ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از وجود شبکه ارتباطی پزشکی از راه دور (تله مدیسین) حوادث غیرمترقبه برای انتقال متن، تصویر، صوت، ویدئو و یا سیگنال‌های تبدیل شده الکتریکی مصدومان آسیب دیده از اینگونه حوادث در هلال‌احمر خبر داد.

محمدحسن قوسیان مقدم در گفت وگو با ایرنا و در پاسخ به این سوال که هلال احمر چه برنامه هایی برای تله مدیسین (Telemedicine) یا پزشکی از راه دور (استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات از راه دور به منظور ارائه مراقبت های کلینیکی به افراد دور دست) در حوادث غیرمترقبه دارد، اظهار داشت: تله مدیسین دارای دو بعد متفاوت در عملیات ملی و بین المللی است که پزشکی از راه دور در عملیات ملی، برای واحدهای مراقبت های پایه بهداشتی اهمیت چندانی ندارد زیرا  امکان تشخیص صحیح از طریق مشاوره با متخصصین داخل کشور به سهولت صورت می پذیرد.

وی توضیح داد: همچنین برای خدمات فوریتی نیز با توجه به حضور متخصص جراح در ترکیب تیم اعزامی نیاز چندانی به تله مدیسین وجود ندارد اما با توجه به برخی ضروریات، طرحی در انتهای سال ۱۳۹۷ با همکاری دانشگاه مجازی دانشکده تهران شکل گرفت که همکاران آن حوزه برای آشنایی با وضعیت واقعی در سوانح در ترکیب تیم های اعزامی هلال احمر به سیل استان خوزستان شرکت کردند و در حال حاضر موضوع با توجه به ظرفیت قابل توجه شبکه های اجتماعی در انتقال فایل های تصویری و همچنین محدودیت های مالی حال حاضر از اولیت برخوردار نمی باشد.

دبیرکل جمعیت هلال احمر توضیح داد: از تله مدیسین در عملیات بین المللی بنگلادش برای کمک به مسلمانان روهینگیایی میانمار استفاده شد و طی آن تصاویر و اطلاعات مرتبط به بیماران و آوارگان در خواست کننده کمک اضطراری ساکن در اردوگاه های اوخیا، تن کالی و کوتوبالانگو به مرکز مدیریت اطلاعات و هماهنگی عملیات جمعیت هلال احمر ارسال می شد که بلافاصله نظر متخصصین اخذ و متعاقبا برای تیم اعزامی ارسال می شد.

قوسیان مقدم اضافه کرد: هنگام دریافت اطلاعات و ارتباطات از راه دور از سوی نیروهای متخصص و زبده هلال احمر در عملیات بین المللی بنگلادش مشخص شد، مهاجرت و آوارگی اجباری مسلمانان روهینگیایی میانمار به کشور بنگلادش بر جنبه های مختلف زندگی این اقلیت و جامعه بنگلادش به خصوص تغییرات محیط های طبیعی تاثیر مستقیم و غیرمستقیم داشته است، به طوری که عدم درک مفهوم آوارگی و مهاجرت اجباری باعث تردید و رکود در بخش های مختلف اقتصادی، مدیریتی و حتی فعالیت های امدادرسانی سازمان های بین المللی امدادی و نیروهای امدادگر در موضوع خدمات به مسلمانان روهینگیایی میانمار شده است.

واژه تله مدیسین از دو کلمه Tele که یک لغت یونانی و به معنی ارتباطات مسافت دور است و کلمه مدیسین medicine به معنای درمان و طب، تشکیل شده است.

برای تله مدیسین (Telemedicine) یا پزشکی از راه دور تعاریف مختلفی از جمله استفاده از فناوری ارتباطات و اطلاعات برای انتقال سرویس های پزشکی و مبادله اطلاعات پزشکی هنگامی که فاصله فیزیکی، طرفین این موضوع (بیمار و پزشک) را از هم جدا می کند، عنوان شده است.

تله‌مدیسین برای نخستین بار در اواسط دهة ۱۹۸۰ در حوادث غیر مترقبه به کار گرفته شد که مهمترین دستاورد آن، ایجاد و تقویت یک ذهنیت جهانی در خصوص کمک رسانی در حوادث غیر مترقبه از طریق پزشکی از راه دور بود.

علم مدیریت بحران از فناوری های گوناگونی برای به انجام رساندن یک سری وظائف پیچیده بهره می‌گیرد و یکی از عوامل موثر در مدیریت امدادهای بهداشتی، دسترسی و کنترل کافی به امور نقلیه و ارتباطات می‌باشد.

به گزارش ایرنا،  جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

  • ۹۹/۱۱/۲۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">