ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

بر اساس بیانیه مشترک سازمان اف بی آی FBI)) و آژانس امنیت سایبری و حفاظت از زیرساخت (CISA) وزارت امنیت داخلی آمریکا ، هکرهای ایرانی موفق شده اند اطلاعات ثبت نام رای دهندگان را حداقل در یک ایالت این کشور بدست آورند.

به گزارش اسپوتنیک، در این بیانیه آمده است: "آژانس امنیت سایبری و حفاظت از زیرساخت ها و FBI می توانند تأیید کنند که مفسده جویان حداقل در یک ایالت داده های ثبت نام رای دهندگان را با موفقیت به دست آورده اند."

توضیح داده نمی شود که منظور کدام ایالت است.

گزارش تحلیلی دو نهاد فوق الذکر نشان می دهد که مهاجمان از 20 تا 28 سپتامبر با استفاده از اسکنر نقاط آسیب پذیروب Acunetix ، وب سایت های دولتی را از جمله منابع انتخاباتی را اسکن کردند . همچنین تلاش شده است که از وب سایت ها برای به دست آوردن کپی اطلاعات ثبت نام رای دهندگان بین 29 سپتامبر تا 17 اکتبر استفاده شود.

با این حال ، در این بیانیه آمده است ، هکرهای ایرانی مسئولیت همه حملات سایبری به منابع دولت آمریکا را ندارند.

اطلاعات ملی آمریکا قبلاً گزارش داده بود که اطلاعات ثبت نام رای دهندگان به دست ایران و روسیه افتاده است. به عقده اطلاعات ملی آمریکا ، بازیگران خارجی می توانند از این داده ها برای ارائه چنان اطلاعاتی به رای دهندگان استفاده کنند که باعث ایجاد تردید ، هرج و مرج و تضعیف اعتماد آنها به انتخابات آمریکا شود. جان راتکلیف ، مدیر اطلاعات ملی آمریکا نهمچنین ایران را به پخش ویدئویی درباره تقلب در رای گیری متهم کرد که به گفته وی "صحت ندارد".

دبیرخانه مطبوعات رئیس جمهور روسیه دیمیتری پسکوف آنها را "کاملاً بی اساس" خواند و روسیه بارها اتهامات مربوط به تلاش برای تأثیرگذاری بر روندهای دموکراتیک در کشورهای مختلف را رد کرده است. سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه ، در مورد ادعای مداخله روسیه در انتخابات در کشورهای مختلف گفت که هیچ سند و فاکتی این موضوع را تایید نمی کند.

 

ایران در فلوریدا عملیات سایبری هدایت می‌کند /عملیات‌‌فریب تهران با نقاب طرفداران‌ ترامپ؟!
شورای آتلانتیک نوشت: قدرت‌های خارجی عملیات مخفیِ سایبری در فلوریدا و ایالات دیگر انجام داده‌اند. پس از مدتی اعلام شد منظور ایران است.
ایران در فلوریدا عملیات سایبری هدایت می‌کند|برای مقابله با روسیه و ایران زود رای بدهید!/عملیات مخفی تهران با نقاب طرفداران ترامپ؟!

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ «توماس اس.واریک»، مدیر میز آینده‌پژوهشی وزارت امنیت‌داخلی آمریکا در اندیشکده «شورای آتلانتیک»، در گزارشی با عنوان «چگونه باید عملیات سایبری ایران و روسیه علیه انتخابات آمریکا را شکست داد؟» نوشت: تایید عملیات مخفیِ سایبری ایران علیه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا توسط «جان‌ راتکلیف» رئیس جامعه اطلاعاتی ایالات متحده در روز ۲۱ اکتبر مورد انتقاد شماری از مفسّران قرار گرفت، نهاد جامعه اطلاعاتی آمریکا بر ۱۶ سازمان امنیتی این کشور از جمله NSA ،CIA و FBI مدیریت و نظارت دارد.

