ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

از ادغام شوراهای موازی تا تشکیل سازمان IT

| يكشنبه, ۸ مهر ۱۳۸۶، ۰۲:۵۸ ب.ظ | ۰ نظر

شرکت فن‌آوری اطلاعات به عنوان متولی طراحی، ایجاد و توسعه‌ی شبکه‌ها و خدمات ارزش افزوده خدماتی از ابتدای سال 1370 رسما ایجاد و مامور راه‌اندازی شبکه‌ی اطلاع‌رسانی عمومی کشور شد و تا امروز نیز پروژه‌های متعددی در زمینه‌ی IT اجرا کرده است؛ پس از طرح بحث خصوصی‌سازی مخابرات عنوان شد که این شرکت نیز به عنوان شرکت‌های زیرمجموعه‌ی شرکت مادر مخابرات به بخش خصوصی واگذار می‌شود این در حالی است که چندی بعد سخنگوی دولت در تشریح اهم مصوبات هیات وزیران از تشکیل سازمان فن‌آوری اطلاعات خبر داد.

به گزارش (ایسنا)، غلامحسین الهام گفته بود: بر اساس مصوبه دولت و در راستای تسریع در خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران شرکت‌ «فن‌آوری اطلاعات» از شرکت مخابرات ایران منفک و به وزارت ارتباطات منتقل و مطابق اساسنامه موجود تحت عنوان سازمان فن‌آوری اطلاعات اداره می‌شود.

ظاهرا قرار است وظایف شوراهایی که در امور IT فعالیت می‌کردند و قرار بر ادغامشان گذاشته شد، برای رفع خلاء موجود به سازمان فن‌آوری اطلاعات منتقل ‌شود؛ وفا غفاریان - رییس هیات مدیره‌ی شرکت مخابرات ایران - در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: سازمان فن‌آوری اطلاعات در جهت پر کردن وظایف مربوط به شوراهای عالی که در امور IT به فعالیت می‌پرداختند، تشکیل می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات همچنین اعلام کرد: این سازمان اقدامات اجرایی در امور IT را انجام نخواهد داد بلکه سیاست گذاری و تصمیم‌گیری‌هایی که بیش از این به عهده‌ی شوراهای عالی فن‌آوری اطلاعات ادغام شده مانند شورای عالی انفورماتیک، شورای عالی اطلاع‌سانی، شورای عالی فن‌آوری اطلاعات بود را انجام می‌دهد.

به گفته‌ی او ماموریت‌های اجرایی شرکت فن‌آوری اطلاعات در شرکت مخابرات ایران باقی خواهد ماند و پروژه‌هایی که این شرکت در حال انجام آن بود توسط شرکت‌های مخابراتی استانی انجام و اگر نیاز باشد که بخش متمرکزی برای انجام برخی از پروژه‌های فن‌آوری اطلاعات که قابل تفکیک میان استان‌ها نیستند تشکیل خواهد شد؛ به عبارت دیگر ممکن است در شرایط خصوصی سازی شرکتی مشابه شرکت فن‌آوری اطلاعات برای انجام این پروژه‌ها تشکیل شود.

به گزارش ایسنا پس از طرح این موضوع انتقادهایی مطرح شد به طوری که برخی کارشناسان معتقدند این امر یکی از مصادیق بارز مقاومت لایه‌های مختلف مدیریتی کشور در جهت اجرایی نکردن سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی است. چراکه این موضوع بر خلاف سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی که بر اساس آن بسیاری از شرکت‌های مخابراتی باید تا 80 درصد واگذار شوند است اما وزارت ارتباطات با گرفتن مجوز از هیات وزیران، شرکت فن‌آوری اطلاعات را به سازمان حاکمیتی تبدیل می‌کند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره به خبرنگار ایسنا گفته بود: مطرح شده که شرکت فن‌آوری اطلاعات قابل واگذاری نیست و کلیه‌ی اموال و دارایی‌ها و ساختمان آن به یک سازمان حاکمیتی تحت عنوان سازمان فن‌آوری اطلاعات منتقل شود و به عبارتی دیگر می‌توان گفت که باید دولتی شود.

رمضانعلی صادق‌زاده با بیان این‌که شرکت فن‌آوری اطلاعات در فهرست واگذاری‌ها به بخش خصوصی بود، گفت: فعالیت‌های این شرکت شامل سه بخش می‌شود؛ که یک بخش آن مربوط به فعالیت‌های زیرساختی و دیگری فعالیت‌های حاکمیتی، نظارتی و سیاست‌گذاری بود که بحث مربوط به مقررات در آن مطرح می‌شد و می‌بایست به سازمان مقررات منتقل شود و بخش سوم هم قابل واگذاری بود که شامل خدمات‌دهی و تصدی‌گری می‌شد و بنابراین نیاز به یک سازمان مجزای حاکمیتی نبود.

پیش از این نیز شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های شرکت مادر مخابرات ایران به سازمان ارتباطات زیرساخت تبدیل شده است با توجه به این مساله این سوال از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که آیا نیازی به تاسیس سازمان دیگری موسوم به فن‌آوری اطلاعات وجود داشت و اگر قرار است این سازمان به سازمان حاکمیتی تبدیل و وظایف شوراهای فن‌آوری اطلاعات را انجام دهد چرا وزارت ارتباطات از همان ابتدا نسبت به ساماندهی شوراهایی که به طوری موازی در امورIT فعالیت می‌کردند اقدام نکرد تا یک نهاد به طور یکپارچه در این زمینه فعالیت کند که امروز با ادغام این شوراها به دنبال تشکیل سازمان نباشد.

  • ۸۶/۰۷/۰۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">