ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

حسن سالک رضائی* - رییس هیات مدیره شرکت مخابرات ایران، گفت: قصد داریم فروش سیم‌کارت تلفن همراه را با چند طرح توسعه و اعلام پیش فروش آزاد کنیم تا متقاضیان بتوانند ثبت نام و سیم‌کارت خود را در مدت معقولی دریافت کنند.

"وفا غفاریان" در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا این مطلب را به‌عنوان یکی از چهار محور در نظر گرفته‌شده در مخابرات برای ارائه خدمات به مخاطبان اصلیش، یعنی مردم، ذکر کرد.

وی محور دیگر را به روز رساندن تحویل تلفن ثابت به متقاضیان خواند که طبق آن مردم بتوانند در مدت معقولی مثلا یک یا دو هفته، تلفن خود را دریافت کنند و دیگر مدتهای طولانی، مثلا یک یا دو سال، منتظر نباشند.

غفاریان گفت: محور سوم که تصور می‌کنیم از مشکلات جدی مردم است، اختلالات شبکه تلفن همراه است که در تلاش هستیم در طول دوره برنامه چهارم، کیفیت شبکه را به حد استاندارد برسانیم که عمده مشکل اصلی در تهران است.

وی گفت: شهرستانها مشکل چندانی ندارند که البته باید تلاش کنیم مشکلات به شهرستانها کشیده نشود و مشکلات تهران نیز کمتر شود.

به گفته وی، "محور چهارم درباره مردم ارائه خدمات جدید است که چیزی که ما بطور جدی در دستور کار داریم، بحث تلویزیونهای کابلی است که از بعد فرهنگی، اجتماعی و هم کاربرد آن در جامعه، ارزشمند است."

غفاریان که با روی کار آمدن وزیر جدید ارتباطات، به این سمت منصوب شده است، در بیان برنامه‌های دوره مدیریتش و نیز کل مخابرات در طول این مدیریت این نکات را بیان داشت.

وی گفت: محور اصلی برنامه‌های وزارتخانه برنامه پنج ساله چهارم است که پس از بررسیها برای اجرای صحیح آن هفت مخاطب اصلی در نظر گرفته‌ایم که شامل مردم، شرکتهای تولیدکننده مخابراتی، شرکتهای فناوری اطلاعات، دانشگاهها و مراکز علمی، کارکنان، مناطق محروم مانند روستاها و مدیریت بعدی وزارتخانه است.

وی افزود: فعالیتهایی برای شناسایی نیازهای هر یک از این هفت گروه مخاطب انجام شده که شامل فعالیتهای روابط عمومی و برگزاری جلسات با سندیکاها، تولیدکنندگان صنایع مخابراتی و شرکتهای فناوری اطلاعات بوده است و با توجه به این نیازها، محورهایی برای این گروهها در نظر گرفته شده که توجه به این محورها می‌تواند رضایت آنها را جلب کند.

غفاریان‌درباره تولیدکنندگان گفت: از آنجا که‌تولید در زمینه الکترونیک و مخابرات، هم در ایران و هم در جهان با چالشهای بسیار جدی روبروست و هر روز رقبای قدری وارد می‌شوند، یکی از دغدغه‌ها این است که چون فناوری در حال تحول است تا سرمایه‌گذاریها به بهره‌وری اقتصادی برسد، خصوصیات فناورانه خود را از دست می‌دهد، صنایع و تولیدکنندگان حتما باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: با این حال حمایت نباید در برابر رقابت و برای از بین بردن آن بلکه باید برای کمک به رقابت‌پذیری باشد تا صنایع بتوانند در رقابت وارد و پیروز شوند، که این موضوع امری ملی است و علاوه بر ما، تمام سازمانهای ذیربط از جمله وزارت صنایع و بازرگانی و سازمان مدیریت باید نقش خود را ایفا کنند.

غفاریان گفت: ما باید بگونه‌ای عمل کنیم که در پایان دوره مدیریتمان، تولیدکنندگان احساس کنند وضع بهتر شده و می‌توانند بهتر از گذشته رقابت کنند.

وی با بیان اینکه "امیدواریم در آینده نزدیک طرح منسجمی از انتظارات تهیه و آنها را به‌عنوان‌سیاستهایمان در قبال تولیدکنندگان‌در مناقصات اعمال کنیم"، گفت: وقتی از تولیدکنندگان سوال می‌شد که اگر حمایت شوند، آیا می‌توانند رقابت کنند، آنها اغلب پاسخ مثبت می‌دادند.