نویسنده گزارش «شورای آتلانتیک» در ادامه گفت که مهم‌ترین انتقاد این بود که جامعه اطلاعاتی آمریکا در عنوان‌کردن "ساده‌ترین راه شکست این‌دست از اقدامات به آمریکایی‌ها" ناکام بود. این نویسنده در ادامه نوشت: راه ساده و آسان برای شکست اقدامات در حال انجام ایران و روسیه «رای‌دهی زودهنگام» است.

نشست ۲۱ اکتبر براساس گزارش وزارت امنیت‌داخلی ایالات متحده برگزار شد. در این نشست مسئولان انتخابات در حوزه‌های محلّی و ایالتی مورد خطاب قرار گرفتند که قدرت‌های خارجی عملیات مخفیِ سایبری در فلوریدا و ایالات دیگر انجام داده‌اند. پس از مدتی ادعا شد منظور ایران است.
 طرفداران حزب دموکرات ایمیل‌های تهدیدآمیزی از سوی گروه شبه‌نظامی «پسران مغرور» دریافت کردند. گروهی که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ در مناظره ۲۹ سپتامبر/ ۹ مهر خطاب به آنان گفت: «عقب بایستید و آماده باشید.» در این ایمیل رای‌دهندگان دموکرات مورد خطاب قرار گرفتند و طی آن دستور داده شده که حزب خود را به جمهوری‌خواه تغییر و به ترامپ رای دهید ـــ «پسران مغرور» نام گروهی نژادپرست افراطی در آمریکاست که اعلام کردند تقلّب در انتخابات و شکست ترامپ را تحمل نمی‌کنند و ترامپ نیز با اعلام نام این گروه در مناظره، به آنان فرخوان آماده‌باش داده است.
 دو اظهارنظر از سوی «راتکلیف» در نشست خبری برای مفسّران گیج‌کننده یا غیرمنتظره بود. اول؛ «راتکلیف» گفت: «عملیات ایرانی‌ها رئیس‌جمهور دونالد ترامپ هدف قرار داده بود.» درصورتی که این عملیات «به ظاهر» رای‌دهندگان دموکرات را تهدید کرده مبنی براینکه به‌جای «جو بایدن» به «دونالد ترامپ» رای دهید. [در همین حال] «چارلز شومر»، رهبر اکثریت در مجلس سنای آمریکا بعد از یک نشست طبقه‌بندی‌شده گفت که اقدام ایران در جهت تضعیف اعتماد عمومی به انتخابات بود و شخص خاصّی هدف نبود.
 دوّم؛ «راتکلیف» همچنین در این نشست اشاره کرد: «ایران ویدئویی منتشر کرده است. این ویدئو بر این موضوع اشاره دارد که افراد می‌توانند رای تقلّبی به صندوق آرا بیاندازند؛ حتی خارج از کشور.» «راتکلیف» اشاره‌ای به این موضوع نکرد که ویدئوی [ادّعایی] ایران نشان می‌دهد ترامپ اظهارات تحقیرآمیزی پیرامون رای‌گیری ایمیلی به زبان می‌آورد. خوب است «راتکلیف» به‌طور رسمی اعلام کند که چنین ادعاهایی غلط و بی‌اساس است.
 تضمین «جان‌ راتکلیف»، رئیس جامعه اطلاعاتی آمریکا و «کریستوفر رِی»، رئیس FBI خیلی کلّی بود. «جان دمرز»، دستیار دادستان کل در بخش امنیت ملّی وزارت دادگستری که دو روز قبل کیفرخواستی درباره هکرهای دولت روسیه اعلام کرده بود، در اینباره چیزی نگفت. «کریستوفر کرَبز» رئیس آژانس امنیت سایبری در وزارت امنیت‌داخلی آمریکا که [این نهاد اوّل از همه] به مقامات محلّی و ایالتی هشداری پیرامون این تهدید اعلام کرده بود هم چیزی نگفت. 
 
