ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وزیر علوم در نامه‌ای به وزیر ارتباطات اعلام‌کرد: بررسیهای میدانی از دانشگاه‌ها نشان می‌دهد ابلاغیه کاهش تعرفه اینترنت به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پهنای باند هنوز جنبه عملیاتی نیافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، متن نامه منصور غلامی به آذری جهرمی به شرح زیر است:

«همانگونه که مستحضرید شرایط خاص حاصل از شیوع ویروس کرونا نه تنها ایران بلکه تمام جهان را تحت تأثیر شدید خود قرار داده است و از این رو تمام روش‌های کاری و ارتباطی و آموزشی دچار دگرگونی غیرمنتظره ای شده اند. اولویت‌های پشتیبانی از خدمت رسانی به مردم و استفاده از زیرساخت فناوری اطلاعات به عنوان عامل توانمندساز در کشورهای مختلف متناسب با اقتضائات اقتصادی فرهنگی و اجتماعی متفاوت است.

به دلیل حضور گسترده نسل جوان کشور در فعالیت‌های آموزشی به عنوان دانشجو یا استاد در حال حاضر پشتیبانی از فعالیت‌های تحصیلی آنها یکی از موارد مهم مدیریت بحران در کشور محسوب می‌شود.

بر این اساس جنابعالی با تشخیص درست و به موقع نیاز جوانان این مرز و بوم پیشنهاد ارائه رایگان حجم مشخصی ظرفیت اینترنت جهت استفاده آحاد مردم و همچنین کاهش هزینه‌های دسترسی دانشجویان به اینترنت را به منظور کاهش فشار مالی برگزاری کلاس‌های الکترونیک، ارائه کردید که این موجب آرامش روحی بخش بزرگی از جامعه خصوصاً اکثر جوانان و نیز اساتید دلسوز ایشان شد.

پیرو این تدبیر، مکاتبات متعددی توسط وزارت علوم با دانشگاه‌ها انجام شده و به صورت همزمان تعامل نزدیک و مستمری با معاونین وزارت ارتباطات طی جلسات متعدد حضوری و غیرحضوری صورت پذیرفت که منجر به صدور ابلاغیه کاهش تعرفه به اپراتورهای ارائه دهنده خدمات پهنای باند شد.

با این وجود بررسی‌های میدانی و بازخوردهای همکاران دانشگاهی نشان می‌دهد که هنوز این ابلاغیه‌ها جنبه عملیاتی پیدا نکرده و پیش بینی می‌شود فشار روحی و بار روانی جامعه دانشگاهی همزمان با شروع برگزاری و حضور در کلاس‌های الکترونیکی به شدت زیاد شود.

البته جنابعالی به خوبی واقف هستید که این همکاری علاوه بر جنبه‌های ارزنده فوق الذکر، یک سرمایه گذاری طولانی مدت است و عملاً اقداماتی که لازم بود ظرف چند سال آتی و با تلاش زیاد در راستای استفاده از بستر فناوری برای ارائه خدمات (خصوصاً در بحث آموزش و یادگیری) صورت گیرد، اکنون در بحران حاضر به یک فرصت ارزشمند تبدیل شده و امید است با همراهی شما و همکاران وزارت ارتباطات به عنوان زیربنای اساسی تحول دیجیتال موجب توسعه گسترده‌تر، مؤثرتر و به روزتر علم و دانش و اشتراک دانش در ایران گردد.

خواهشمند است دستور فرمائید با عنایت به محدودیت زمانی موجود به نحو مقتضی اقدام لازم در این خصوص مبذول و در صورت صلاحدید تفاهم نامه تکمیلی نیز برای هم افزایی در این راستا با وزارت عتف تنظیم شود.»

 

وزارت علوم امیدوار به دریافت اینترنت رایگان برای دانشگاه‌ها
معاون آموزشی وزارت علوم گفت: برای بهره‌مندی دانشگاه‌ها از ترافیک رایگان و در جهت تکمیل زیرساخت‌های لازم در توسعه آموزش مجازی با وزارت ارتباطات مکاتبه شد که امیدواریم این حمایت در تمام استان‌ها محقق شود.

