ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آغاز واکنش به شبکه‌نگاری‌های وزیر ارتباطات

| چهارشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۶، ۰۹:۵۲ ق.ظ | ۰ نظر

نادر نینوایی - در شماره پیشین هفته بود که در گزارشی با عنوان "سبد وعده‌ها سنگین و حاشیه ساز نشود"،  به مروری بر رویکرد و سیاست وزیر جدید ارتباطات در خصوص مسایل مختلف حوزه فاوا و روش پرداختن وی به آنها پرداختیم.

در بخشی از این گزارش تاکید کرده بودیم که در حال حاضر به همین موضوع بسنده می‌شود که وزیر ارتباطات باید در نظر داشته باشد چنانچه وی بیش از حد درگیر امواج اقیانوس متلاطم شبکه­های اجتماعی شود که اتفاقا بسیاری از آنها کاذب، جنجالی و گذرا هستند با حاشیه‌های تمام نشدنی مواجه خواهد شد که لزوما مسایل کلان و ریشه‌ای حوزه فاوا و کشور محسوب نشده و حتی می­توانند باعث ایجاد حواشی و اتلاف وقت و انرژی او شوند.

اما در حالیکه قابل پیش‌بینی بود که برخی مسایل مطرح شده از سوی وزیر جدید حاشیه­ساز شود، هفته قبل نخستین نشانه‌های این پیش‌بینی، نمایان شد و فعلا سه مورد از مسایلی که از سوی وزیر ارتباطات به آن پرداخته شده بود با بازتاب‌هایی مواجه شده است.

 

حمایت از دو بازی ممنوعه

چندی پیش بود که وزیر ارتباطات با توجه به علاقه برخی کاربران ایرانی، خبر از تلاش برای پیگیری انتقال سرور دو بازی به کشور برای راحتی بیشتر گیمرهای ایرانی داد.

محمد جواد آذری جهرمی در اکانت اینستاگرام خود پستی منتشر کرد و از گیمرها خواست تا اسم بازی‌هایی که کاربران ایرانی در اتصال به آنها مشکل دارند را مطرح کنند تا مشکل اتصال گیمرهای ایرانی به بازی‌های آنلاین حل شود. کمی بعد اکثر کاربران در اکانت اینستاگرام وی از کیفیت اینترنت شکایت کردند و خواستار رفع مشکل دو بازی Dota 2 و Counter Strike شدند.

چند ساعت بعد وزیر ارتباطات در پاسخ به این مطالبه، پست دیگری منتشر و اعلام کرد، مشکل با بازی‌های استودیوی Valve حل شده و گیمرها در انجام بازی‌های Dota 2، Counter Strike یا League Of Legends مشکلی نخواهند داشت.

این موضوع اما کمی بعد با واکنش رییس بنیاد ملی بازی­های رایانه­ای مواجه شد به نحوی که او دو بازی که وزیر ارتباطات پیگیر رفع مشکل آن‌ها شده بود را به علت محتوای نامناسب در رده بازی­های ممنوعه اعلام کرد که نتوانستند از این نهاد مجوز دریافت کنند.

رییس بنیاد ملی بازی­های رایانه ­ای در نشستی خبری با نام بردن از دو بازی که از شرکت­های مورد حمایت وزیر ارتباطات هستند گفت: بازی های Dota 2 و League of Legends محتوای نامناسبی دارند و به همین دلیل ما به این بازی‌ها مجوز نداده­ایم.

وی همچنین در صحبت­های خود تاکید کرد: امیدواریم اگر قرار است صحبتی درباره بازی‌های رایانه ­ای انجام شود، این کار با هماهنگی بنیاد صورت بگیرد.

 

چالشی به نام نهنگ آبی

کمی بعد اما محمد جواد آذری جهرمی به موضوع دیگری به نام نهنگ آبی پرداخت و آن را یک "بازی خطرناک" تلقی کرد و حتی گفت  قصد مذاکره با سازنده این بازی را نیز دارد.

وزیر ارتباطات با اشاره به این که بازی «نهنگ آبی» از بسیاری از فروشگاه‌های نرم‌افزار حذف شده و به طریق معمول از ایران هم قابل دسترس نیست، نوشت: با مدیران VK برای عدم اشاعه خشونت از طریق این شبکه اجتماعی مسدود شده در ایران مذاکره می­کند!

این موضوع هم اما بار دیگر با واکنش رییس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مواجه شد و او با بیان اینکه نهنگ آبی یک چالش است و نه یک بازی،  گفت که از مدتها قبل در جریان مسایل پیرامون این چالش قرار داشتند اما برای جلوگیری از ترویج و تبلیغ این مساله آن را اطلاع رسانی نکردند.

وی گفت: بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از سه ماه پیش از این موضوع مطلع بوده اما آن را رسانه‌ای نکرده چرا که می‌دانست تاثیر منفی می­گذارد. همان تاثیری که امروز در سطح جامعه شاهد آن هستیم.

وی با بیان اینکه سازندگان این چالش دستگیر شده اند گفت: از آنجا که نهنگ آبی نیاز به یک ادمین برای تایید و اعلام مراحل دارد، با دستگیری سازندگان آن عملا دیگر این چالش وجود ندارد. اما پرداختن به آن سبب می‌شود آدم­های سودجو به فکر کپی کردن آن در کشور بیفتند و بحران جدیدی را در سطح کشور ایجاد کنند. تا چند روز پیش مردم از وجود این چالش بی خبر بودند اما اکنون با خبررسانی­های گسترده­ای که انجام شده کنجکاوی افراد برانگیخته شده است.

