ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نائب رییس کمیسیون ICT اتاق بازرگانی ایران افزایش استفاده از فیلترشکن‌ها را نتیجه فیلترینگ تلگرام دانسته و ابراز داشت هنوز بیشتر مردم از تلگرام به عنوان پیام‌رسان استفاده می‌کنند.

عبدالرضا نوروزی  در زمینه اقداماتی که باید در زمینه پیامرسان‌های بومی ایجاد شود گفت: باوجود آنکه تلگرام فیلتر شده همچنان حدود 80 درصد مردم به نوعی از پیامرسان‌های غیربومی استفاده می‌کنند و حتی دیده می‌شود که برخی از مسوولان نیز همچنان به تلگرام متصل می‌شوند و کانال فعال در این پیامرسان دارند، حتی برخی از سازمان‌ها همچنان روی تلگرام فعال هستند . با فیلتر تلگرام تنها اتفاقی که افتاده این بوده که نوجوانان ما از طریق فیلترشکن به اینترنت بدون فیلتر متصل شده‌اند و به سایت‌های با محتوای نامناسب دست پیدا می‌کنند. بنابراین با وجود آنکه ما می‌توانستیم در زمینه پیامرسان‌های بومی جایگاه مناسبی پیدا کنیم اما به دلیل فیلتر کردن تلگرام و برخوردهای اعتمادزدا و رفتن به سمت ساخت پیامرسان‌های دولتی یا خصولتی  اعتماد مردم را از بین بردیم.

وی افزود: اگر به شکلی عمل کنیم که در بین مردم اعتماد نسبت به دولت و پیامرسان‌های بومی ایجاد شود خواه ناخواه اقبال عمومی نیز به پیامرسان‌های بومی ایجاد می‌شود. اگر حتی برای توسعه پیامرسان‌های بومی از طرح‌هایی مثل ایجاد پیامرسان با مشارکت شرکت‌های خصوصی واقعی و شرکت‌های شناخته شده خارجی استفاده می‌کردیم می‌توانستیم نتایج مناسب‌تری را به دست آوریم و پیامرسان‌های بومی با کیفیت‌تری داشته باشیم. از سوی دیگر می‌بایست سرمایه‌گذاری در زمینه پیامرسان‌ها روی یک یا نهایتا دو پیامرسان صورت می‌گرفت تا به جای داشتن 10ها پیامرسان ضعیف دو پیامرسان با کیفیت مناسب داشتیم.

نوروزی در ادامه با پرداختن به مشکلات حوزه ویدیو رسانه گفت:  اگرچه سایت‌ها و اپ‌های چند رسانه‌ای نمایش فیلم و سریال در مدتی کوتاه پیشرفت زیادی داشته‌اند اما باید توجه داشت که فضای مناسبی که برای فعالیت VODها واپ‌های چندرسانه‌ای ایجاد شده تاکنون به هیچ عنوان برای بخش خصوصی فعال در زمینه ویدیو رسانه(شبکه نمایش خانگی) که قدمت چندین دهه فعالیت را دارند ایجاد نشده است. این در حالی است که انتظار می‌رفت ابتدا شرکت‌هایی که در عرصه تولید و ارایه محصولات فرهنگی ویدیویی کهنه‌کار بوده و تجربه داشتند و نیز خطوط قرمز وزارت ارشاد را نیز رعایت می‌کردند برایشان برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت تا هم از تجربه‌شان استفاده شود و هم امکان ورود به عرصه فعالیت آنلاین را داشته باشند. با این وجود هیچ برنامه‌ای برای تولید‌کنندگان وپخش‌کنندگان قدیمی و باسابقه حوزه ویدویی صورت نگرفت و برخی شرکت‌های خصولتی بارقم‌های سنگین در زمینه اپ‌های چند رسانه‌ای و VODها ورورد کردند و جریان را در دستشان گرفتند.

نائب رییس کمیسیون فاوا ادامه داد: این در حالی است که یک ویدیو رسانه وقتی یک فیلم خارجی یا ایرانی را خریداری می‌کند باید مجوز دریافت کند و یک پروسه حداقل یک ماهه را طی کند و بعد تولیدش را به شرکت‌های تکثیرکننده بسپارد و پس از این درگیر فرآیند توزیع شود که کل این فرآیند بسیار پرهزینه و زمانبر است ونیاز به سرمایه‌گذاری بالا دارد. برای مثال برای خرید رایت نمایش خانگی یک فیلم ایرانی حداقل باید یک میلیارد تومان هزینه شود و بعد درگیر مجوز، تولید و توزیع شد. اما با روی کار آمدن اپ‌های چند رسانه‌ای و سایت‌های تماشای آنلاین فیلم که خصولتی بودند این فرآیند دور زده شد.

نوروزی در خاتمه خاطرنشان ساخت: با ادامه روند ناعادلانه فعلی اما هم چراغ کار کارخانه‌های تولید سی‌دی و دی‌وی دی داخلی خاموش می‌شود و هم ویدیو رسانه‌ها و شرکت‌‌های نمایش خانگی با معضل رو‌به‌رو شده و نیروهایشان که در زمینه دوبله و آماده‌سازی کار می‌کنند به مرور تعدیل شده و شرکت‌هایشان به تعطیلی کشیده می‌شود. از سوی دیگر صنایع های‌تکی که میلیاردها تومان برای آنها هزینه شده تا بتوانند لوح فشرده تولید کنند به مرور در این رقابت نابرابر ناکارآمد می‌شوند. از سوی دیگر وقتی این سایت‌ها و اپ‌های آنلاین کاربران را به تماشای فیلم‌ها و محصولات فرهنگی به صورت رایگان عادت می‌دهند مردم نیز به مرور فراموش می‌کنند که محتوای داخلی ارزشمند است و افراد زیادی از جمله هنرمندان و سایر دست‌اندرکاران برای تولید آن تلاش کرده‌اند و لذا به مرور فکر می‌کنند که هیچ هزینه‌ای برای تماشای محصولات فرهنگی مثل فیلم نباید پرداخت کنند.

  • ۹۷/۰۷/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">