ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی شمیرانی - روز چهارشنبه هفته گذشته خبر رسید به موجب بخشنامه جدید بانک مرکزی انتقال آنی وجه از حساب خریدار به حساب فروشنده به صورت کارتی متوقف شده و واریز به حساب مقصد در 7 مقطع زمانی صورت می‌گیرد. به زبان ساده‌تر بر اساس بخشنامه جدید زمانی‌که وجهی از طریق کارت‌خوان‌ها پرداخت می‌شود بر خلاف گذشته در لحظه به حساب صاحب کارت‌خوان واریز نشده و بر اساس یک جدول با تاخیر 2 ساعته این اقدام صورت می‌گیرد.

اگرچه بانک مرکزی به سرعت به خبر مذکور واکنش نشان داد و با تاکید بر این که نقل و انتقال پول به صورت ˈکارت به کارتˈ از دستگاه های خودپرداز و پایانه‌های فروش متوقف نشده و روند گذشته کماکان ادامه دارد، اعلام کرد: این بخشنامه تکنیکی برای مدیریت ترافیک شبکه صادر شده است که بر اساس آن فروشگاه‌ها برای انتقال پول باید مدت زمان دو ساعته را رعایت کنند.

مسوولان بانک مرکزی در توضیح بیشتر این بخشنامه گفته‌اند این مدل برگرفته از الگو‌های جهانی بوده و به منظور کاهش بارترافیک برداشت و واریز آنی انجام می‌شود. این بخشنامه در حالی صادر شده که چهاردهم مردادماه سال‌جاری فعالیت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی با نام اختصاری «شاپرک» آغاز شد. یکی از اهداف راه‌اندازی این شبکه نیز جداسازی تراکنش‌ خودپرداز‌ها (ATM) از پایانه‌های فروش (POS) در راستای کاهش بار ترافیک شبکه بانکی انجام شد.

به عبارت دیگر تا پیش از این کل ترافیک الکترونیکی بانکی کشور روی یک شبکه بود اما حالا با تفکیک این شبکه به دو قسمت ظاهراً بخشنامه مذکور نیز به کمک شاپرک آمده است. اگرچه مردم تاثیر ملموس این بخشنامه را در هفته جاری بهتر درک خواهند کرد اما از هم‌اکنون شواهد نشان می‌دهد فروشندگان از رویه جدید چندان خوشحال نیستند.

برای مثال یک فروشنده معتقد است با توجه به اجرای این طرح خیلی از دارندگان پایانه های فروش دیگر مایل به استفاده از آن نیستند و ترجیح می‌دهند اجناس خود را به شکل سنتی یا همان نقدی به فروش برسانند که این موضوع باعث افزایش پول نقد شده و امنیت را کاهش می‌دهد. به اعتقاد فروشندگان با توجه به تجمعی بودن تراکنش ها چک کردن وصولی تراکنش‌ها در حجم بالا بسیار دشوار است.

روی دیگر این ماجرا نیز مردمی هستند که برای دریافت پول نقد و مشکلات امنیتی باید به بانک‌ها هجوم برده و اتفاقاً فشار مضاعف و به مراتب بیشتر از گذشته را به بانک‌ها و شبکه بانکی وارد کنند. از این‌رو باید منتظر واکنش بازار، مردم و بانک مرکزی برای اصلاح این بخشنامه، اتخاذ روش جایگزین و یا فرهنگ‌سازی ماند.

منبع : فناوران اطلاعات
در همین رابطه : انتقال آنی کارت به کارت پول متوقف شد؟

  • ۹۱/۰۹/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">