ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

استاکس‌نت این بار به آمریکا حمله کرد

| جمعه, ۱۹ آبان ۱۳۹۱، ۰۳:۵۳ ب.ظ | ۰ نظر

یک روزنامه آمریکایی گزارش داد یک شرکت بزرگ انرژی آمریکا به ویروس استاکس‌نت آلوده شده است.

به گزارش فارس، روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داد ویروس استاکس‌نت که برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در نطنز در نظر گرفته شده بود، پس از آنکه در هدف اصلی خودش ناکام ماند به یک شرکت بزرگ آمریکایی لطمه زده است.

ویروس استاکس‌نت یک بدافزار رایانه‌ای است که برای اولین بار در سال 2010 و پس از تحقیق بر علّت بروز مشکلاتی در عملکرد چندین کارخانه و تاسیسات صنعتی کشف شد.

این ویروس که بسیاری از کاشناسان معتقدند به دست متخصصان رایانه‌ای آمریکا و اسرائیل طرّاحی شده بود به دنبال ایجاد خرابکاری در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز بوده است.

در اواخر ماه مه 2012 رسانه های آمریکایی اعلام کردند که استاکس‌نت مستقیما به دستور اوباما رئیس جمهور آمریکا طراحی، ساخته و راه اندازی شده است.

همچنین روزنامه نیویورک‌تایمز در تاریخ 16 ژانویه سال 2011 میلادی در مقاله‌ای گزارش داد اسرائیل استاکس‌نت را در مرکز اتمی دیمونا و بر روی سانترفیوژهای مشابهی که ایران از آن‌ها در تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم نطنز استفاده می‌کند با موفقیت آزمایش کرده بود.

وزیر ارتباطات ایران در سال 1389 اعلام کرد که موفق به مقابله با حملات سایبری پیچیده علیه تأسیسات زیربنایی این کشور شده است.

اکنون «مارک کلمل» مدیر کل اداره علوم زمین‌شناسی در شرکت نفتی آمریکایی «شورون» گفته است این شرکت نیز در سال 2010 این ویروس را در رایانه‌های این شرکت پیدا کرده است.

وی به روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گفت: «فکر می‌کنم آمریکا حتّی نمی‌تواند تصور کند این ویروس تا چه اندازه گسترش پیدا کرده است. به نظر من تبعات منفی کاری که آنها انجام دادند از دستاوردی که قرار بود این ویروس داشته باشد، خیلی بیشتر بود».

شرکت شورون یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه چند انرژی است که اداره مرکزی آن در ایالت کالیفرنیا قرار دارد؛ این شرکت در بیش از 180 کشور شعبه‌های فعّال دارد.

  • ۹۱/۰۸/۱۹

استاکس‌‌نت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">