این نشست فاقد دو بخش مهم در زمینه استراتژیک بود:
 اوّل؛ روسیه تهدید خارجی بزرگ‌تری برای انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا است. این گزاره جمع‌بندی تعداد کثیری از کارشناسان و همچنین اوّلین برآورد تهدید سرزمینی وزارت امنیت داخلی آمریکا است.
 دوّم؛ ایران سالها است به‌صورت وسیع، عملیات‌‌های پیچیده و مخفیانه نفوذ در آمریکا را هدایت کرده است امّا تاکنون تلاشی برای مداخله در انتخابات آمریکا نکرده بود. عملیات اخیر ایران نشانگر یک تغییر است. امّا در عرصه گسترده‌تر در روابط ایران-آمریکا به هیچ وجه یک تغییر نیست. وقتی آمریکا مرتکب اقدامی در رابطه با ایران می‌شود، تهران تمایل به واکنش دارد ـــ این واکنش دقیقاً مشابه اقدام آمریکا نیست امّا تقریباً همیشه تقارن رفتاری وجود داشته است. 
 مدیر میز آینده‌پژوهشی وزارت امنیت‌داخلی آمریکا در ادامه مدعی شد:  درست یک هفته قبل از آغاز ارسال ایمیل‌های ایرانی به رای‌دهندگان دموکرات در ایالت فلوریدا، ایران تحت دو حمله بزرگ سایبری در "روز‌های ۱۲-۱۳ اکتبر/ ۲۱-۲۲ مهر" قرار گرفت. یکی از بنادر ایران، مورد هدف این حمله سایبری بود. ایرانی‌های هدف دیگر را مشخص نکردند که این امر [احتمالاً] اشاره به نهادی امنیتی یا نظامی نظیر سپاه پاسداران یا وزارت اطلاعات دارد. خدمات‌دهی اینترنتی تعدادی از نهادهای دولتی ایران برای مدتی قطع شد. مهم نیست که عملیات سایبری هفته گذشته کار چه کسی بوده است ـــ ایران کشورهای آمریکا، اسرائیل و سعودی را در دشمنی علیه جمهوری اسلامی یک پیکر واحد می‌داند. ایران هرگونه حمله سایبری علیه خود را از چشم آمریکا می‌بیند. 
 عملیات ارسال ایمیل به رای‌دهندگان دموکرات توسط ایران باید روزها یا هفته‌ها زمان برده باشد تا آماده شود. می‌توانم به راحتی تصور کنم که برخی از مقامات ایرانی بد از حمله ۱۲-۱۳ اکتبر یکی از پیمانکاران امنیتی خود را فراخوانده‌ و به او گفته‌اند: «هک شدیم. در قفسه چه داری که بتوانیم با استفاده از آن ضربه متقابل را به آمریکا بزنیم؟» یافتن اطلاعات رای‌دهندگان از اینترنت، "کارت اعتباری و راهی برای دور زدن تحریم‌های آمریکا" می‌خواهد که نهادهای امنیتی ایران می‌دانند چطور پیدا کنند. این موضوع احتمالاً این حامل این پیام است که اگر آمریکا یا متحدانش به تلاش بری ایجاد هرج و مرج در ایران از طریق حمله سایبری ادامه دهند، ایران هم می‌تواند در آمریکا هرج و مرج ایجاد کند.
 نکته راهبردی فراموش‌شده در اینجا این است که آمریکا درحال حاضر درگیر یک جنگ ساکن با ایران و روسیه می‌باشد که هدف آن رای‌دهندگان آمریکایی است. ما نمی‌دانیم که روسیه با کپی لیست رای‌دهندگان آمریکایی چه می‌خواهد بکند. آخرین حمله سایبری ایران هم تمام چیزی نیست که قادر به انجام آن است. ایران پتانسیل غافلگیری ما را در فضای سایبری دارد و روسیه هم مطمئناً می‌تواند.
مدیر میز آینده‌پژوهشی وزارت امنیت‌داخلی آمریکا در پایان نوشت: در مجموع، راه ناکامی جاه‌طلبی ایران و روسیه «رای زودهنگام» آمریکایی‌ها است. روسای جامعه اطلاعاتی آمریکا و FBI و امنیت سایبری بجای ارائه تضمین انتخابات به صورت کلّی، باید به تمام آمریکایی‌ها اعلام کنند که توانایی شکست ایران و روسیه را دارند. زود رای بدهید!

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">