ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

احتمال تشکیل کمیته فراسازمانی "افتا "

| سه شنبه, ۱۷ فروردين ۱۳۸۹، ۰۲:۰۳ ب.ظ | ۰ نظر

مشاور وزیر ارتباطات از احتمال تشکیل کمیته فراسازمانی "افتا " از سوی کارگروه فناوری اطلاعات دولت خبر داد و گفت: اخیرا کارگروه فاوای دولت با عضویت سه وزیر و چند معاون رئیس جمهور با مسئولیت وزیر ارتباطات تشکیل شده است.

کامبیز قدس در گفت و گو با فارس در خصوص ماهیت کار کمیته افتا (امنیت فضای تبادل اطلاعات) و نحوه تعامل این کمیته با دیگر مراکز زیرمجموعه وزارت ICT از جمله مراکز ماهر و آپا ( آمادگی، پشتیبانی و امداد در زمینه اختلالات امنیتی فضای رایانه ای) که در بحث امنیت فعال می‌کنند، اظهار داشت: کمیته افتا پیش از آنکه یک نهاد اجرایی باشد ماهیتی هماهنگ کننده و سیاست‌گذار دارد که راهبردهای مراکزی مانند آپا و ماهر را تعیین می‌کند.

وی توضیح داد: آپا مجموعه‌های دانشگاهی است که با کسب مجوز و اختصاص بودجه از موسسه تحقیقات ICT ( مرکز تحقیقات مخابرات ایران سابق)، به منظور تأمین زیرساخت‌های خدمات امداد و نجات در برخی دانشگاه‌ها تشکیل شده است.

مشاور وزیر ارتباطات در حوزه افتا گفت: وظیفه موسسه تحقیقات ICT حمایت از موضوعاتی است که منجر به توسعه زیرساخت‌های فناوری می‌شود و راه‌اندازی مراکز آپا از جمله این اقدامات است. وظیفه مرکز آپا نیز تلاش برای آماده کردن توان بالفعل دانشگاهی و مطالعات در زمینه امنیت در دانشگاه ها است.

به گفته قدس، در حدود 250 نفر از اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در مراکز آپای دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند تا نقاط آسیب‌پذیر زیرساخت‌های فناورانه کشور در زمینه‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری را شناسایی و بررسی کنند.

وی در خصوص مرکز ماهر نیز اظهار داشت: از دید وزارت ICT خدمات مرکز ماهر باید به صورت دائمی و به عنوان نقطه اتصال ایران با جهان و نقطه مطمئنی برای پاسخگویی به تمام تهدیدها راه‌اندازی شود.

قدس توضیح داد: در حال حاضر مرکز ماهر این خدمات را به صورت موقتی و در مواجهه با حوادث ارائه می‌کند اما باید بتواند این خدمات را به صورت دائمی ارائه دهد به همین دلیل از نگاه وزارت ICT این مرکز هنوز فعال نشده و به ظرفیت خود نرسیده است.

مشاور وزیر ارتباطات با تاکید بر لزوم ایجاد هماهنگی بین این مراکز خاطر نشان کرد: مجموعه‌ای لازم است تا مراکز افتا را با هم هماهنگ کند و از موازی‌کاری‌های احتمالی جلوگیری شود.
* آغاز به کار کمیته افتا از اسفند 87 و برگزاری دو جلسه کاری

وی تأکید کرد: طبق سند افتا مصوب اسفند 87، عمده سازمان‌های دولتی باید برای هماهنگی امور امنیت اطلاعات خود در بالاترین سطح سازمان، کمیته‌ افتا تشکیل دهند و مدیران ارشد سازمانی نیز در این کمیته که ریاست آن با وزیر یا جانشین وزیر است شرکت داشته باشند.

قدس افزود: علیرغم تهیه سند افتا از سال 84 و ابلاغ آن در سال 87 اجرای این سند کار زمان‌بری است اما در حال حاضر کمیته افتا در وزارت ICT، به ریاست وزیر ارتباطات و با عضویت معاونین وزیر ایجاد شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در حال حاضر کمیته افتا در وزارت ارتباطات کار خود را آغاز کرده است، گفت: در زیر مجموعه و در سطح پایین‌تر و کمیته افتا "کارگروه فنی " قرار دارد که وظیفه‌ این کارگروه پشتیبانی از تصمیمات این "کمیته افتا " است.