خبرنگار ایرنا پرسید اینها که شما گفتید هدف هستند و نه برنامه. آیا برنامه‌هایی که با توجه به تواناییهای مدیران، کارکنان و تجهیزات شرکت مخابرات برای دستیابی به این اهداف دارید، برایتان مشخص است و نیز آیا به نظرتان با این مجموعه می‌توان به این اهداف رسید؟

غفاریان با تایید اینکه مواردی که ذکر کرده است، هدف هستند و نه برنامه، پاسخ داد: برای نمونه به عنوان برنامه کار، در زمینه به روز شدن تلفن ثابت، نخست توسعه شبکه فیبر نوری که در حال انجام است و نیز جبران کمبودهای شبکه مسی را در نظر داریم که آن نیز در بعضی از مناطق در حال انجام است و در برخی از روستاها برنامه شبکه‌های بی‌سیم را داریم و در بخش به روز شدن تلفن همراه، اپراتور دوم در حال فعال شدن است. برای دیگر برنامه‌ها هم همین طور است .

خبرنگار ایرنا گفت بسیاری از صنایع بزرگ هنوز در اختیار دولت است و این صنایع و نیز صنایع خصوصی به‌دلایل چندی چون بعضا انحصاری بودن و رقابتی نبودن بازار داخلی و نیز ضعف تحقیقات و سرمایه در بخش خصوصی توان چندانی برای رقابت با تولیدات خارجی بخصوص در تکنولوژیهای پیشرفته را ندارند.

همچنین به نظر می‌رسد که خصوصی‌سازی در ایران تاکنون چندان درست انجام نشده زیرا در اغلب واگذاریها مدیریت دولتی باقی مانده و تنها سرمایه بخش خصوصی وارد شده است. آیا در صنایع در اختیار مخابرات، مثلا صنایع "کما" (کارخانجات مخابرات ایران) قصد دارید که خصوصی‌سازی را جدی بگیرید؟ غفاریان با تفکیک صنایع کوچک و بزرگ، پاسخ داد: اغلب صنایع بزرگ ما در اختیار بخش دولتی بوده و هست و همان گونه که گفتید اغلب خصوصی‌سازیها واقعی نبوده و واگذاری از بخش دولتی به بخش عمومی با مدیریت دولتی مانند بانکها و شرکتهای سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.

وی افزود: اما به رغم ضعفهای این گونه خصوصی‌سازی، ما سیاستهای دولت را در این مورد پیگیری می‌کنیم تا از تصدیگری کنار رویم و بر جایگاه اصلی خود برگردیم.

غفاریان، گفت :مثلا مجتمع کابل شهید قندی بطور کامل واگذار شده و تنها چند درصد سهام مجتمع مخابرات راه دور در اختیار ماست و همچنین قصد داریم ‪ ۳۵‬درصد سهام "کما" را نیز واگذار کنیم که البته با شرایط موجود بورس قدری در این مورد تامل کرده‌ایم و منتظر شرایطی هستیم تا وضع بورس پایدار شود.

وی ادامه داد: شرکتهای متوسط و کوچک که انگیزه، هوشمندی و تحرک زیادی دارند با حمایت می‌توانند فعال شوند و محورهای برنامه‌های ما برای مخاطبان تولیدکننده نیز همین شرکتها هستند.

غفاریان گفت: البته باید این واقعیت را بپذیریم که کل ظرفیتهای امروز ما در زمینه الکترونیک و مخابرات اعم از دولتی، عمومی و خصوصی، شاید بیش از ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۵‬درصد نیازمندیهای ما را در طول برنامه نتواند پوشش دهند و بنابراین باید بخشی از نیازها را وارد کنیم ولی جزو برنامه‌های ماست که چگونه بتوانیم وارد را تنظیم و نیز از تواناییهای خود استفاده کنیم.
سیم کارتهای اپراتور دوم اوایل سال‌آینده واگذار می‌شود

خبرنگار ایرنا گفت: هنگام حذف ترک سل از اپراتور دوم تلفن همراه، گفته شد که توان فنی ‪ MTN‬آفریقای جنوبی، برنده دوم مناقصه پروژه، بیش از این شرکت ترک بوده و نیز اینکه یکی از مشکلات شرکت ترک کمبود سرمایه است.

