ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آتش‌بیار جعلی معرکه‌ای واقعی: «حشمت علوی»

| سه شنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۳۳ ق.ظ | ۰ نظر

عباس پورخصالیان - اواسط هفته پیش برملا شد که در پس نام کاربری «حشمت علوی» در توییتر، هیچ فرد حقیقی شناسایی نشده زیرا در اصل، اعضای فرقه‌ای برانداز گرد آمده بودند و از سال 2017 تا آوریل 2018 جعلیاتی علیه ایران و برضد برجام

زیر نام جعلی «حشمت علوی» به زبان انگلیسی در فضای سایبری منتشر می‌کردند که این جعلیات سپس در روزنامه‌های چاپی بازنشر شده و در رسانه‌های اجتماعی نیز پخش می‌شدند.

برای درک بهتر مورد «حشمت علوی» باید توجه داشت که معضلات حقوقی شناخته شده در بهره‌برداری از مطالب منتشره در رسانه‌های فضای سایبری و رسانه‌های اجتماعی کدامند؟ و مورد «حشمت علوی» در آن میان، از چه نوع بوده است؟

 

چهار نوع گمنامی برخط

انواع گمنامی برخط، بسیارند ولی چهار مورد زیر از پربسامدترین آنها هستند:

1‌- گمنام بودن به‌معنی جعلی بودن نام واقعی کاربر یا فراهم‌آور مطالب، در حالی که شخص کاربر، واقعا وجود دارد، ولی به دلایلی، مایل است بی‌چهره یا با چهره اما به هر حال گمنام بماند؛

2‌- جعلی بودن نام مولف اصلی مطالب منتشر شده توسط دارنده یک حساب کاربری، اعم از اینکه شخص کاربر با نام واقعی و چهره واقعی‌اش در رسانه اجتماعی ظاهر شود یا بی‌چهره و گمنام، در حالی که دارنده حساب کاربری، مطالب مولف نامعلوم را دزدیده و خود را مالک معنوی آن مطالب معرفی می‌کند؛

3‌- انسان‌نما بودن یعنی در واقع روبات بودن و خود را انسان جا زدن به‌عنوان فراهم‌آور مطالب منتشره ذیل یک حساب کاربری؛

4‌- جعلی بودن هویت و شخصیت فرد معرفی شده در یک حساب کاربری، به این معنی که یک حساب کاربری، دارای نام و عکسی متعارف از دارنده آن حساب است، اما در واقع هم نام و هم عکس، جعلی هستند و در پس آن نام فردی و چهره، نه یک فرد بلکه افرادی نامشخص از یک حزب، سازمان، انجمن و به‌طور کلی از یک گروه نامشخص، فعالیت می‌کنند، ولی مالکیت معنوی مطالب منتشره به فرد خیالی معرفی شده در بالای حساب کاربری نسبت داده می‌شود، بدون آنکه آن نام، نام یکی از اعضای گروه باشد و بدون آنکه چنین فردی، وجود خارجی داشته باشد.

نمونه‌ای از نوع اخیر (مورد چهارم مذکور)، حساب کاربری «حشمت علوی» است؛ فردی جعلی که نه تنها منبع «مستندات» دولت ترامپ علیه ایران است، بلکه همچنین شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای با «وی» قرارداد دورکاری برای انجام «پژوهش» درباره مسایل سیاسی و نظامی ایران امضا کرده و وجوهی واقعی به این فرد جعلی پرداخت کرده‌اند. برای مثال: ** Forbes نهادی اقتصادی که مدعی است: شرکت فراهم‌آور رسانه‌های جهانی به‌منظور یاری‌رسانی به کسب‌وکارها، سرمایه‌گذاران، فن‌سالاران، کارآفرینان و رهبران اقتصاد بین‌المللی است، تا آوریل 2018، خریدار جعلیات «وی» بوده و با نشر این جعلیات، آنها را به خورد ده‌ها روزنامه چاپی، هزاران خبرنگار و کارشناس ایران‌پژوه و میلیون‌‌ها کاربر جویای اخبار روز داده است.**

 

در تصویر فوق که مربوط به حساب کاربری «فُربس» در توییتر است، «حشمت علوی» به‌عنوان یک فعال ایرانی که خواهان عدالت و برابری است، معرفی شده است!

