ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آغاز بکار پروژه "هانی نت " ملی

| دوشنبه, ۱۵ آذر ۱۳۸۹، ۰۸:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر

شبکه تله بدافزار (هانی‌نت) که با هدف ثبت نقاط ضعف امنیتی سیستم‌های رایانه ای و نوع حمله به آنها در کشور به عنوان یک پروژه ملی تعریف شده ماهانه به صورت میانگین یکهزار و 600 بدافزار را به دام می اندازد.

به گزارش خبرنگار مهر، پیشرفت چشمگیر بدافزارها، ویروسها و جاسوسان الکترونیک، امنیت شبکه‌های رایانه ای و اطلاعات محرمانه اشخاص و سازمانها را به مخاطره انداخته به طوری که در کشور ما به دلیل عدم آشنایی و نبود آموزشهای مدون گفته می شود حدود 50 تا 60 درصد سیستمها در خطر جاسوسی الکترونیک هستند.

آمارها نشان می دهد تبهکاران سایبری ماهانه به میلیونها رایانه در سراسر جهان حمله می کنند و تقریبا 10 درصد از آنها را آلوده می سازند و از آنجایی که این تبهکاران به شدت در حال استفاده از بسته های ابزاری برای آلوده کردن رایانه های شخصی و سازمانی هستند، سازمان فناوری اطلاعات نسبت به راه اندازی و آغاز به کار تله بدافزار در کشور اقدام کرده تا از حملات رایانه ای در سطح شبکه اینترنت جلوگیری شود.

کارشناسان معتقدند در کشور ما به دلیل عدم آشنایی با برخی ابزارها و روشهای هک و ویروسهای الکترونیک، آسیب پذیری سیستمهای اطلاعاتی به مراتب بیش از دیگر کشورها است و به همین دلیل سامانه گروهی "هانی نت" برای تحلیل و آنالیز حملات رایانه ای در سطح شبکه ملی اینترنت تشکیل شده و در فاز اول نیز ابعاد شبکه را برای 11 نقطه در 8 شهر کشور تحت پوشش قرار داده است.

این نقاط قرار است به سه هزار نقطه و تمام مراکز استانها تعمیم پیدا کند و بر اساس اقدامات اجرایی انجام شده 200 نقطه تا پایان سال و 400 نقطه تا سال آینده تحت پوشش این شبکه قرار ‌گیرد.

سازمان فناوری اطلاعات ایران متولی پروژه "هانی نت ملی ایران" و مرکز ماهر - مدیریت امداد و هماهنگی رخدادهای رایانه ای ایران- مجری این پروژه است و آمادگی خود را برای راه اندازی و بهره برداری از سیستم هانی پات و ملحق کردن آن به شبکه هانی نت کشور را اعلام کرده است.

تله های شبیه سازی شده تحت عنوان "هانی پات" و "هانی نت"

به گزارش مهر، "هانی پات" یک سیستم شبیه سازی شده قابل نفوذ است که از آن در شبکه های رایانه ای برای جذب افراد نفوذگر و ثبت روش نفوذ آنها و یا جمع آوری بدافزارهایی که به وسیله رایانه های آلوده دیگر ارسال می شوند استفاده می شود که از کنار هم قرار گرفتن هانی پات ها برروی زیرشبکه های مختلف، "هانی نت" به وجود می آید. به مقیاس افزایش زیرشبکه های یک شبکه و به تناسب مقیاس شبکه برای جمع آوری اطلاعات بیشتر، باید تعداد سیستمهای "هانی پات" را افزایش داد.

در پروژه "هانی نت" اطلاعات و داده هایی از قبیل بدافزارهای موجود در شبکه و به ویژه بدافزارهای ناشناس، منبع ارسال بدافزار و حجم ارسال آن قابل شناسایی و ردیابی هستند و بطور کل آگاهی و اطلاعاتی که از راه اندازی و توسعه این شبکه به دست می آید بسیار حائز اهمیت است. به این معنی که با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده می توان با آخرین روشهای بکار برده شده برای سوء استفاده از آسیب پذیری ها و روش های نفوذ به کاربرده شده در شبکه ها آشنا شد. همچنین با پردازش دیتاهای جمع آوری شده می توان اطلاعاتی را در مورد ماهیت بدافزار و منابع تهدید کننده آن بدست آورد.

گفته می شود جمع آوری دیتاهای کوچک اما با ارزش فراوان، ثبت فعالیتهای مشکوک و تهیه بانک اطلاعاتی از اطلاعات و آدرس ها از دیگر مزایای راه اندازی تله بدافزار در کشور است.

تلاش کشورهای مختلف برای اجرای پروژه هانی نت

یک هانی پات سیستمی است که در شبکه سازمانها قرار می گیرد اما برای کاربران آن شبکه هیچ کاربردی ندارد و در حقیقت هیچ یک از اعضای سازمان حق برقراری هیچگونه ارتباطی با این سیستم را ندارند.

