ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آخرین وضعیت مالی غول‌های فناوری در سال 2018

| شنبه, ۸ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۱۲:۳۳ ب.ظ | ۰ نظر

سه ماهه نخست سال مالی 2018 فصل خوبی برای غول های فناوری مثل آمازون، آلفابت و سونی و مایکروسافت بوده و حتی با وجود رسوایی های اخیر فیس بوک، این شبکه اجتماعی نیز فصل مالی خوبی را در پرونده کاری و سوددهی اش پر کرده است. در ادامه نگاهی می اندازیم به آمار مالی غول های فناوری.

 آمازون، ناموفق در برابر فروشگاه های محلی
گزارش عملکرد مالی آمازون خبر از کارنامه درخشان این شرکت در سه ماهه نخست سال مالی 2018 می دهد. اما ثبت درآمد 51 میلیاردی و سود 1/6 میلیارد دلاری مانع از ضرردهی این شرکت در آن سوی آب ها نشده است.
کمپانی جف بیزوس ارقام عجیب و غریبی را در آخرین گزارش مالی خود تحویل سرمایه گذاران داده است. رشد 43 درصدی درآمدها در مقایسه با سال قبل، آن هم برای کمپانی بزرگی چون آمازون رکوردی عالی به حساب می آید. اما وقتی نگاهی به عملکرد این خرده فروشی آنلاین در خارج از مرزهای آمریکا بیندازید، اوضاع تا حدود زیادی متفاوت خواهد بود. به رغم افزایش ۳۴ درصدی درآمدهای سه ماهه آمازون در آن سوی آب ها، این شرکت باز هم متحمل ضرر سنگین ۶۲۲ میلیون دلاری شده است. به عبارت دیگر آمازون در رقابت با خرده فروشی های محلی در کشورهای دیگر، هنوز هم بیشتر از آنکه درآمدزایی داشته باشد هزینه می کند.
کسب و کارهای جدید آمازون در خانه از رونق بسیاری خوبی برخوردارند. سرویس نه چندان با سابقه «Whole Foods» سال 2018 را با 30/73 میلیارد دلار درآمد آغاز کرده و این حجم عظیم از پول تنها از آمریکای شمالی به دست آمده است. ضمن اینکه با در اختیار گرفتن برند Ring حالا آمازون حرف های زیادی در بازار رو به رشد اینترنت اشیا و خانه های هوشمند خواهد داشت.
با همه اینها وقتی افزایش حجم نقدینگی شرکت را مد نظر قرار می دهیم شاهد افتی نسبتا قابل توجه هستیم. درست است که در بازه زمانی مورد بحث کمپانی تحت مدیریت جف بزوس توانسته 7/3 میلیارد دلار به حجم پول های خود اضافه کند، اما این رقم در مقایسه با 10/1 میلیارد دلاری که شرکت در سال گذشته میلادی روانه حساب های خود کرده بود یک عقبگرد محسوب می شود. افتی که می توان تقصیر آن را به طور کامل به گردن عملکرد ضعیف آمازون در اروپا و آسیا انداخت.
اگر بخواهیم وضعیت فعلی بزرگ ترین خرده فروشی دنیا را در آن سوی آب ها را تشریح کنیم باید بگوییم که آنها در حال توسعه هر چه بیشتر کسب و کار خود هستند، بدون اینکه سودی از این کار عایدشان شود. به نظر می رسد وجود رقبای بسیار قدرتمند محلی در کشورها عامل اصلی شش برابر شدن ضرر خالص آمازون در این مناطق باشد، روندی که بعید است به این زودی ها تغییر کند.