بر اساس بی‌اساس مستندات جعلی تهیه‌شده توسط «حشمت علویِ» مجعول، کاخ سفید در سال 2018 از برجام امضاشده در سال 2015 توسط دولت پیشین ایالات متحده، خارج می‌شود با این دلیل واهی که گویا به‌کمک درآمدهای حاصله از برجام، بودجه نظامی ایران چندین و چند برابر شده، تحریم علیه ایران را توجیه می‌کند.

اما هنگامی که برخی از روزنامه‌نگاران واشنگتن‌پست، چون Salvador Rizzo و Meg Kelly از کاخ سفید می‌پرسند: ماخذ این ادعا چیست؟ ‌پاسخ رسمی کاخ سفید، این است: حساب کاربری توییتر «حشمت علوی»! و به پیوست متن پاسخ، کاخ سفید مقاله‌ای را که فُربس در مورد بودجه دولت ایران به قلم «حشمت علوی» منتشر کرده بود ارایه می‌کند، با ذکر این نکته که شخص «حشمت علوی» یکی از کارشناسان همکار با کاخ سفید است.

دو خبرنگار مذکور Rizzo و Kelly می‌گویند: زیربنای خروج دولت ترامپ از برجام، همین جعلیات است!

به ظاهر، کسی که جعلی بودن هویت «حشمت علوی» را بر ملا کرده، شخصی است که در هفدهم تیرماه 1397 از MEK (اختصار مورد علاقه «مجاهدین خلق») جدا شده بود. او می‌گوید: حشمت علوی نام مستعار تیمی متشکل از افراد سیاسی راست‌گرا در MEK است. مقالات «حشمت علوی» همچنین در روزنامهThe Hill، در وبگاه خبری Daily Caller، مجله سایبری The Federalist، در خبرگزاری انگلیسی‌زبان al‌Arabiya و در بسیاری از سایت‌های فروشنده مقالات، منتشر و عرضه می‌شدند.

به گزارش خبرگزاری برخطThe Intercept : «در تعدادی از شبکه‌های اجتماعی، کانال «حشمت علوی» فعال بوده و در برخی از آنها، هنوز هم فعال است. جعل شخصیت موهوم «حشمت علوی» و انتشار مطالبی تحت این نام ساختگی در بزرگ‌ترین نشریات چاپی جهان و در شبکه‌های اجتماعی، برای دستگاه تبلیغاتی MEK  بسیار کارساز بوده است.»

The Intercept همچنین اعلام کرده است که اکنون تعدادی از ناشران مطالب «حشمت علوی»، به بهانه عدم انطباق این مطالب با استانداردهای روزنامه‌نگاری، از انتشار مطالب «وی» خودداری می‌کنند.

از آوریل 2017 تا آوریل 2018، وبگاه فربس تعداد 61 مقاله از حشمت علوی منتشر و شرکت فربس در ازای هر مقاله، مبالغی را به حساب بانکی معینی پرداخت کرده است.

حساب کاربری (یا به بیان بهتر: ماربری)«حشمت علوی» در توییتر دارای حدود 30 هزار دنبال‌کننده بود که در میان آنها، اعضای بعضی از اندیشکده‌های فعال در واشنگتن دی.سی و تعدادی روزنامه‌نگار نیز به چشم می‌خوردند.

علاوه بر حساب کاربری توییتر، یک بلاگ با نام (Iran Commentary) نیز تحت نام «حشمت علوی» مدیریت می‌شد.

