ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

80 درصد شرکت های ICT گواهی کیفیت گرفتند!

| دوشنبه, ۲۳ اسفند ۱۳۹۵، ۰۳:۵۷ ب.ظ | ۰ نظر

در ششمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، 80 درصد شرکت کنندگان، گواهی نامه کیفیت دریافت کردند.
فناوران- ششمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان مهم ترین و قابل اتکا ترین جایزه حوزه فاوا عصر روز شنبه برندگان خود را معرفی کرد. اما تعریف طیف وسیعی از گواهینامه های کیفیت سبب شد 80 درصد شرکت کنندگان در این ارزیابی، راضی به خانه برگردند.
براساس این گزارش در این ارزیابی تنها 20 شرکت مشارکت کردند که از میان آنها 16 شرکت موفق به اخذ گواهینامه شدند. نکته عجیب اینکه دو اپراتور همراه اول و ایرانسل که در انواع و اقسام جوایز سالیانه متعدد حضور گسترده ای دارند، حاضر به مشارکت در این ارزیابی نشدند.
در این مراسم شرکت آریا رسانه تدبیر (شاتل) در بخش اینترنت پرسرعت و شرکت ارتباطات مبین نت در بخش اینترنت پرسرعت بی سیم ثابت بالاترین نشان جشنواره یعنی گواهینامه و لوح سرآمدی و تندیس جشنواره را دریافت کردند.
همچنین شرکت های ایران سولار، خدمات ارتباطی رایتل و بانک آینده (در بخش بانکداری الکترونیکی) اشتهار به کیفیت، 2 ستاره را در این مراسم دریافت کردند.
شرکت انتقال داده های ندا گستر صبا،  شرکت حلماگستر خاورمیانه، شرکت زیرساخت امن خدمات تراکنشی و شرکت داده پردازی رسپینا نیز اشتهار به کیفیت یک ستاره دریافت کردند.
در بخش فاوا طبق مصوبه 104 شورای عالی سیاست گذاری جایزه ملی کیفیت ایران، از سال 89 ارزیابی و اهدای جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات محول شد.


 هیچ کس نگران تمام شدن پهنای باند نیست
وزیر ارتباطات در این مراسم گفت: آن دسته از شرکت هایی که کیفت بالاتری دارند، در این رویداد شناخته شده و تعامل و نوع نگاه ما نسبت به آنها متفاوت خواهد بود. از سوی دیگر ارزیابی های صورت گرفته در خصوص عملکرد این شرکت ها سبب بالا رفتن نگاه مثبت مردم به این شرکت ها خواهد شد.
واعظی با بیان اقدامات صورت گرفته طی یک سال گذشته در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: هزینه خدمات این حوزه را در چند مرحله کاهش داده ایم و طبق دستور دو روز قبل کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات هزینه پهنای باند برای شبکه انتقال در داخل کشور را ۲۰ درصد کاهش داد.
وی گفت: این موضوع با هدف کاهش هزینه ها برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات ایجاد شده است تا اپراتورهای ارایه دهنده خدمات به جای فروش حجم اینترنت نسبت به فروش سرویس و خدمت اقدام کنند و دلهره ای برای اتمام پهنای باند نداشته باشند.
وزیر ارتباطات درباره اجرای مصوبه تفکیک قیمت ترافیک استفاده از سایت های داخلی نسبت به اینترنت بین الملل نیز گفت: هم اکنون شاهد هستیم که شرکت ها یکی پس از دیگری این مصوبه را اجرایی کرده اند و روی سایت این شرکت ها نحوه محاسبه ترافیک اینترنت از اینترانت و سایت های پربازدید اعلام شده است.
وی با بیان اینکه این مصوبه باید بدون تردید توسط تمامی ارایه دهندگان اینترنت اجرا شود، گفت: حتی شرکت هایی که این تعرفه را روی بسته های اینترنتی اعمال کرده اند، بیش از ۵۰ درصد کاهش قیمت داده اند.
واعظی گفت: این موضوع به اپراتورهای موبایل نیز تعمیم داده شده و در بسته اینترنتی اپراتورهای موبایل نیز دیده می شود و اگر مشترکی در این زمینه نارضایتی دارد، می تواند آن را به سامانه ۱۹۵ شکایات وزارت ارتباطات اعلام کند.
وزیر ارتباطات در خصوص اضافه شدن هزینه آپلود به اینترنت نیز گفت: در گذشته با توجه به اینکه ۹۹ درصد استفاده کاربران مربوط به دانلود می شد، برای آپلود هزینه ای وجود ندارد اما اکنون با توجه به افزایش استفاده از این بخش قاعدتا لازم است هزینه های آن نیز پرداخت شود.
واعظی گفت: زمانی هیچ استفاده ای از آپلود نمی شد اما اکنون میزان استفاده از این خدمت بیشتر شده و با توجه به اینکه آپلود فایل ها هم برای شرکت های مختلف هزینه به دنبال دارد، طبیعی است این هزینه دریافت شود.
وی ادامه داد: به عبارت دیگر این گونه نبوده که پیش از این آپلود فایل ها رایگان باشد؛ بلکه استفاده چندانی از این خدمت چندان صورت نمی گرفت.


 Waze جایگزین دارد
واعظی درباره اینکه جایگزین ایرانی برای نرم افزاز فیلتر شده «ویز» وجود ندارد، توضیح داد: این نرم افزار جایگزین های بسیاری در ایران دارد که الزاما ایرانی نیستند و کسانی که از این نرم افزار تاکنون استفاده می کرده اند، می توانند از نرم افزارهای مشابه استفاده کنند.
وی بیان کرد: موضوع فیلتراپلیکیشن مسیریاب «ویز» در قوه قضاییه بررسی شده و استدلال نیز این بود که ایجاد کننده این نرم افزار کشور مناسبی نبوده است که از نظر ما نیز این موضوع درست است و بلافاصله حکم قاضی را اجرا کردیم.
واعظی درباره تمهیدات وزارت ارتباطات برای افزایش ظرفیت شبکه ارتباطی کشور در ایام نوروز گفت: مانند هر سال نقاط پرترافیک زیارتی و گردشگری را در کشور شناسایی کرده ایم و ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال ارتباطات داخل را افزایش داده ایم و همین طور طبق بخشنامه ای به اپراتورهای موبایل تاکید کرده ایم که آنتن های BTS سیار را به نقاط شناسایی شده ارسال کنند.
ابوالحسن فیروز آبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز که یکی از سخنرانان ثابت مراسم های وزارت ارتباطات است، در این مراسم گفت: در دنیا نظام های ممیزی و تعیین کیفیت نشانه توسعه یافتگی حکومتی و ملی است. به خصوص در حوزه های نو با تکنولوژی پیچیده که مردم دانش و سابقه ای درباره اینگونه خدمات و کالاها ندارند، باید در این حوزه ها مراجع مربوط به آن حوزه مانند شرکت زیرساخت در حوزه تلکام کشور، برای تعیین کیفیت سرویس ها گام بردارند که خوشبختانه این کار از سال 90 شروع شده و ادامه دارد.
وی با بیان اینکه بخشی از توسعه و رشد کشور از محل بهره وری به دست می آید، گفت: برای 5 سال آینده پیش بینی رشد سالانه 8 درصدی در نظر گرفته شده است که با اطلاع از شاخص های واقعی موجود، تحقق آن نزدیک به ناممکن است و 2 درصد از این 8 درصد هم برای بهره وری دیده شده و این در حالی است که بهره وری در ادامه کار کیفیت به دست می آید.

  • ۹۵/۱۲/۲۳

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">