ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آمارهای حوزه ICT زیر سوال

| شنبه, ۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۰۹:۳۷ ق.ظ | ۰ نظر

علی شمیرانی - طبق ماده 54 قانون برنامه‌پنجم توسعه، مرکز آمار ایران، متولی تهیه، اعلام و انتشار آمارهای رسمی کشور است. این موضوعی بود که چندی پیش بازهم خبرساز شد و رییس این مرکز اعلام کرد، تنها مرجع انتشار آمار، ایشان هستند.

البته پیش از این نیز تاکید شده بود، نهادهای دیگری هم که آمار ارایه می‌کنند، باید این آمار را با هماهنگی سازمان آمار کشور منتشر کنند.

البته دعوای سازمان آمار بیشتر با بانک مرکزی و گمرک بود اما دو سال قبل تاکید شد که مرکز آمار، تنها متولی ارایه ضریب نفوذ اینترنت در کشور است.

اما گذشته از نقش تخصصی این مرکز که به درستی و با سرعت عمل انجام می‌شود یا نه، این که زیر سقف یک وزارتخانه آمار و اطلاعات متفاوت و گاه متناقض ارایه شود، بحث دیگری است.

همین چندی پیش بود که مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت (متما) وابسته به سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات، آماری از شرکت‌های برتر ارایه‌کننده خدمات اینترنتی ارایه کرد که با آمار سازمان رگولاتوری که آن هم وابسته به وزارت ارتباطات است، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای داشت.

بماند که در این میان یکی از شرکت‌های اینترنتی معترض به نتایج متما، روش دستیابی این مرکز را که تنها متولی ارایه آمارهای اینترنتی تا دو سال قبل بود را از اساس و بنیان غلط دانست و مرکز متما هم هیچ پاسخی نداشت.

اما در حالیکه مدت زیادی از این دوگانگی آماری از زیرمجموعه‌های وزارت ارتباطات نمی‌گذشت، روز گذشته مرکز متما دوباره آماری ارایه کرده که این آمار با اظهارات و آمار اخیر وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همخوانی ندارد.

وزیر ارتباطات چندی پیش گفته بود ۲ سال پیش ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اینترنت استفاده می‌کردند که اکنون این آمار به ۲۰ میلیون نفر رسیده است.

بر اساس اظهارات وزیر ارتباطات یعنی در دو سال کار دولت یازدهم، 17 میلیون نفر به تعداد کاربران اینترنت کشور اضافه شده است.

روز گذشته اما مرکز متما آمار متفاوتی از تعداد کاربران اینترنت ارایه کرد.

بررسی‌های آماری مرکز متما که منتهی به پایان سال 93 است، نشان می‌دهد، بر اساس آخرین آمار که طبق جمعیت ۷۵ میلیونی ایران برآورد شده است، ۵۵ میلیون و ۵۶۴ هزار و ۸۲۰ نفر در ایران کاربر اینترنت هستند.

در ادامه گزارش مرکز متما نیز عیناً آمده است، طبق این بررسی‌ها، تعداد کل مشترکان اینترنت نیز ۳۷ میلیون و ۴۸۴ هزار و ۷۷ نفر اعلام شده است. (به نقل از خبرگزاری مهر)

اتفاقا نهم تیرماه سال جاری نیز همین خبرگزاری تعداد کاربران اینترنت را 25 میلیون نفر اعلام کرد. جالب آنکه مرجع این آمار نیز بر اساس نظام پایش جامعه اطلاعاتی که از سوی سازمان فناوری اطلاعات تهیه شده عنوان شد و در ادامه نیز آمده بود این آمارها که مربوط به سال ۹۳ است بر اساس متدولوژی اتحادیه جهانی مخابرات جمع آوری شده است.

این آمار نیاز به هیچ تفسیر و توضیحی نداشته و به وضوح مشخص است که از دل وزارت ارتباطات، آمار و ارقام کاملا متفاوتی از تعداد کل کاربران اینترنت ایران ارایه می‌شود.

از این رو باید گفت مادامیکه مرکز آمار ایران همچنان متولی ارایه آمار رسمی کشور تلقی نمی‌شود، بجاست که حداقل از درون وزارت ارتباطات آماری واحد ارایه شود تا زمینه‌ساز شبهه و ابهام در روش آمارگیری نهادهای مختلف نشود.(منبع:فناوران)

  • ۹۴/۰۵/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">