چرا از ابتدا این مسائل بررسی و شرکت ‪ MTN‬برگزیده نشد که نخستین پروژه خصوصی و ارزان قیمت تلفن همراه بیش از یک سال و نیم به تعویق نیفتد؟

غفاریان پاسخ داد: در مناقصه اپراتور دوم، برنده‌های اول و دوم یعنی شرکت ترک سل و ‪ ،MTN‬هم از نظر مالی و هم فنی بسیار به هم نزدیک بودند و بنا براین گزینش هر یک از این دو از نظر علمی، کاربردی و اقتصادی تاثیر چندانی در پروژه نداشت.

خبرنگار ایرنا پرسید حال قصد دارید چه کنید تا هر چه زودتر این پروژه علمی شده بیش از این به‌تعویق نیفتد و سیم‌کارتهای ارزان قیمت به دست مردم برسد؟ باتوجه به اینکه اولا ترک سل به دادگاه شکایت کرده و خواستار تعلیق پروژه شده و دیگر اینکه شایعاتی نیز بر سر زبانها است که مخابرات خود عمدا این پروژه را به تاخیر می‌اندازد تا انحصار شبکه تلفن همراه دائمی در اختیارش باقی بماند.

غفاریان پاسخ داد: کار ایران سل الان در مرحله مناسبی است و بعد از مصوبه مجلس و ترک تشریفات که شورای عالی اقتصاد در اختیار این شرکت گذاشت و تخفیف وزارت به آن در انتخاب شریک خارجیش، ایران سل، ‪ MTN‬را انتخاب کرد و بعد از آن، پروژه که حدود هشت ماه معلق مانده بود، جنبه عملیاتی گرفت.

وی افزود: پس از آن موافقت نامه مشارکت امضا و تسلیم سازمان تنظیم مقررات شد و ضمانت بانکی صادر و در اختیار قرار گرفت و اگر در تاریخ ‪۳۰‬ آبان ماه هم حق پروانه (لیسانس) را به حساب دولت ایران بریزند، کار مقدمات تمام و وارد مرحله اجرایی خواهد شد.

به گفته غفاریان، ایران سل زمان‌بندی خوبی هم دارد که اگر مطابق آن پیش برویم، اوایل سال آینده سیم کارتها را می‌توان به مردم داد و شبکه را عملیاتی کرد.

وی افزود: برخلاف شایعه‌ای هم که ذکر شد، ما بسیار علاقه‌مندیم اپراتور دوم هرچه زودتر عملی شود چون رساندن ضریب نفوذ تلفن همراه از ‪ ۱۰‬درصد به ‪ ۳۵‬درصد و رساندن ‪ ۷‬میلیون خط به ‪ ۳۶‬میلیون خط تلفن همراه که از تکالیف برنامه چهارم توسعه برای مخابرات است بر عهده ماست و باید پاسخگوی آن باشیم. بنابر این باید از توان دیگران استفاده کنیم.

غفاریان درباره شکایت چند روز پیش ترک سل علیه وزارت ارتباطات به دادگاهی در ایران نیز گفت: این امر یک کار غیر حرفه‌ای و بسیار بی‌پایه است زیرا وزارتخانه طرف ترک سل نیست و این شرکت با ایران سل طرف است.

وی افزود: چطور یک شرکت خارجی به خود اجازه می‌دهد برای منافع خود، از دادگاه خواستار تعلیق یک پروژه ملی شود که قبلا نیز هشت ماه کار آن را متوقف کرده بود.

وی ادامه داد:از رسانه‌ها می‌خواهم کمک کنند از حق مردم در این زمینه دفاع شود زیرا سیاست درهای باز ما نباید این شبهه را ایجاد کند که یک شرکت خارجی می‌تواند در ایران همه چیز را تحت کنترل خود درآورد.

خبرنگار ایرنا پرسید درمورد اختلالات شبکه تلفن همراه که شکایات زیادی را در پی دارد، آقای سلیمانی چندی پیش عنوان کرد که بررسیهایش پس از انتخاب به وزارت نشان می‌دهد مشکل بیشتر فنی و نه ساختاری است و شما نیز چندی پیش گفتید حدود سه ماه وقت لازم است تا اشکالات شناخته شود. آیا پس از گذشت سه ماه به این مشکلات پی برده‌اید و اگر آری، برای رفع آنها چه می‌خواهید بکنید؟

غفاریان در پاسخ با بیان اینکه هنوز اشکالات دقیقا شناسایی نشده، گفت:

باید اول مشکل را بدرستی شناسایی کنیم و بعد به رفع آن بپردازیم. ما اکنون به‌جای اینکه به بهبود شبکه فشار بیاوریم می‌کوشیم علل مشکل را بشناسیم. تیمهای متعدد کاری به اندازه‌گیری مشغولند و این اندازه‌گیریها تقریبا هر ‪ ۴۸‬ساعت یک بار مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