چند تن از مسوولان پلیس فتا هم اگرچه مشخصا اشاره‌ای به اظهارات وزیر ارتباطات نداشتند، اما آنها نیز اعلام کردند هجمه رسانه‌ای در مورد بازی نهنگ آبی در شبکه‌های اجتماعی که این روزها در بین کاربران ایرانی به راه افتاده است بیش از آن‌که به واقعیت‌ها بپردازد دامنه شایعات را توسعه داده و باعث ایجاد هراس در جامعه و خانواده‌ها شده است.

برای مثال رییس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای ناجا گفت: بیشتر اخبار این چالش مربوط به اوایل سال و فرودین ماه است که حتی برخی از اخبار آن در رسانه های فارسی زبان هم منتشر شده، اما اینکه چرا بعد از گذشت 4 تا 5 ماه به یکباره این حجم از اخبار در شبکه های اجتماعی بازتاب داشته است، همان ترفندهای هوکس خبری است که ناشی از شیطنت برخی از کاربران است.

همانطور که ذکر شد اگرچه روی این مباحث و اظهار نظرها مشخصا به سمت وزیر ارتباطات نبود، اما به هر حال مشخص شد که اخبار پیرامون نهنگ آبی، فارغ از قدیمی بودن آن، در واقع یک نمونه بارز از موج‌های کاذب و گذرا در شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود.

 

 پیامک های تبلیغاتی و مشکلی داخلی

در همین مدت کوتاه روی کار آمدن وزیر جدید ارتباطات اما وی در کنار اعلام تلاش‌های خود برای رفع مشکلات برخی از گیمرهای ایرانی به یکی از معضلات رو به گسترش در حوزه ارتباطات کشور نیز واکنش نشان داده و اعلام کرد دستوراتی برای رفع معضل پیامک­های تبلیغاتی صادر کرده است.

آذری جهرمی در صفحه اینستاگرام خود در خصوص پیامک­های تبلیغاتی نوشت:"پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته است. پس از ساماندهی پنل­های ارسال انبوه از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اکنون ارسال این پیامک­ها از طریق شماره­ های عادی فزونی یافته است. صاحبان کسب و کار بایستی به حریم خصوصی مردم احترام بگذارند و متوجه این موضوع باشند که این نوع تبلیغات اثر عکس دارد."

وی در این مطلب ادامه می­دهد: "وزارت ارتباطات نیز برای این نیاز مشروع کسب و کارها بایستی با همکاری مرکز ملی فضای مجازی راهکاری اندیشه کند. به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ شد که با تمام توان جلوی مزاحمت برای مردم را بگیرد و راهکاری نیز برای کسب و کارها که نیازمند بهره گیری از این فضا هستند را بیابد. بزودی سامانه ای برای دریافت گزارش‌های آنلاین شکایات مزاحمت­ها و توقف سریع آنها راه خواهیم انداخت."

این موضوع هم اما پاسخ‌هایی غیر مستقیم به همراه داشت و این بار مدیرعامل بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور در واکنش به مزاحمت پیامک های تبلیغاتی،  اعلام کرد اپراتورها توانایی مهار این معضل را داشتند،  اما سازمان رگولاتوری مانع از این کار شد.

مدیرعامل همراه اول گفت: برخی از پیامک‌های تبلیغاتی با سرشماره‌های دیگر ارسال می‌شود. حتی برخی مشترکان گله‌مند هستند که با شماره مشترکان برای آنها پیام تبلیغاتی ارسال می‌شود. به همین جهت اپراتورها ابتدا برای لغو ارسال این پیامک‌ها و محدود کردن آنها اعلام آمادگی کردند، اما رگولاتوری اعلام کرد که این پیامک‌ها را محدود نکنید. بنابراین این پیامک‌ها اکنون در دسته‌بندی پیام‌های قابل لغو نیست.

باتوجه به این اظهار نظر مدیرعامل بزرگترین اپراتور کشور می­توان گفت ریشه عدم مهار مشکل پیامک­های تبلیغاتی به درون وزارت ارتباطات مربوط می شود و برای اصلاح این امر می­بایست عزم جدی در درون مجموعه وزارت ارتباطات وجود داشته باشد.

 

نتیجه گیری و جمع بندی

این روزها اما در شبکه­ های اجتماعی و گروه­های تلگرامی موضوع نحوه ورود و واکنش­های وزیر ارتباطات به مسایل مختلف، یکی از داغ‌ترین مسایل خصوصا برای فعالان آی­تی به شمار می‌رود که موافقان و مخالفان خاص خود را دارد.  مخلص کلام موافقان این است که به هر حال یک وزیر باید دیپلماسی عمومی داشته باشد و تلاش کند در خصوص همه مسایل پیرامون خود حساس بوده و واکنش نشان دهد و از این جهت صحبت­های وزیر جدید ارتباطات یک نوآوری و خرق عادت است.

جان کلام مخالفان اما این است که واکنش­های مستمر و پی در پی به هر آنچه در فضای پیرامونی و حوزه ICT و شبکه­ های اجتماعی رخ می‌دهد لزوما نباید بلافاصله، به شکل مستقیم،‌ به تمامی موارد و توسط شخص وزیر مورد توجه قرار گیرد. چرا که این مساله موجب بالا بردن سطح توقعات گاه غیر ضروری شده و در بلند مدت تاثیرات منفی خاص خود را خواهد داشت؛ ضمن آنکه مطرح کردن برخی مسایل مثل چالش نهنگ آبی توسط وزیر ارتباطات می‌تواند باعث بزرگ شدن موضوعات کم­اهمیت در رسانه­ها و احتمال افزایش آشنایی مردم و آسیب­پذیری احتمالی آنان از این بابت می­شود.

به هرحال اینطور که پیداست وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این جمع بندی و نتیجه رسیده است که باید به همه مسایل به سرعت واکنش نشان دهد و وعده رفع مسایل و مشکلات احتمالی را  بدهند. (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">