 مایکروسافت، متکی به سرفیس
مایکروسافت در گزارش خود از عملکرد مالی سه ماهه سوم سال مالی 2018 خبر از دستیابی به درآمد 26/8 میلیارد دلاری و سود خالص 7/4  میلیارد دلاری داده است. درآمد این کمپانی در مقایسه با همین بازه در سال گذشته تا 16 درصد افزایش یافته و سود خالص هم رشد قابل توجه 35 درصدی را پشت سر گذاشته است.
مثل همیشه، مایکروسافت آفیس و سرویس های ابری نقش اساسی در این موفقیت بازی کرده اند و از طرف دیگر، شاهد افزایش غافلگیرکننده درآمدهای حاصل از لینکدین و دیوایس های سرفیس بوده ایم که نشان می دهد مایکروسافت گستره عظیمی از محصولات و سرویس ها را به دست مشتریان رسانده که می توانند به نوبه خود بسیار سودمند باشند. آفیس 365 در حال حاضر بیش از 135 کاربر سازمانی فعال دارد و 30/6 میلیون نفر هم اشتراک آفیس 365 مصرف کنندگان را خریداری کرده اند. به صورت کل درآمد ناشی از محصولات سرور و سرویس های ابری با افزایش 20 درصدی در مقایسه با سال گذشته همراه بوده که می توان آن را مدیون افزایش 93 درصدی درآمد از آزور دانست. 
اگرچه واحد سرفیس طی سه ماهه پیشین درآمد چندانی به همراه نیاورد، طی سه ماهه اخیر با افزایش 32 درصدی درآمد در مقایسه با سه ماهه سوم سال مالی 2017 همراه بوده است. به تبع همین موضوع، مایکروسافت یک بار دیگر سرفیس را در لیست تجارت های هدف گذاری شده برای درآمد میلیارد دلاری قرار داده است. بنابراین سه ماهه آتی بسیار مهم خواهد بود و نشان می دهد که سرفیس قادر به حفظ جایگاه فعلی و بهبود آن خواهد بود یا خیر. گفتنی است مایکروسافت هنوز در سال جدید هیچ دیوایس سرفیسی روانه بازار نکرده اما گفته می شود که سرفیس نوت پد در راه است.
درآمد بخش گیمینگ مایکروسافت با افزایش 345 میلیون دلاری یا رشد 18 درصدی در مقایسه با سال گذشته همراه بوده که اصلی ترین عامل آن رشد 24 درصدی درآمد نرم افزارهای ایکس باکس و سرویس ها است. تعداد کاربران ایکس باکس لایو نیز هم اکنون به 59 میلیون نفر رسید که گرچه در مقایسه با سه ماهه گذشته تغییر خاصی نکرده اما تا هفت میلیون کاربر از همین زمان در سال گذشته بیشتر است.
طبق معمول چند سال اخیر، مایکروسافت هنوز تمایلی به ارایه آمار فروش سخت افزار ایکس باکس وان نشان نمی دهد و به همین خاطر، حدس فروش این کنسول سخت است. کمپانی ردموندی مشخصا برای آینده ای در حوزه گیمینگ آماده می شود که فراتر از برند ایکس باکس می رود و سرویس های اشتراکی ابری نقشی اساسی در این آینده ایفا می کنند.
هزینه های عملیاتی واحد «کامپیوترهای شخصی» که ایکس باکس یکی از زیرمجموعه های آن است، با افزایش پنح درصدی همراه بوده و اکثر این سرمایه صرف جست وجوگر، هوش مصنوعی و گیمینگ می شود. هنوز مشخص نیست سرمایه های بخش گیمینگ صرف چه چیزی می شوند، اما ساخت بازی های انحصاری برای پلتفرم ایکس باکس و گام برداشتن به سمت تبدیل شدن به «نت فلیکسِ بازی های ویدیویی» با اشتراک Game Pass محتمل ترین گزینه ها به نظر می رسند.
در حال حاضر یک سال از زمانی که مایکروسافت شروع به درج عملکرد لینکدین در گزارش های مالی خود کرد، می گذرد و این شبکه اجتماعی، 3/1 میلیارد دلار از درآمد سه ماهه اخیر را به خود اختصاص داد که از رشد 37 درصدی در مقایسه با همین بازه در سال 2017 و احتمال بازگشت سرمایه گذاری 26 میلیارد دلاری مایکروسافت حکایت دارد.
مایکروسافت شاید به دنبال تجارت هایی فراتر از ویندوز باشد، اما این بدان معنا نیست که سیستم عامل مورد اشاره نقشی مهم در درآمد کل ایفا نمی کند. فروش لایسنس های ورژن Pro ویندوز با رشد 11 درصدی همراه بوده. در این بین اما به رغم تقاضای بالا برای پی سی های سازمانی، فروش لایسنس های سایر ورژن های ویندوز کاهش هشت درصدی را پشت سر گذاشته و مایکروسافت تقصیر را به گردن دیوایس های اقتصادی با هزینه های کمتر لایسنس می اندازد. 