وی توضیح داد: کارگروه فنی از آذر ماه سال 88 کار خود را آغاز و نزدیک به 15 جلسه نیز برگزار کرده است و کمیته افتا نیز از اسفند ماه 88 تشکیل شده و دو جلسه برگزار کرده است.

وی در خصوص اینکه آیا در حال حاضر وظیفه هماهنگی و تعیین راهبردها بین مراکز موجود در دستور کار کمیته قرار گرفته است، گفت: علیرغم تشکیل کمیته افتا نمود اثربخشی تأثیرات آن به زمان نیاز دارد و برای مشخص شدن نتیجه کار باید زمان صرف شود.
* بلاتکلیفی راهبری سند افتای مصوب دولت

مشاور وزیر ارتباطات در پاسخ به این سوال که آیا براساس قانون وظیفه راهبری سند افتا به وزارت ارتباطات محول شده، گفت: در قانون، تکلیف راهبری سند دقیقاً مشخص نشده اما از 27 راهبرد سند افتا، مسئولیت هماهنگی 10 راهبرد بر عهده وزارت ارتباطات است و در باقی راهبردها وزارتخانه‌های دیگر مسئول و وزارت ICT به عنوان همکار شناخته شده است.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه فاوای هیئت دولت خاطر نشان کرد: اخیرا کارگروه فاوای هیئت دولت با عضویت سه وزیر و چند معاون رئیس جمهور و با مسئولیت وزیر ارتباطات تشکیل شده است و این کارگروه تلاش می‌کند که بتواند حوزه افتا را نیز مدیریت کند.

قدس پیگری امور افتا از سوی کمیته فاوای هیئت دولت را نیازمند تشکیل یک کمیته فراسازمانی افتا از سوی این کارگروه دانست و افزود: به دلیل اینکه افتا جزئی از فاوا است، کارگروه فاوا دولت می‌تواند نقش راهبری افتا را نیز داشته باشد و این اقدام نیازمند اخذ تصمیماتی از جمله تشکیل یک کمیته فراسازمانی افتا است که به عنوان کارگروه هیأت دولت عمل کند.

وی توضیح داد: در این کمیته فراسازمانی نمایندگان تمام دستگاه‌ها به عنوان نمایندگان دولت حضور خواهند داشت.

مشاور وزیر ارتباطات ادامه داد: تا تشکیل کمیته فراسازمانی افتا، فعلا وزارت ICT ‌اقداماتی که براساس سند افتا متولی آن است را راهبری خواهد کرد و باید صبر کند تا کارگروه فاوای دولت اقداماتی برای نهادینه کردن کمیته فراسازمانی افتا دنبال کند و پس از راه‌اندازی این کمیته تقسیم کار صورت گیرد.
* ارسال پیش نویس سند افتا وزارت ICT از سوی وزیر به کمیته افتا برای تصویب

وی در خصوص اینکه آیا سند افتای وزارت ICT تهیه شده، گفت: "کارگروه فنی " افتا که کارگروهی داخلی است با مشورت نمایندگان شرکت‌ها و سازمان های زیرمجموعه وزارت ICT سندی را تهیه کرده که در این سند تکلیف 27 وظیفه سند افتا مشخص شده است.

مشاور وزیر ارتباطات در حوزه امنیت ادامه داد: اساسنامه کمیته افتا به تصویب رسیده و اعضای آن نیز مشخص شده‌اند.

وی افزود: پیش نویس سند نیز به علت اینکه مورد تایید اعضای کمیته افتا است، هم اکنون در حال اجرا است و از سوی وزیر برای تصویب به کمیته ارجاع داده شده که منتظر هستیم این پیش‌نویس در موعد مقرر در کمیته افتا تصویب شود.

  • ۸۹/۰۱/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">