به گزارش وبگاه Diplomat که در زمینه‌های مربوط به سیاست خارجی ایالات متحده می‌نویسد، مدیریت این وبگاه در سال 2017 از شخصی به نام «حشمت علوی» تعدادی رایانامه جیمیل به نام کاربری«حشمت علوی» حاوی مقالات ضد برجام دریافت کرده است که برخی از آنها را برای انتشار برگزیده و بقیه را که مطابق استانداردهای وبگاه Diplomat نبوده مسکوت گذاشته است.

پس از پرسش دو روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست، یعنیSalvador Rizzo  و Meg Kelly از مدیریت روزنامه The Hill،  al‌Arabiya English و The Federalist سردبیران این نشریات بدون هیچ تفسیری پاسخ داده‌اند که از سال 2018 به بعد به بازنشر مطالب «حشمت علوی» پایان داده‌اند.

به نقل از خبرگزاری برخط The Intercept: همین پاسخ کلیشه‌ای را فربس به دو خبرنگار مذکور می‌دهد: «ما رابطه‌مان را با حشمت علوی از آغاز 2018 به بعد قطع کرده‌ایم».

**البته به نظر نمی‌رسد که MEK از انتشار مطالب «حشمت علویِ» مجعول، فقط پول درآورده باشد، بلکه براساس فیلم مستندی که توسط شبکه الجزیره در سال 2018 در مورد کسب‌وکار غیر مشروع برخی رسانه‌های اجتماعی تهیه و پخش شد، این صاحبان رسانه‌های اجتماعی هستند که از نشر تبلیغات MEK باید پول درآورده باشند. **

در ماه می 2018 یعنی درست یک ماه پس از انتشار آخرین جعلیات «حشمت علوی» در فربس، ترامپ خروجش از برجام را اعلام کرد. اکنون به نظر می‌رسد که طراح اصلی تعدادی از شرایط 12‌گانه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز «حشمت علویِ» مجعول باشد.(منبع:عصرارتباط)

 

در همین رابطه:


اکانت فیک منافقین به توییتر بازگشت!

ادامه فشار به ایران با "حشمت علوی"ها

بازگشت بی‌سروصدای اکانت توئیتری «حشمت علوی» همان کاربر بی‌هویتی که علیه ایران فعالیت‌های مختلفی را انجام داده بود، باعث شد نگاهی به ماجراهای این کاربر و حضورش در فضای مجازی داشته باشیم.
«توئیتر حشمت علوی برگشت!» همین خبر کوتاه برای برگشتن یک اکانت کاملاً جعلی که به دست تیم سه نفره‌ای از منافقین مدیریت می‌شود، کافی‌ست تا بخواهیم موضوع را بیشتر بررسی کنیم.
ماجرا از هفته قبل شروع شد، یک خبرنگار خارجی در گزارشی پرده از یک اکانت جعلی برداشت که سال‌ها در رسانه‌های مختلف گزارش و تحلیل می‌نوشت و به عنوان فعال مدنی شناخته می‌شد!
نامش «حشمت علوی» است، از او تنها یک تصویر فیلتر شده و نیم‌رخ در فضای مجازی موجود است، هیچ ویدئویی از آقای علوی نیست، اما تا دلتان بخواهد مقاله‌های به زبان انگلیسی مخصوصاً در دو سال گذشته از او در رسانه‌های محافظه‌کار امریکایی و علیه ایران پیدا می‌کنید.
او حتی آن قدر مورد استناد قرار می‌گرفت که در مواردی نیز از سوی کاخ سفید تأیید رسمی شده و سال گذشته و زمانی‌که ترامپ در تلاش برای خروج از برجام بود و می‌خواست راهی برای غلبه بر فشارهای مخالفان پیدا کند، کاخ سفید مدعی شد که توافق هسته‌ای موجب افزایش بودجه نظامی ایران شده است و «واشنگتن پست» هم خواهان منبعی برای این ادعا شد. در پاسخ، کاخ سفید به مقاله‌ای ارجاع داد که حشمت علوی در «فوربز» نوشته بود.