 سونی، قهرمان بازی
تازه ترین گزارش مالی سونی، حقیقتی ساده و مهم را بیان می کند: اینکه کاز هیرای، مدیرعامل پیشین سونی، کمپانی را در وضعیت نسبتا خوبی رها کرده است. طی سال مالی 2017  که در ماه مارس به پایان رسید، سونی به درآمد 78/1میلیارد دلاری دست یافت و 6/7  میلیارد دلار از این رقم، سود عملیات ژاپنی ها است. بنابراین سونی در مقایسه با سود عملیاتی 6/2 میلیارد دلاری سال قبل، رشد چشمگیری را پشت سر گذاشته است. البته این افزایش سوددهی کاملا قابل پیش بینی بود، زیرا در سال مالی گذشته، تجارت دوربین های سونی به خاطر زمین لرزه کوماماتو ژاپن در سال 2016 با مشکلاتی بزرگ مواجه شد اما این واحد حالا روند پیشین خود را با قوت هرچه تمام تر دنبال می کند.
مطمئناً برای هیچ کس جای تعجب ندارد که بخش زیادی از موفقیت سونی، مدیون واحد پلی استیشن است. این کمپانی در سال مالی 2017 بالغ بر 19 میلیون کنسول پلی استیشن 4 فروخته که اندکی از فروش 20 میلیونی سال 2016 کمتر است. دستیابی به این رقم کماکان تحسین برانگیز است زیرا پلی استیشن 4 به تولد پنج سالگی خود نزدیک شده. آمار نشان می دهد که فروش پلی استیشن 4 تا ماه مارس از 76 میلیون گذر کرده و تا پیشی گرفتن از فروش کل پلی استیشن 3 زمان زیادی باقی نمانده که عمری هفت ساله داشت.
در مجموع واحد گیمینگ سونی سود 1/6 میلیارد دلاری را برای ژاپنی ها به ارمغان آورده و از این منظر، سودده ترین تجارت سونی محسوب می شود. علت سوددهی بیشتر پلی استیشن در مقایسه با سال قبل را می توان در افزایش مشترکین سرویس پلی استیشن پلاس، تغییرات ارزهای خارجی به نفع ین ژاپن و افزایش فروش بازی های پلی استیشن 4 جست وجو کرد.
واحد سرگرم های خانگی سونی هم در عملکردی قابل قبول در بازه مورد اشاره داشته است. این واحد 784 میلیون دلار برای سونی سودآوری کرد که از سود 535 میلیون دلاری سال مالی قبلی بهتر است. بهبود وضعیت این واحد هم یکبار دیگر به تغییرات ارزهای خارجی و البته فروش بهتر تلویزیون ها ارتباط دارد.
متاسفانه در این بین تجارت موبایل کماکان عملکردی ضعیف دارد و تنها 6/6 میلیارد دلار درآمدزایی کرده که از درآمد 6/9 میلیارد دلاری سال پیش هم کمتر است و ضرری 253 میلیون دلاری به کمپانی زده. در مجموع سونی در قیاس با 2016، سال بهتری را پشت سر گذاشته و انتظار دارد که اوضاع در سال 2018 بهتر هم بشود. حال باید دید که کنیچیرو یوشیدا، مدیرعامل جدید سونی قادر به حفظ وضعیت کنونی و بهبود آن خواهد بود یا خیر.


 آلفابت، همچنان در آرامش
براساس گزارش ها، آلفابت از ابتدای ماه ژانویه تا پایان مارس درآمدی 31/1 میلیارد دلاری داشته است. این درآمد 26 درصد بیشتر از بازه زمانی مشابه در سال 2017 است. تحلیل گران بازار انتظار دارند به زودی ارزش سهام این شرکت حدود 1/7 درصد افزایش پیدا کند. 
آلفابت در سه ماهه اول سال 2017 درآمدی 24/7 میلیارد دلار داشته است و اکنون با افزایش 26 درصدی درآمدهای این شرکت در مقایسه با دوره مشابه؛ حدود 9/4 میلیارد دلار افزایش درآمد را تجربه می کند. به گزارش آلفابت، درآمد این شرکت در سه ماهه پایان سال 2017 نیز 23/3 میلیارد دلار بوده که سه میلیارد دلارش به عنوان مالیات پرداخت شده است. 
فعلا پیش بینی می شود سهام این شرکت 1/7 درصد افزایش داشته باشد و از 9/27 دلار برای هر سهم به مرز 9/93 درلار برسد. عمده درآمد آلفابت از تبلیغات گوگل به مقدار 6/26 میلیارد دلار است و مابقی درآمدهای این شرکت سرهم 4/3 میلیارد دلار می شود.
در گزارش سه ماهه نخست سال 2018 آلفابت، برخی تغییرات درآمدی عمده مشاهده می شود. مثلا درآمد شرکت Nest از زمانی که به گوگل افزوده شده، قابل توجه است و دیگر نمی توان آن را یک شرکت کوچک یا زیرمجموعه به حساب آورد. 
دسته بندی «Other Bets» در گزارش مالی آلفابت بسیار جذاب است و همیشه مورد توجه رسانه ها و تحلیل گران قرار می گیرد چون نتایج برخی سرمایه گذاری های خصوصی و عمومی آلفابت روی شرکت های ثالث و درآمدهای آن ها را شامل می شود.
در گزارش آلفابت، در دسته بندی«Other Bets» برخی درآمدهای شرکت Nest واریز شده است. چون در حال حاضر، برخی درآمدهای این شرکت با گوگل یکی است. عمده این درآمدها در بخش خانه های هوشمند است. برآورد می شود درآمد Nest در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۷۲۶ میلیون دلار بوده باشد.
گاهی اوقات این دسته در یک فصل با کاهش درآمد زیادی روبه رو می شود و بعد در فصل بعدی رشد تدریجی و آرامی را سپری می کند. مثلا در گزارش اخیر آلفابت از دو بخش Verily و Fiber حدود ۱۵۰ میلیون دلار درآمد داشته است. 


