ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

آیا مخابرات خصوصی شد؟

| چهارشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۸۸، ۰۲:۱۵ ب.ظ | ۰ نظر

شرکت مخابرات ایران بعنوان دومین شرکت سودده کشور(بعد از شرکت نفت)در پنجم مهر ماه جاری طی بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران با فروش بلوک 50 درصد بعلاوه یک سهم خود از جرگه شرکت های دولتی خارج شد.

این معامله علاوه بر اینکه بزرگترین معامله تاریخ بورس ایران با رقمی نزدیک به هشت هزار میلیارد تومان بود، پر حاشیه ترین معامله نیز محسوب می شود

، از اواخر سال 1385 که دولت تصمیم به واگذاری سهام مخابرات گرفت، تا امروز که نزدیک به سه سال از آن زمان می گذرد، واگذاری مخابرات یکی از خبرسازترین موضوعات اقتصادی کشور است.

تردیدها، شبهه ها و انتقادهایی که قبل از انجام معامله در مورد ماهیت کنسرسیوم های متقاضی، تاخیر در زمان انجام معامله، صلاحیت و اهلیت متقاضیان، حذف برخی از کنسرسیوم های متقاضی و غیره شروع شده بود با اعلام برنده این معامله نه تنها به پایان نرسید بلکه هنوز هم پس از گذشت 10 روز از انجام معامله همچنان ادامه دارد و موضوع داغ محافل اقتصادی کشور است.

موضوع بیشتر این بحث ها در مورد ماهیت کنسرسیوم خریدار است، بسیاری این پرسش را مطرح می کنند که "آیا واگذاری سهام مدیریتی شرکت مخابرات ایران به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین را می توان خصوصی سازی نامید؟"

وزیر امور اقتصادی و دارایی از واگذاری مخابرات دفاع می کند و می گوید: معامله مخابرات قانونی است.

"سیدشمس الدین حسینی" می افزاید: ما اصطلاح حقوقی تحت عنوان شبه دولتی نداریم و استفاده از این استعاره ها درست نیست به نحوی که ما به نهادهای عمومی غیردولتی می توانیم تا 40 درصد ارزش بازار را واگذار کنیم و در این مورد بررسی 40 درصد ارزش هر بنگاه درست نیست.

ولی این معامله منتقدان جدی در میان افراد شاخص بخش خصوصی دارد، "اسدالله عسگر اولادی" از منتقدان واگذاری سهام مخابرات به کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین است.

او می گوید: "در حالی که آنها اصرار دارند بخش خصوصی محسوب می شوند، اما من می دانم که سه ماه پیش یکی از وزرا پای حکم رییس کنسرسیوم را امضا کرده است".

"محمد نهاوندیان" رئیس اتاق بازرگانی و صنایع ایران نیز نظارت بر نحوه واگذاری ها را مورد تاکید قرار داده و می گوید: باید نگرانی ها در این بخش مرتفع شود.

وی می افزوید: وقتی شبه دولتی ها بعنوان مجموعه های خصوصی ثبت می شوند، دولت نمی تواند بر آنها نظارت داشته باشد، این در حالی است که از امکانات استفاده می کنند.

انتقادها و ابهام های مطرح شده در مورد واگذاری شرکت مخابرات موجب شد که نمایندگان مجلس تصمیم به بررسی نحوه واگذاری سهام مخابرات در کمیسیون ویژه اصل 44 بگیرند.

رییس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس شورای اسلامی از برگزاری جلسه‌ای با حضور وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان‌های خصوصی‌سازی و بورس و نهادهای نظارتی برای بررسی نحوه واگذاری سهام مخابرات در هفته آینده خبر داده است.

"حمیدرضا فولادگر" در جمع خبرنگاران گفت: این جلسه در راستای درخواست "علی لاریجانی" رییس مجلس برای بررسی حواشی نحوه واگذاری سهام مخابرات می‌شود.

"علی مطهری" رئیس کمیته مخابرات مجلس نیز این معامله را هرچند قانونی دانست ولی آن را غیررقابتی عنوان کرد و افزود: اینگونه معامله ها هدف ما را از خصوصی سازی برآورده نمی کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در واکنش به توسعه فعالیت شبه دولتی ها گفت: براساس قانون، موسسات غیردولتی و بخش عمومی، مجوز سرمایه گذاری تا 40 درصد شرکت ها را دارا هستند و در صورتی که این قانون دارای مشکلاتی است قانونگذار باید آن را اصلاح کند.

"علی صالح ابادی" با بیان آنکه‌ قانون فصل الخطاب است، افزود: تا زمانی که قانون مجوز خرید را به شبه دولتی ها داده آنها می توانند در واگذاری ها شرکت کنند.

وی اظهار داشت: بیشتر قوانین کشور بر مبنای اقتصاد دولتی است و باید فرآیندی شکل گیرد تا هدف اصلی واگذاری ها که افزایش بهره وری است، کمرنگ نشود.
منبع : ایرنا

  • ۸۸/۰۷/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">