اما حشمت علوی دقیقاً کیست؟
بر اساس گزارش رسانه «اینترسپت»، حشمت علوی یک شخص نیست، حشمت علوی یک هویت ‏ساختگی است که توسط چند نفر مدیریت می‌شود که مشخصاً از براندازهای جمهوری اسلامی است، و در مقالات مختلف از مواضع ترامپ حمایت می‌کرده و علیه ایران می‌نوشته است. مقالات و تحلیل‌هایی که بابت نوشتن آن‌ها دستمزدی نمی‌گرفته و به عنوان یک ناظر مستقل برای رسانه‌ها ارسال می‌کرده است.
در بخش بیوگرافی سایت فوربز، حشمت‬ علوی به عنوان یک فعال ایرانی معرفی شده ‏است. تاکنون چندین مقاله با نام این فرد در وب سایت‌های فوربز، دیلی کالر، ‏فدرالیست و موارد دیگر منتشر شده است.‏
البته از ابتدای امسال مقاله تازه‌ای منتشر نکرده، با این‌حال حساب توئیتری فعالی داشته و به افرادی که از نظر او طرفدار جمهوری اسلامی بودند، حمله می‌کرد. او حتی در یک مورد مشخص باعث راه افتادن یک موج علیه نویسنده‌ای که حسن روحانی را رئیس جمهور میانه‌رو خطاب کرده بود، شده بود. نکته‌ای که وجود دارد این رسانه‌ها هم به اینترسپت گفته‌اند که از سال ۲۰۱۸ دیگر مقاله‌ای از این فرد چاپ نکرده‌اند و دلیل آن را هم بی‌کیفیت بودن آن‌ها عنوان کرده‌اند و البته آن‌ها گفته‌اند که به خاطر ندارند با این فرد ملاقات حضوری داشته باشند!

مجاهدین خلق، دست نامرئی مقاله‌های ضدایرانی
به گفته این رسانه، تیمی از سازمان مجاهدین خلق این اکانت را مدیریت می‌کردند. این هویت جعلی برای پیاده سازی عملیات پروپاگاندا علیه ‏ایران ساخته شده است. حسن حیرانی از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق در ارتباط با این موضوع ‏گفته است: «حشمت علوی یک هویت ساختگی است که شاخه سیاسی سازمان مجاهدین ‏خلق از آن برای پیشبرد اهداف و سیاست‌های خود استفاده می‌کند. آن‌ها دیدگاه‌های سرکردگان سازمان را با کمک این شخصیت ساختگی در رسانه‌ها منتشر می‌کنند. این هویت هیچ وقت به یک شخص واقعی تعلق نداشته است».


آلبانی همچنان متهم ردیف اول
یکی از پایگاه‌های این سازمان در کشور آلبانی قرار دارد و از آن ‏برای انتشار پیام‌های سازمان در فضای آنلاین استفاده می‌شود. اما سارا ‏زهیری، محقق فارسی زبانی که تحقیقات زیادی روی سازمان مجاهدین خلق ‏انجام داده است نیز ادعای حسن حیرانی را تأیید می‌کند. زهیری تعدادی ‏منبع موثق در بین مقامات امنیتی دولت ایران دارد. او گفته است: مقامات ایرانی می‌دانند ‏که حشمت علوی یک شخصیت ساختگی است و توسط تیمی از اعضای مجاهدین ‏خلق مدیریت می‌شود و فردی با نام حشمت علوی در واقعیت وجود ندارد. ‏
پیش از این نیز، شبکه الجزیره در گزارشی نشان داده بود که چگونه این گروه سعی دارد با استفاده از شبکه‌های اجتماعی بر افکار عمومی مردم ایران و مردم جهان تأثیر بگذارد.
در این گزارش، الجزیره از قول دو تن از اعضای سابق گروهک منافقین، نحوه استفاده از ربات برای تولید و انتشار انبوه پیام در توئیتر و همچنین سفارش گرفتن برای تولید هشتگ در شبکه مجازی توئیتر توضیح داده شده است. حسن حیرانی در این گزارش هم از فعالیت ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ تن از اعضای این گروه گفته که برای مدیریت ده‌ها هزار حساب کاربری و با دستورالعمل‌های مشخصی سازماندهی می‌شوند.