وی در پاسخ به اینکه آیا تاکنون دست کم بخشی از مشکلات شناخته شده‌اند، یا نه، گفت: فرضیه‌هایی وجود دارد و شماری متخصصان الکترونیک و مخابرات را نیز درگیر کرده‌ایم که آنها نیز فرضیاتی دارند ولی این فرضیات باید با واقعیات تطبیق داده شوند تا آنها که با شواهد و قراین تقویت می‌شوند، شناخته شوند تا بتوان مشکلات را از بین برد.

غفاریان بخشی از مشکلات غیر جدی در نابسامانیهای شبکه تلفن همراه را دو اشکال قانونی خواند که به گفته او چندان جدی نیستند، و گفت: نخست اینکه سایتهای ما باید از دید قانون حریم تلقی شود و آسیب رساندن به آنها جرم محسوب شود. چون چند درصد از اختلالها در شبکه به‌علت آسیبهای آگاهانه و غیر آگاهانه به سایتهای ما در مکانهای عمومی است.

به‌گفته غفاریان، مشکل دوم نصب سایتهای جدید همزمان با توسعه شبکه است . ما باید بتوانیم با پرداخت اجاره و یا تملک بطور قانونی، محلهایی را برای ایجاد سایتها در اختیار بگیریم و این دو وجه قانونی را در قالب لوایحی که دولت به مجلس ارائه داده دنبال کنیم.

خبرنگار ایرنا پرسید با توجه به اینکه از جمله مشکلات ما فرار مغزهاست و از سوی دیگر به گفته "معصوم فردیس" از معاونان وزیر ارتباطات در مراسم معارفه‌اش، متخصصان تحصیل کرده در علوم پایه و فنی در وزارتخانه و از جمله مخابرات کم هستند. اشکال در جذب این نیروها در کجاست؟

غفاریان پاسخ داد: یکی از مشکلات این است که ما باید در چارچوب قواعد و مقررات سازمانهای دولت فعالیت کنیم که هم در جذب و تثبیت نیروهای برجسته یک سری چارچوبهای عمومی را بر ما تحمیل کرده است و هم در فرایند انجام کار محدودیتهایی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: من نمی‌خواهم نفی‌کننده این چارچوبها باشم زیرا دولت برای اداره امور باید چارچوبهایی را وضع کند اما از بعد دیگر همان‌گونه که گفتید این محدودیتها جلوی برخی تحرکها را می‌گیرد.

غفاریان همچنین گفت: نظام هماهنگ پرداخت به‌نظر من به درد بخش عمومی کشور می‌خورد و در بخشهای تخصصی چندان کارآمد نیست. مثلا یک خلبان و یا قاضی را با این نظام پرداخت نمی‌توان جذب کرد یا نگه داشت.

وی در پاسخ به اینکه آیا قصد ندارید در وزارتخانه، پیشنهادی برای ارائه لوایحی به مجلس برای اصلاح این امور بدهید، گفت: بله این کار را خواهیم کرد.

اعلام آمادگی کرده‌ایم برای حل مشکلات مالی تالیا وارد عمل شویم

غفاریان درباره شرکت خصوصی تلفن همراه اعتباری تالیا نیز گفت: این شرکت در قبال ‪ ۲۰‬میلیارد تومان مالیاتی که تاکنون به حساب وزارتخانه واریز کرده، از زیرساخت مخابرات استفاده می‌کند.

وی افزود: هیچ اپراتوری نمی‌تواند بدون ارتباطات با شبکه زیرساخت ملی، کار خود را انجام دهد زیرا اپراتورها بصورت ایزوله کار نمی‌کنند و باید به درون شبکه زیرساخت و عمومی کشوری مخابرات بیایند تا بتوانند کار کنند که تمام این مجموعه‌ها در طول فعال شدن تالیا، فعلا در تهران در اختیار قرار گرفته و بعد در شهرستانها هم چنین خواهد شد.

به گفته غفاریان، همچنین باید در نظر داشت که یکی از پارامترهای تاثیرگذار در مناقصه تلفن همراه اعتباری، این بود که کدام اپراتور می‌تواند سهم بیشتری از درآمد خود را به استفاده از این شبکه اختصاص دهد.

خبرنگار ایرنا گفت، شرکت تالیا می‌گوید بیشترین علت ایجاد اختلالات در شبکه‌اش، به خاطر زیرساختهاست.

