ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ساحره چمنی - به گفته مسوولان طرح رجیستری گوشی های موبایل از روز جمعه اجرایی شده و هدف از آن جلوگیری از ورود گوشی های قاچاق به بازار است.
طرح رجیستری گوشی های موبایل برای دومین بار است که در بازار کشورمان به مرحله اجرا می رسد. سال ها پیش به بهانه تولید داخل، تعرفه واردات گوشی از4 درصد به 60 درصد افزایش یافت و این موضوع پای قاچاق را به بازار موبایل کشورمان باز کرد بعد از آن مسوولان و دست اندرکاران هرچه تلاش کردند عمدا یا سهوا نتوانستند از ورود کالای قاچاق به بازار کشور جلوگیری کنند. حالا پس از حدود 10 سال از ورود کالای قاچاق به بازار موبایل، مسوولان ذیربط اجرای آن را از سر گرفته اند و پس از امروز و فردا کردن و مسوولیت را به عهده سازمان دیگر سپردن بالاخره می گویند که طرح به مرحله اجرایی رسیده که بنابه گفته معاون بخش فناوری اطلاعات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، طرح رجیستری گوشی های موبایل حالا در مرحله مانیتورینگ است تا چند روز آینده به فاز دیگری می رسد.
با همه این اوضاع و احوال که صحبت ها از ورود کالای رسمی به بازار زیاد است، گشتی در بازار موبایل زدیم تا ببینیم در نخستین روز اجرای طرح رجیستری وضعیت بازار موبایل چگونه است.
بازاری پر از هیاهو که حتی در کسادترین روزهایش هم باز هم رفت وآمدها جریان داشت و مردم حتی برای جویا شدن قیمت داخل مغاز ه ها سرک می کشیدند، حالا خلوت تر از همیشه شده است. 
حتی ویترین پرزرق و برق فروشگاه ها که چشم هر بیننده ای را به دنبال خود می کشید، تقریبا تنک شده و تعدادشان کم شده است. با هر فروشنده ای که حرف می زنیم از کسادی و نبود جنس می نالد.
به گفته فعالان بازار، از سه هفته پیش که زمزمه هایی درباره اجرای طرح رجیستری و رجیستر نشدن گوشی قاچاق در بازار شنیده می شد، فروشندگان جنس جدید وارد نکردند، بر این اساس رفته رفته موجودی بازار رو به کاهش گذاشت و این روزها به دلیل نبود جنس در بازار قیمت گوشی به شدت بالا رفته است و برخی از گوشی ها کمیاب شده اند به طوری که اگر گوشی مد نظر یافت شود، با قیمت بسیار بالایی به فروش می رسد.
در این میان گوشی های آیفون به شدت با افزایش قیمت روبه رو شده اند حتی در برخی موارد این افزایش قیمت به 500 هزار تومان هم می رسد.
این در حالی است که مقامات مسوول وعده داده بودند که قیمت گوشی با افزایش همراه نخواهد بود، اما بدون استثنا قیمت همه گوشی ها به شدت افزایش یافته است.
از دیگر تبعاتی که اجرای رجیستری در پی داشته است، کلاهبرداری هایی است که در بازار برای رجیستری گوشی صورت می گیرد. در این بین برخی از سودجویان بازار، اقدام به دریافت هزینه ای بابت رجیستر گوشی هایی می کنند که کاربران تازه قصد خرید آن را دارند و به آنها گفته می شود که درصورتی که هزینه مذکور را نپردازند، گوشی های آنها قاچاق شناخته می شود و از کار می افتد.
البته مبلغ دریافتی از سوی فروشندگان بستگی به میزان سادگی خریدار دارد و این مبلغ از 20 هزار تومان شروع می شود و گاهی تا 100 هزار تومان هم می رسد. البته مقصر این موضوع را نمی توان فقط فروشندگان بازار دانست، بلکه خریداران بیشتر در این زمینه مقصر هستند؛ چرا که اطلاع رسانی های مختلفی در شبکه های اجتماعی و رسانه ها شده است تا خریداران گول نخورند.
با همه این تفاسیر فعلا اوضاع بازار خوب نیست این در حالی است که هنوز طرح به شکل کامل اجرایی نشده و فعلا فقط در فاز مانیتورینگ است، اگر قیمت ها به همین شکل افزایش یابد و جنس همچنان در بازار کم باشد، مشخص نیست که چه اتفاقی خواهد افتاد. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم طرح رجیستری در فاز بعدی به شکلی اجرایی خواهد شد.
بر این اساس توصیه مسوولان ذیربط به مردم خرید از فروشگاه های معتبر و نمایندگی ها و فروشگاه های اینترنتی مجاز است تا متضرر نشوند.
نکته پایانی این که پیش از اجرای طرح رجیستری اخباری مبنی بر ایجاد کارگروه­هایی برای کنترل تکانه­های احتمالی به بازار مطرح شده بود که به نظر می­رسد اکنون زمان جلوگیری از تشویش بازار توسط قاچاقچیان و دست­های پنهان فرا رسیده است. (منبع:فناوران)

  • ۹۶/۰۷/۳۰

طرح رجیستری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">