ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

ارزبری 11 میلیون دلاری واردات ماینر به کشور

| سه شنبه, ۵ مرداد ۱۴۰۰، ۱۲:۵۹ ب.ظ | ۰ نظر

معاون فنی گمرک گفت: بانک مرکزی برای واردات رسمی ماینرهای استخراج رمزارز از سال 99 تاکنون 11 میلیون دلار برای متقاضیان تامین ارز کرده است.

به گزارش فارس، با افزایش موج گرمای هوا، تعادل تولید و مصرف برق در کشور به هم خورده است تا جایی که مسئولان وزارت نیرو از رکورد مصرف برق در این ایام خبر می‌دهند و به همین علت گاه و بی‌گاه شاهد قطعی برق در مناطق مختلف کشور هستیم، برخی افراد یکی از دلایل آن را مصرف برق ماینرها عنوان می‌کنند. 

با ورود دستگاه‌های استخراج رمز ارز به عنوان یک میهمان ناخوانده در سال‌های اخیر حالا برخی کارشناسان بخشی از قصور قطعی برق را گردن این ماینرها می‌اندازند که مصرف برق را بالا برده است. در حال حاضر ماینرهای مجاز و غیرمجاز یکی از متهمان اصلی قطعی برق در کشور هستند، اما عده‌ای معتقدند که علت خاموشی‌های اخیر ماینرها نیستند و مشکل جای دیگری است.

علی بخشی رئیس هیئت مدیره سندیکای صنعت برق در این باره می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود رمز ارزها عامل خاموشی هستند، نادرست است و نمی‌توان گفت که تنها این بخش عامل خاموشی بوده و در واقع عامل این است که همیشه روی لبه مرز تولید و مصرف برق حرکت می‌کنیم و ورود یک بار اضافه به شبکه موجب برهم زدن تعادل شبکه می‌شود.»

نکته این است که برق مصرفی ماینرهای مجاز با تعرفه صادراتی محاسبه می‌شود و به گفته مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین کل مجوز صادرشده برای سرمایه‌گذاری مجاز در حوزه استخراج رمز ارز ۳۵۴ مگاوات است. بنابراین این میزان مصرف برق نمی‌توان در محاسبات عامل خاموشی‌ها باشد، اما مسئله جایی جذاب می شود که ابوذر صالحی روابط عمومی توانیر با اذعان بر اینکه ماینرهای مجاز عامل قطعی برق نیستند، به وجود 8 هزار مانیر غیرمجاز اشاره کرده که شبکه مصرف را با چالش مواجه کرده و طبیعتا امکان شناسایی آنها با دشواری همراه است.

در راستای این نگرانی چند روز گذشته محمد حسن متولی زاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توانیر در مورد ورود دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز از چین به کشور به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هشدار داده و خواستار تمهیدات سخت گیرانه تر شده است.

وی گفته است؛ «دولت چین در حال اعمال سیاست‌های بسیار سخت گیرانه جهت ممنوعیت استخراج رمزارزها در چین می‌باشد و این امر باعث خروج اکثریت قریب به اتفاق دستگاه های استخراج رمزارز از کشور مذکور خواهد شد که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت استخراج رمزارزها در کل دنیا را به خود اختصاص داده است.از آنجایی که قیمت حامل های انرژی در ایران به صورت یارانه ای و ناچیز در مقایسه با قیمت‌های جهانی عرضه می‌شود، احتمال ورود تعداد زیادی از دستگاه‌های مذکور از چین به کشورمان از طریق مبادی غیررسمی در هفته های پیش رو بسیار بالا ارزیابی می‌شود.»

با این وجود برخی شرکت‌ها با دریافت ثبت سفارش از وزارت صمت و تامین ارز نیمایی از بانک مرکزی اقدام به ورود دستگاه‌های استخراج رمزارز می‌کنند که میزان ارز بری آنها قابل توجه است. 

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به واردات رسمی دستگاه‌های استخراج رمزارزها به کشور، اظهارداشت: در حال حاضر دستگاه‌های استخراج رمزارز  بدون هرگونه ممنوعیتی و حتی با دریافت ثبت سفارش از وزارت صمت و تأیید منشاء ارز از سوی بانک مرکزی، توسط بخش خصوصی به کشور وارد می‌شود. از ابتدای سال 99 که به پیشنهاد گمرک، ردیف تعرفه مذکور برای طبقه بندی کالا تعیین و مصوب شد، تاکنون حدود 11 میلیون دلار ارز برای واردات ماینرها، از کشور خارج شده است.

معاون فنی گمرک با تاکید بر اینکه این دستگاه‌ها از مبادی رسمی کشور و پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص می‌شوند، گفت:‌ در این مدت حدود 13 هزار دستگاه ماینر استخراج رمزارز به وزن بیش از 160 تن به ارزش ریالی بیش از 45 میلیارد تومان به کشور وارد شده و پس از انجام تشریفات گمرکی ترخیص شده است. 

وی درباره اینکه ماینرها از کدام کشورها به کشور می‌آیند بیان داشت: عمده واردات این دستگاه‌ها از کشور چین و امارات وارد گمرکات فرودگاه امام خمینی، پیام البرز و نیز گمرک شهید رجایی بندر عباس شده‌اند. همچنین واردکنندگان دستگاه استخراج رمزارزها برای ترخیص، از حواله ارزی و برات استفاده کرده‌اند.

به گزارش فارس، قطعا برخورد صحیح و منطقی با پدیده نوظهور مزارع استخراج رمزارز نیاز به هماهنگی و اهتمام جدی مسئولان دستگاه‌های اجرایی، قضایی و امنیتی دارد تا برای همیشه وضعیت بود و نبود آنها تعیین تکلیف شود.

  • ۰۰/۰۵/۰۵

ماینینگ

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">