 فیس بوک، جستن از گرداب رسوایی
جنجال های اخیر ظاهرا نتوانسته به محبوبیت فیس بوک آسیب بزند. به گفته این کمپانی میزان درآمد و سود حاصله در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ با رشدی قابل توجه روبه رو بوده و شمار روزانه کاربران فعال نیز کاهش چشمگیری نداشته است.  سود فیس بوک در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۸ به واسطه افزایش درآمدهای تبلیغاتی، به ۵ میلیارد دلار رسید. سود این کمپانی به رغم رسوایی های اخیر در زمینه نقض حریم شخصی کاربران، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۶۳ درصد افزایش داشته است. به گفته فیس بوک کل درآمد این کمپانی در سه ماهه نخست امسال با افزایشی ۴۹ درصدی به ۱۲ میلیارد دلار رسید. 
فیس بوک در بیانیه ای اعلام کرده که شمار کاربران فعال این شبکه اجتماعی با ۱۳ درصد افزایش، ماهانه به دو و نیم میلیارد نفر رسیده است. به گفته مارک زاکربرگ، مؤسس فیس بوک، به رغم دشواری هایی که این کمپانی با آن روبه رو بوده، با این حال توانسته «شروع پرقدرتی» را در سال ۲۰۱۸ داشته باشد. به گفته کارشناسان بعید به نظر می رسید که رسوایی اخیرا فیس بوک در رابطه با درز اطلاعات میلیون ها کاربر بتواند تأثیر قابل توجهی بر سود و درآمد این کمپانی داشته باشد، زیرا این موضوع در روزهای پایانی ماه مارس (سه ماه نخست سال) به رسانه ها راه یافت.
فیس بوک با این حال بارها تأکید کرده، به رغم فراخوان ها و دعوت هایی که برای لغو عضویت در این شبکه اجتماعی جریان داشته، در شمار کاربران و میزان فعالیت در این شبکه کاهش قابل توجهی پیش نیامده است. آمار تعداد کاربران فعال در فیس بوک در ماه مارس نیز تأییدی بر این امر بوده است. در ماه مارس یک میلیارد و ۴۵ میلیون کاربر به طور فعال در این شبکه اجتماعی حضور داشته اند. شمار کاربران در ماه دسامبر ۲۰۱۷ یک میلیارد و ۴۰ میلیون نفر بوده است. 


 سامسونگ و فروش فوق العاده پرچم دارها
سامسونگ نیز در عملکرد مالی سه ماهه اش 60/56 تریلیون وون (تقریبا معادل 650 میلیارد دلار) درآمد و 15/64 تریلیون وون سود عملیاتی را گزارش کرده است. در این میان بخش کسب وکار حافظه سامسونگ و موبایل های پرچمدار این شرکت از جمله گلکسی S9 نقشی پر رنگ در این درآمد داشته اند.
مجموع درآمدهای سامسونگ در این فصل مالی رشد سالانه حدود 20 درصدی را نشان می دهد و سود عملیاتی این شرکت هم رشد 5/7 تریلیون وونی را ثبت کرده است. این سود عملیاتی بالا نیز متاثر از واحد نیمه هادی ها و عرضه گلکسی اس 9 و درآمد قابل اتکای گوشی گلکسی اس 8 برآورد می شود. جالب اینکه حاشیه سود عملیاتی این شرکت نیز رشدی 6/2 درصدی را نشان می دهد که حاکی از سلامت کسب وکار این غول کره ای است.  اما در بخش پنل صفحه نمایش، به دلیل  تقاضا محدود برای پنل های خم شدنی OLED و رقابت شدیدی که همچنان بین OLED و ال سی دی وجود دارد، کنی درآمدهای این شرکت تحت تاثیر قرار گرفته است.
این شرکت پیش بینی کرده که در فصل دوم سال 2018 بخش حافظه های این شرکت همچنان به سودآوری قوی خود ادامه بدهد، اما به دلیل افت تقاضا برای پنل های صفحه نمایش و کاهش سودآوری در بازار موبایل، افتی در مجموع درآمدهای این شرکت رخ بدهد. (فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">