به گزارش وزارت علوم، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم، در نشست وزیر علوم و معاونان این وزارتخانه با جمعی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به فعالیت‌های وزارت علوم در زمینه مدیریت شرایط حاصل از شیوع بیماری کرونا اشاره کرد.

وی ادامه داد: از چهارم اسفندماه فعالیت وزارت علوم با هدف به حداقل رساندن آسیب‌ها، جبران کاستی‌های آموزشی، بهره‌مندی از امکانات آموزش الکترونیکی و آمادگی در صورت تداوم مشکل و حفظ ظرفیت‌های به‌دست‌آمده برای آینده، در صورت مواجه‌شدن با شرایط مشابه کار خود را آغاز کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: در هفتم اسفندماه نشستی نیز با معاونان آموزشی دانشگاه‌ها برگزار شد، دهم اسفند بخشنامه‌ای در خصوص توجه و تأکید بر ادامه فعالیت‌های آموزشی به‌صورت مجازی به دانشگاه‌ها ابلاغ شد و برای حمایت، هماهنگی و پشتیبانی‌های ضروری کارگروه تخصصی آموزش‌های الکترونیکی نیز در وزارت عتف تشکیل داده شد.

معاون آموزشی وزارت علوم در ادامه به دیگر اقدامات حوزه آموزشی آموزش عالی اشاره‌کرده و اظهار داشت: «برای بهره‌مندی دانشگاه‌ها از ترافیک رایگان و در جهت تکمیل زیرساخت‌های لازم در توسعه آموزش مجازی با وزارت ارتباطات مکاتبه شد که امیدواریم این حمایت در تمام استان‌ها محقق شود.

وی افزود: در جهت حضور در عرصه بین‌المللی و همفکری و بهره‌مندی از تجربیات سایر کشورهای درگیر با مشکل بیماری کرونا، در ۳ نشست ویدئو کنفرانسی که توسط سازمان یونسکو ترتیب داده شده بود مشارکت داشته و نظرات و تجربیات خود را ارائه کردیم. خوشبختانه امروز افزون بر ۹۰ درصد از دانشگاه‌های دولتی کشور می‌توانند آموزش الکترونیکی را به دانشجویان خود در سطوح مختلف ارائه کنند.

 

 اینترنت رایگان به دانشجویان و اساتید داده نشد
مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران گفت: قرار بود اینترنت رایگان به دانشجو و اساتید داده شود که هنوز این وعده به نتیجه عملیاتی نرسیده است.

سید امید فاطمی رئیس مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران در گفت وگو با فارس درباره سرانجام وعده وزیر ارتباطات برای رایگان شدن اینترنت کلاس های درس، گفت: قرار بود اینترنت رایگان به دانشجو و اساتید داده شود و هنوز این وعده به نتیجه عملیاتی نرسیده است.

وی اظهارداشت: وزارت ارتباطات در این زمینه در حال کار با ارائه‌ دهندگان خدمات اینترنت است و تلاش می کند که این وعده را به نتیجه برساند اما ارائه دهندگان خدمات اینترنت هم شرایط خود را باید در نظر بگیرند و البته سعی می کنند کمک کنند و کار در حال انجام است.

فاطمی گفت: تا جایی که اطلاع دارم کاری که انجام شده فقط این بود که همراه اول و ایرانسل برای اتصال دانشجوها و اساتید از طریق موبایل به کلاس سایت های آموزش الکترونیکی دانشگاه ها هزینه یک سوم ترافیک داخلی را قرار داده اند و دانشگاه تهران هم 7 اسفند با این 2 اپراتور مکاتبه کرد و این تعرفه روی سایت های آموزش دانشگاه تهران انجام شد.

فاطمی گفت: اما برای سایر اپراتورهای اینترنت خانگی از جمله ADSL و LTE وزارت ارتباطات کاری کرد که البته فقط شامل دانشجوها نبود و این بود که 100 گیگ اینترنت رایگان در نظر گرفت که در 7 فروردین به پایان رسید. اخیرا هم اطلاعیه ای برای خدمت رایگانی اعلام کرده که به طور دقیق آن را نمی دانم اما به طور کلی اتفاقی که قرار بود رخ دهد رخ نداده است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">