ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

80 درصد شرکت‌‏های نرم افزاری در حال ورشکستگی

| جمعه, ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۵، ۰۲:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

80 درصد شرکت‌‏های نرم افزاری به دلیل رکود حاکم بر بازار و کوچک بودن بازار نرم افزار ، در حال ورشکستگی هستند.

مهندس سهیل مظلوم ، نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای ، درگفت وگو با خبرنگار ایلنا ، با بیان این که بازار نرم افزار طی دوسال گذشته روند رو به رشدی را سپری می‌‏کرد، گفت: طی چند سال گذشته سازمان‌‏های دولتی موظف بودند 2 درصد از بودجه جاری خود را صرف امور IT کنند که نرم افزار نیز شامل آن می‌‏شد ، اما به دلیل حذف این بخش در بودجه جاری ، آینده تاریکی در انتظار شرکت‌‏های نرم افزاری است.
مهندس مظلوم ، افزود: دولت بزرگ‌‏ترین مشتری بازار نرم افزار در ایران است ، به نحوی که یک ریال سرمایه‌‏گذاری دولت در این بخش منجر به سرمایه‌‏گذاری 4 ریالی بخش خصوصی در صنعت نرم افزار می‌‏شود.

وی، گفت: طبیعی است که با حذف اختصاص 2 درصد بودجه جاری سازمان دولتی به IT، نمی‌‏توان امید چندانی به رشد صنعت نرم افزار در داخل کشور داشت ، به نحوی که اکثر این شرکت‌‏ها در سال جاری با خطر ورشکستگی مواجه خواهند بود.

نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای ، با اشاره به برگزاری مناقصات دولتی در بخش نرم افزار ، ادامه داد: متاسفانه طی مدت اخیر مناقصات بزرگ دولتی برگزار نشده و یا اگر مناقصه‌‏ای هم برگزار شده بعد از مدتی به صورت یک طرفه باطل شده که این امر باعث افزایش رکود حاکم بر بخش نرم افزار داخلی شده است.

وی ، گفت: از طرفی تعدادی از شرکت‌‏های نرم افزاری با وجود اجرای پروژه و عمل به تعهدات خود ، هنوز پولی از جانب پیمانکار دریافت نکرده‌‏اند که این این امر باعث افزایش مشکلات اقتصادی ، مالی و در نتیجه متضرر شدن آنها می‌‏شود.

نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای ، در ادامه در رابطه با قانون اجرای کپی‌‏رایت در کشور نیز گفت: در حال حاضر قانون کپی رایت در ایران اجرا شده و وزارت دادگستری به جد پی‌‏گیر جرایم کپی رایت بوده و حتی احکام سنگینی را نیز در این ارتباط صادر کرده است.

مهندس مظلوم ، تصریح کرد: این که برخی از شرکت‌‏ها به دلیل نقض‌‏کپی رایت شکایتی به دادگاه‌‏های مربوطه نمی‌‏کنند، دلیل نمی‌‏شود که اعلام کنیم قانون کپی رایت در ایران اجرا نمی‌‏شود ، از طرفی شورای انتظامی نظام صنفی رایانه‌‏ای نیز به پی‌‏گیری پرونده‌‏هایی که از حجم بالایی برخوردار نیستند ، می‌‏پردازد، به نحوی که تاکنون بالغ بر 40 پرونده را رسیدگی کرده است.

وی ، تاکید کرد: شرکت‌‏های نرم افزاری که نسبت به نقض کپی‌‏رایت برنامه‌‏های خود شکایت دارند می‌‏توانند به شورای انتظامی نظام صنفی رایانه‌‏ای و یا دادگاه‌‏های مربوطه شکایت کنند و مطمئن باشند که به مشکل آنها رسیدگی می‌‏شود.

نایب رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌‏ای ، ادامه داد: متاسفانه شرکت‌‏های نرم افزاری ما هنوز باور نکرده‌‏اند که می‌‏توانند نسبت به جرایم کپی رایت شکایت کنند ، بنابراین از انجام آن صرف نظر می‌‏کنند.

  • ۸۵/۰۲/۲۹

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">