این سیستم دارای یکسری ضعفهای امنیتی است و از آنجایی که مهاجمان برای نفوذ به یک شبکه همیشه به دنبال سیستمهای دارای ضعف می گردند، این سیستم توجه آنها را به خود جلب می کند و با توجه به اینکه هیچکس حق ارتباط با این سیستم را ندارد پس هر تلاشی برای برقراری ارتباط با این سیستم، یک تلاش خرابکارانه از سوی مهاجمان محسوب می شود.

در حقیقت هانی پات نوعی دام است که مهاجمان را فریب داده و به سوی خود جلب می کند و به این ترتیب علاوه بر امکان نظارت و کنترل کار مهاجمان، این فرصت را نیز به سازمان می دهد که فرد مهاجم را از سیستمهای اصلی شبکه خود دور نگه دارند.

پروژه هانی نت نه تنها یک پروژه ملی بلکه یک پروژه بین المللی است که در جهت کمک به بهبود امنیت اینترنت در سال 1999تأسیس شد و پس از آن زیرمجموعه های این پروژه در سراسر دنیا گسترده شدند و به طور کلی با هدف آگاهی از تهدیدات و آسیب پذیری هایی که امروزه در اینترنت در حال افزایش است و اطلاعات و جزئیاتی که برای این آگاهی باید در اختیار افراد قرار گیرد این پروژه را محقق کردند.

هم اکنون در قاره آسیا کشورهای ایران، تایوان، چین، ویتنام، هند، هنک کنگ، مالزی، فیلیپین، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و پاکستان در زیر مجموعه پروژه بین المللی "هانی نت " قرار دارند.

ایالات متحده آمریکا، کانادا، برزیل، مکزیک، هاوایی و آلاسکا نیز از قاره آمریکا در این پروژه بین المللی حضور دارند و کشورهای آلمان، اسپانیا، انگلستان، پرتغال، فرانسه و نروژ از قاره اروپا و کشورهای نیوزلند و استرالیا نیز از اقیانوسیه به این پروژه پیوسته اند.

شناسایی ماهانه هزار و 600 بدافزار در کشور

معاون گسترش امنیت سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به راه اندازی شبکه تله بدافزار در فاز نخست در 7 شهر کشور اظهار داشت: این شبکه بدافزارهایی را شبیه سازی می‌کند تا نقاط ضعف امنیتی سیستم‌ها و نوع حمله به آنها را ثبت کند. همچنین این شبکه قادر است بدافزارهایی که به صورت شبکه‌ای در سطح ملی هستند را جمع‌آوری کرده و اطلاعات آن را به صورت متمرکز ارائه دهد.

حمید علیپور با تاکید بر اینکه این سامانه کامپیوترهای آلوده را شناسایی می‌کند، خاطرنشان کرد:‌ از این طریق سطح مناسبی از پاکسازی سیستم‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به سهل الوصول شدن تهدیدات فضای سایبری با استفاده از سامانه تله بدافزار یا هانی نت در کشور گفت: ماهانه هزار و 600 بدافزار از طریق این طرح شناسایی و دریافت شده که در هر بازه زمانی ماهانه حدود 60 بدافزار شناسایی شده یکتا و غیرتکراری است که تاکنون توسط هیچ نرم افزاری شناسایی نشده است.

علیپور با تاکید بر اینکه از طریق این پروژه، آگاهی از تهدیدات و آسیب پذیری هایی که امروزه در اینترنت وجود دارند، افزایش پیدا می کند ادامه داد: بسیاری از افراد و سازمان ها نمی دانند که هدف حملات هستند و همچنین متوجه نمی شوند که چه کسی به آنها حمله کرده، چگونه و چرا؛ این پروژه اطلاعات مذکور را برای افزایش آگاهی و در نتیجه، اقدام برای کاهش این تهدیدات فراهم می کند. همچنین اطلاعات و جزئیات بیشتری در اختیار افرادی که از این تهدیدات آگاه شده اند قرار می گیرد تا بهتر بتوانند اقدام به امن سازی منابع خود کنند.

باید توجه داشت که به صورت کلی اطلاعات در مورد هکرها به ابزارهای مورد استفاده آنها محدود می شود و اطلاعات بسیار مهم دیگری از قبیل انگیزه آنها در حملات، زمان حملات هکرها به سیستم و فعالیت های آنها در زمان نفوذ و بعد از نفوذ به یک سیستم در این پروژه تهیه می شود.

کارشناسان امیدوارند که با اجرای سامانه تله بدافزار در کل کشور مشکلاتی که با ورود بدافزارهایی همچون "استاکس نت" متوجه سیستم های صنعتی و خانگی کشورمان شد بار دیگر تکرار نشود.

  • ۸۹/۰۹/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">