ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

احتمال فیلتر کامل پیام‌رسان بی‌تاک

| يكشنبه, ۳ آبان ۱۳۹۴، ۰۱:۲۵ ب.ظ | ۰ نظر
زهرا سلیمانی: اغلب اندیشمندان و صاحب‌نظران در زمینه فضای مجازی از شبکه‌های اجتماعی به عنوان شمشیر دو لبه یاد می‌کنند و معتقدند این فضا با تمام محاسن خود می‌تواند بستر بسیاری از آسیب‌ها و نارسایی‌ها در جامعه محسوب شود. شبکه‌های اجتماعی امروزه به یکی از مرسوم‌ترین راه‌ها برای گسترش دوستی‌ها و توسعه مهارت‌های اجتماعی تبدیل شده‌اند، اما با این وجود این فضای مجازی برای مجرمان سایبری، دزدان اطلاعات و سایر سوءاستفاده‌کنندگان از این محیط، فضای مناسبی را برای کلاهبرداری و سوءاستفاده ایجاد کرده است. در سال‌های اخیر نرخ وقوع بزه‌ها و آسیب‌های اجتماعی در نحوه استفاده از این فناوری باعث شده است که اعتماد افراد به یکدیگر کاهش یابد و زمینه بروز ناهنجاری را به وجود بیاورد. از آنجا که قبل از خریداری هر وسیله‌ای ابتدا باید نحوه استفاده از آن را آموخت، عضویت در شبکه‌های اجتماعی نیز منوط به فرهنگسازی و آموزش مهارت‌های لازم در نحوه استفاده از آن است. آنچه می‌خوانید نظرات « محمدعلی اسفنانی»، سخنگوی کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس درباره اقدامات انجام شده در زمینه ایمن‌سازی استفاده از فضای مجازی در کشور است. 
 
 هم‌اکنون نظارت‌ها بر فضای مجازی چگونه انجام می‌شود؟
شورای نظارت بر فضای مجازی اقدام به سیاستگذاری کرده و مسئولیت اجرای این قوانین نیز به کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه سپرده شده است. شایان ذکراست که کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه به موجب ماده 22قانون جرائم الکترونیکی به ریاست دادستان کل کشور تشکیل شده است. در ضمن اعضای این کارگروه 13 نفر هستند که وزرا، معاون رئیس‌جمهور، دو نفر از نمایندگان مجلس و... در آن حضور دارند. باید توجه داشت که نظارت بر این شورا به شکل مستمر انجام می‌شود. در مواردی که مصادیقی از محتوای مجرمانه در فضای مجازی مشاهده شود، با توجه به وضعیت موجود به فرد خاطی تذکر داده یا صفحه فضای مجازی او فیلتر می‌شود. این شورا مهم‌ترین نهادی است که به نظارت بر فعالیت شبکه‌های مجازی می‌پردازد. در کنار این شورا، سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی هم بنابر وظایف خود نظارت ویژه‌ای بر شبکه‌های مجازی اعمال می‌کنند. 
 
 هم‌اکنون برخی از کاربران در شبکه اجتماعی به نام بی‌تالک فعال هستند. این شبکه می‌تواند منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی باشد، این شورا و نهادهای امنیتی در زمینه نظارت بر فعالیت شبکه‌‌های اجتماعی این‌چنینی تاکنون چه اقداماتی انجام داده اند؟
بی‌تالک به عنوان یکی از شبکه‌های مشکل‌دار در فضای مجازی محسوب می‌شود. با مشاهده هرگونه بزه و رفتار خلاف عرفی گزارش‌ها به کارگروه مفاسد مجرمانه ارائه می‌شود و این کارگروه به شکل آنلاین به بررسی آسیب‌ها می‌پردازد و در صورت مشاهده نقایصی کل فضا یا صفحاتی از آن فیلتر می‌شود. باید توجه داشت که برخی از فضاها به شکل هوشمند در حال فیلتر شدن هستند. فضاهای مجازی آسیب‌زا به شکل دستی یا هوشمند فیلتر می‌شوند و اگر شبکه‌ای قابل فیلتر نباشد کل فضا مسدود می‌شود. 
 
 در روزهای اخیر اخباری مبنی بر فیلتر شدن تلگرام در شبکه‌های مجازی منتشر شده است. با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر اخبار متعددی در زمینه فیلتر شدن شبکه مجازی تلگرام از سوی مدیران آن برای کاربران ایرانی منتشر می‌شود، به نظر شما این اخبار تا چه حد صحت دارد؟
این امر در کارگروه تعیین مفاسد مجرمانه مطرح می‌شود و اینکه این شبکه برای کاربران داخلی فیلتر شود یا خیر، بستگی به رای کارگروه دارد. در این شرایط نمی‌توان اظهارنظر شخصی کرد و دلیلش این است که هرگونه اقدام در این زمینه مبتنی بر نظرات کارگروه تعیین مفاسد مجرمانه است. 
 
 چندی پیش در زمینه رعایت حق کپی‌رایت در کشور قرار بود یکسری قوانینی تنظیم شود تا به این ترتیب فرهنگ رعایت از آن در کشور اجرایی شود، در این زمینه تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟
 این امر در قانون جرائم الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفته است و اجرای این امر به شکل کامل منوط به اصلاحیه قوانین است. 
 
 در ابتدای دولت یازدهم اخباری مبنی بر رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی همچون فیس‌بوک یا توئیتر به گوش می‌رسید تا کاربران بتوانند بدون فیلترشکن به شکل گسترده از این شبکه‌ها استفاده کنند؛ اقدامات در این زمینه به کجا رسیده‌اند؟
استفاده از فیلتر برای مهار برخی شبکه‌ها به این معناست که شبکه فوق آلوده است. 
 
 اغلب بازی‌های رایانه‌ای بدون در نظر گرفتن شرایط سنی کودکان و نوجوانان در اختیار آنها قرار می‌گیرد؛ در این زمینه تاکنون اقدامات کارشناسی برای ساماندهی به وضعیت انجام شده است؟
بررسی و نحوه کم و کیف و تاثیرگذاری این بازی‌ها بر کودکان و نوجوانان را کارگروه مورد بررسی قرار می‌دهد. هر گروه کارشناسی به شکل ویژه به بررسی در این زمینه می‌پردازد و به این ترتیب اقدامات کارشناسی در زمینه نظارت بر کاربران مورد بررسی قرار می‌گیرد. 
 
 این روزها بازی «کلش او کلنز» بدون در نظر گرفتن سن و سال و شرایط افراد در اختیار کاربران قرار می‌گیرد؛ در مراحل فینال این بازی تصاویری توهین‌آمیز نمایش داده می‌شود، برای جلوگیری از پیشروی این امر شنیع در فضای مجازی تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟
 این امر جزو موارد مطرح شده در کارگروه تعیین مفاسد مجرمانه است و به نسبت با مشاهده تصاویری توهین‌آمیز به مقدسات بی‌شک این بازی در شبکه‌های مجازی فیلتر می‌شود. 
 
 هم‌اکنون وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی در کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا آن‌طورکه باید و شاید فرهنگ‌سازی در این زمینه لحاظ شده است؟
فضاهای مجازی با تمام محاسن خود می‌توانند زمینه بروز آسیب‌ها را در کشور ایجاد کنند، به این ترتیب فرهنگسازی برای مدیریت استفاده از آن می‌تواند تاثیرگذار باشد. (منبع: روزنامه آرمان)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">