ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آمادگی پلیس فتا برای کمک به سایر کشورها

| يكشنبه, ۲۵ شهریور ۱۳۹۷، ۰۱:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

رئیس پلیس فتا ناجا گفت: همکاری‌های بین‌المللی یک عنصر مهم و تعیین‌کننده در امر پیگیری و مقابله با جرایم سایبری است.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار هادیانفر در دیدار با الکساندر فدولوف رئیس دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در ایران (UNODC) با اشاره به اینکه یکی از جدی ترین مسائل امروز دنیا ، فضای سایبر است، اظهارداشت: این فضا شرایط زندگی بشر را دگرگون کرده و کشورهایی که اسم مجازی را در این فضا گذاشته اند به خطا رفته اند زیرا امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، جامعه جهانی را بطور بنیادین دستخوش تغییر و تحول کرده و در نتیجه شیوه و سبک زندگی انسان ها، روابط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و امنیتی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است.

وی ادامه داد: فضای سایبری به شکل قابل توجهی در تمام جهان رشد و توسعه پیدا کرده به گونه ای که تمام ابعاد زندگی بشر در حوزه های مختلف را به خود وابسته کرده است.

سردار هادیانفر خاطرنشان کرد: هر تکنولوژی و فناوری همزمان فرصت های فراوانی ایجاد می کند که می تواند در بلندمدت، تهدیدات فراوان و خسارات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد که برای کشورهای دنیا در حوزه های مختلف متفاوت است.

این مقام ارشد انتظامی به نقش حاکمیت فضای سایبر اشاره و بیان کرد: اکثر کشورهای جهان از شرایط کنونی در فضای سایبر ناراضی هستند و انتظاران این است سازمان ملل متحد نقش جدی تری در این حوزه داشته باشد و با اعتماد به نفس بیش تری وارد این فضا شود.

رئیس پلیس فتا ناجا درباره همکاری های بین المللی و ظرفیت سازی کشورهای در حال توسعه، تصریح کرد: امروزه جرایم سایبری، حد و مرزی ندارد و مجرمان با استفاده از فناوری اطلاعات، ضمن پیدا کردن و سازمان دهی همدیگر  در لایه های مختلف وب دست به اقدامات مجرمانه می زنند .

سردار هادیانفر، رشد شتابان فناوری ارتباطات، اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی را بدون توجه به مقوله امنیت و شکل گیری گروه‌های سازمان یافته مجرمان و همچنین افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی در فضای سایبر را جزء تهدیدات و چالش‌های کنونی و آینده جهان برشمرد و خاطرنشان کرد:  فعالیت پنهان مجرمان، ‌گروه‌های سازمان یافته و تروریست‌هایی چون داعش، النصره، القاعده و ده‌ها گروهک تروریستی در کشورها و نیز فعالیت در دارک نت، فری نت و فعالیت در بستر شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌هایی همچون توئیتر، تلگرام و فیس بوک در کنار ابزارهایی مانند پول مجازی، سرویس‌های رمزگذاری، مخفی کننده هویت و... سبب ایجاد بستری امن برای مجرمان و تروریست‌ها شدند.

سردار هادیانفر افزود: امروزه جرایم سازمان یافته به صورت گسترده و سیال در فضای سایبر رخ می دهد، اطلاعات سری افراد، سازمان ها، دستگاه ها و حفره های امنیتی کشورها در این بستر فروخته می شوند و کشورهایی که از زیر ساخت های ضعیف استفاده می کنند می توانند چالش های عمده ای را برای تمامی کشورهای جهان و کاربران اینترنت در سراسر جهان ایجاد کنند.

رئیس پلیس سایبری ایران تصریح کرد: مبحث ظرفیت سازی بسیار اهمیت دارد تا تمامی کشورها به حداقل استانداردها در زمینه فضای سایبر دست پیدا کنند و بتوانند ضمن تبادل اطلاعات و دانش، اقدامات همزمان و مشترک انجام دهند.

وی با بیان اینکه امروز ایران در حوزه سایبر، آماده کمک به سایر کشورها است و می‌تواند تجربیات خود را در اختیار آنها قرار دهد، ادامه داد: همکاری‌های بین‌المللی یک عنصر مهم و تعیین‌کننده در امر پیگیری و مقابله با جرایم سایبری است.

این مقام ارشد ‌انتظامی اظهار کرد: همکاری‌های بین‌المللی و اشتراک‌گذاری اطلاعات جرایم و مجرمان در فضای سایبر می‌تواند گره‌گشای این چالش‌های بین‌المللی باشد.

 

پلیس جمهوری اسلامی از نظر ساختار در دنیا منحصر به فرد است

سردار هادیانفر  ضمن تشریح عملکرد پلیس های تخصصی ایران از شهدا و جانبازان پلیس مواد مخدر یاد کرد و گفت : پلیس جمهوری اسلامی از نظر ساختار و سازمان در دنیا  منحصر به فرد است.

این مقام ارشد انتظامی ضمن ابراز امیدواری از همکاری های دو جانبه ایران و سازمان ملل متحد در حوزه مبارزه با جرایم سایبری، عنوان کرد: پلیس سایبری ایران اواخر سال ۲۰۱۰ به طور رسمی متناسب با استاندارد های جهانی و نیاز کشور برای پیشگیری و مبارزه با این نوع از جرایم جدید تشکیل شد.

وی با اشاره به توانمندی های فوق العاده پلیس فتا در کشف بیش از  84 درصدی جرایم  و حضور 82  درصدی مهندسان جوان در پلیس سایبری ایران، افزود: این پلیس هم اکنون در ۳۲ استان کشور مستقر است و مجهز به تجهیزات سایبر فارنزیک می باشد و موفق شده 18 محصول در قالب سخت افزار و نرم افزار تولید کند.

سردار هادیانفر در ادامه هدف از این دیدار را همکاری‌ موثر بین المللی در پیشگیری و مقابله با جرایم سایبری عنوان کرد و اظهار داشت: امروز در فضای سایبر امنیت کشورها وابسته به یکدیگر است و همه ما نیازمند تجارب جدید ، آموزش و ابزارهای پیشرفته در کشف جرم هستیم.

در ادامه این دیدار، الکساندر فدولوف رئیس دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC) در ایران با بیان اینکه سازمان نگاه ویژه ای به جرایم سایبری دارد و فرصت های جدیدی را برای همکاری دو جانبه بوجود می آورد، تاکید کرد: سازمان ملل برای مبارزه با جرایم سایبری برنامه هایی را بطور ویژه در دستور کار دارد و آماده همکاری جدی با پلیس سایبری ایران است.

وی اعلام کرد: اقدامات بسیار ارزنده ای در پلیس سایبری ایران انجام شده و برای گسترش همکاری بیشتر نیاز به برگزاری جلسات کارشناسانه داریم .

رئیس دفتر مقابله با جرم سازمان یافته و مواد مخدر سازمان ملل (UNODC) در تهران، گفت: ما در سه بخش تبادل اطلاعات، آموزش پیشرفته و ظرفیت سازی می توانیم با هم همکاری کنیم و حمایت های مالی بیش تری داشته باشیم.

  • ۹۷/۰۶/۲۵

پلیس فتا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">