هدف از حضور «حشمت علوی» ها در فضای مجازی چیست؟
به نظر می‌رسد که حضور این شخصیت ساختگی در رسانه‌های اجتماعی و مقاله‌های منتشر شده به پیشبرد اهداف سازمان مجاهدین خلق ‏کمک می‌کرده است. سرکردگان این گروهک‬ تروریستی‬ که در داخل ایران محبوبیتی هم ندارند، در سال‌های اخیر روی مخاطبان انگلیسی زبان به ویژه در کشورهای ‏آمریکا، کانادا و انگلیسی زبان تمرکز کرده‌اند، زیرا سیاست خارجی آن‌ها نقش ‏مهمی در تحقق هدف سازمان برای براندازی حکومت ایران خواهد داشت. ‏
آن‬ طور‬ که‬ مشخص‬ شده، ‬ هویت حشمت علوی توسط سه نفر از اعضای مجاهدین خلق ‏مدیریت می‌شد و آقای‬ حیرانی که در دوره‌ای وظیفه هماهنگ سازی عملیات‌های ‏آنلاین برای گروه مجاهدین خلق را بر عهده داشته، حالا اسامی تعدادی از اعضا و ‏فرماندهان شاخه سیاسی سازمان که مسئول نوشتن مقالات و توییت‌های انگلیسی ‏تحت نام حشمت علوی هستند را در اختیار رسانه‌ها قرار داده است.
حیرانی تاکید می‌کند که سرکردگان سازمان مجاهدین خلق به ‏کسی اجازه نمی‌دهند با نام واقعی خود مطلبی برای رسانه‌ها بنویسد یا در فضای ‏مجازی حضور پیدا کند، چون سرکرده مهم‌ترین فرد سازمان است و بقیه اعضا ‏باید در سایه او قرار بگیرند. ‏ ‬ سازمان مجاهدین خلق با کمک ارتشی از حساب‌های ربات، کمپین‌های اطلاعاتی ‏خود را در فضای آنلاین اجرا می‌کند. هدف آن‌ها پیشبرد نقطه نظرات سازمان در بحث‌های آنلاین در مورد ایران است.


استاندارد دوگانه توییتر در قبال اکانت‌های فیک!
حالا و بعد از گذشت یک هفته پس از افشاگری درباره هویت جعلی حشمت علوی، که باعث شد رسانه‌های زیادی درباره جعلی بودن این شخصیت و سواستفاده او از تصویر یک فرد هندوستانی صحبت می‌کردند، حساب توئیتری حشمت علوی که موقتاً بسته شده بود، در عین ناباوری به توییتر برگشت و دقیق به همان اندازه سابق نیز دنبال کننده دارد!
فعالیت جعلی گروهک منافقین در پوشش یک شخص واقعی، در حالی است که در چند ماه گذشته، توییتر چندین بار اقدام به حذف یا بستن اکانت‌هایی کرده که با نام مستعار در فضای مجازی به دفاع از ایران می‌پردازند.
مشخص نیست افراد پشت اکانت حشمت علوی دقیقاً با چه دست فرمانی مسیر را بعد از افشای هویت‌شان ادامه می‌دهند، اما نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که سال‌هاست گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی برای پیشبرد اهداف خود از فضای مجازی و مخصوصاً خلق شخصیت‌های غیرواقعی بهره برده‌اند و یقیناً همان‌طور که حمشت علوی اولین نبوده، آخرین هم نخواهد بود.
منبع: مهر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">