشت.

بی‌توجه به تبلیغات و با توجه به این نکات ساده می‌توانید یک گوشی خوب و اقتصادی خرید کنید. (منبع:عصرارتباط)

  • ۹۶/۰۳/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">