غفاریان این امر را رد کرد و گفت: ما در قبال ارتباطاتی که باید به تالیا بدهیم کامل به تعهدات عمل کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم هیچ گاه مشکلی با ما نداشته باشند.

وی ادامه داد: از دلایل اشکالات تالیا، شریک خارجیش یعنی شرکت زیمنس است که تا حدی مطابق تعهداتش عمل نکرده که ما قصد داریم دخالت کنیم تا این مشکل حل شود و مقداری هم در بخش اپراتوری مشکلاتی ایجاد شده است.

وی افزود: به‌نظر ما تالیا نماد ارزشمندی از حضور شرکتهای تعاونی در کارهای تکنولوژی بالاست و ما علاقه‌مندیم کارش به‌عنوان الگویی برای بسیاری از بخشهای تعاونی به نتیجه برسد. از این رو تمام‌عیار به کمک تالیا می‌رویم تا به بهره‌وری اقتصادی و فنی برسد و انتظارات مردم را برآورده کند.

غفاریان گفت: اما شرایط ساده‌ای هم نداریم و در هفته گذشته چند جلسه با رده‌های مختلف تالیا داشته‌ایم که ببینیم چگونه می‌توانیم کمک کنیم تا به استانداردهای لازم برسند. البته ما نقش نظارتی داریم ولی آن را برای مرحله آخر گذاشته‌ایم که اگر تالیا به‌رغم کمکها نتواند به آنچه در تعهداتش دیده شده برسد، ما اهرمهای نظارتی را به کار ببریم.

خبرنگار ایرنا پرسید، وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات، برای رفع مشکلات مالی این شرکت در نظر دارند چه کنند؟

غفاریان پاسخ داد: ما مستقیما نمی‌توانیم کمک کنیم ولی اعلام کرده‌ایم که با همکاری شرکتهای تعاونی و بانکها می‌توانیم نیازهای آنها را حل کنیم.

وی افزود: با این حال هنوز بطور رسمی این مشکل به ما اعلام نشده است ولی ما به مدیر عامل تالیا اعلام کرده‌ایم که اگر مشکل مالی دارند سریعا به ما اعلام کنند تا با وزارت تعاون همکاری کرده و اعتباراتی را از طریق بانکها فراهم کنیم.

خبرنگار ایرنا پرسید، راه‌اندازی تلویزیونهای کابلی که از آن سخن به میان آوردید چگونه خواهد بود و آیا این شبکه نیز دولتی خواهد بود و یا بخشهایی از آن به بخش خصوصی سپرده خواهد شد؟

غفاریان با اینکه، این تلویزیونها در واقع ویدیوهای درخواستی هستند، گفت: چون شبکه اینترنتی با سرعت بالا پرهزینه است و برای خانواده‌ها توجیه اقتصادی ندارد، راهکاری در نظر گرفته‌ایم تا کاربری‌های متعددی را برای این شبکه در نظر بگیریم که یکی از آنها ویدیوهای درخواستی است.

وی افزود: یکی دیگر از کاربردهای این شبکه خدمات آموزشهای راه دور است که موسسات کلاس کنکور و دانشگاهها از طریق آن می‌توانند بصورت غیر حضوری خدمات ارائه دهند.

به گفته غفاریان، در این مبحث سه مقوله زیرساخت، خدمات و محتوا مطرح است. زیرساخت را شرکت مخابرات ارائه می‌دهد، در مورد خدمات ایده این است که با فعال کردن و ارائه آموزشهای لازم به ویدیوکلوپهای کنونی، سیستم را آنها نگهداری کنند و خدمات ارائه دهند و در بخش محتوی نیز صدا و سیما و یا وزارت ارشاد باید نظارت کنند.

وی با بیان اینکه امکان ارائه بازیهای متنوع و جذابی از این طریق ممکن است که هزینه‌ها را هم توجیه می‌کند، گفت: در این برنامه حضور بخش خصوصی هم دیده شده و تیمی متشکل از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی، نظرسنجی و تیمهای فنی در حال کار هستند.

غفاریان گفت: امیدواریم پروژه را در سال ‪ ،۸۵‬بصورت نمونه در تهران و بخشی از شهرستانها پیاده کنیم و بعد آن را گسترش دهیم.

* ایرنا

  • ۸۴/۰۷/۲۷

نظرات  (۱)

ishala ke har che zood tar in projeh operator dovom amali beshe va sabte nam aghaz beshe

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">